Wees alert bij APK: autogarages adviseren onnodige reparaties, waarschuwt de Consumentenbond

Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat autogarages nogal eens sjoemelen bij een APK. Ze rekenen hoge kosten voor reparaties van kleine ‘plotselinge’ mankementen en veinzen soms gebreken. Met deze trucs verhogen zij de rekening, is het oordeel van de Consumentenbond.

Dure en onnodige reparaties

De bond heeft 12 auto’s laten keuren bij 11 garages en is daarbij geconfronteerd met veel dure en onnodige reparaties. Zo zou een auto niet door de keuring komen, tenzij de remmen (voor 500 euro) worden vervangen. Uit een herkeuring bij een andere garage en een controle van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), die APK’s steekproefsgewijs controleert, is echter gebleken dat er met de remmen niks mis is. Wie met een oudere auto naar de Algemene Periodieke Keuring moet, doet er dan ook goed aan de wagen bij meerdere garages te laten keuren. Het liefst ook bij een keuringsstation dat niet repareert, maar uitsluitend keurt en geen financieel belang heeft bij reparaties, adviseert de Consumentenbond.

Klanten onder druk gezet

Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten regelmatig onder druk worden gezet door de garagehouder om in te stemmen met een reparatie. Als drukmiddel wordt daarbij aangegeven dat er bij afkeuring niet meer met de auto gereden mag worden. Wat overigens niet eens waar is. Naar een nieuwe keuring rijden is namelijk wel degelijk toegestaan. Garages zetten mankementen pas op het keuringsrapport nadat de klant akkoord is en de reparatie is uitgevoerd. Pas dan wordt de auto afgemeld bij de RDW. De RDW kan dan niet meer nagaan of de reparatie noodzakelijk was.

Keuringsbevoegdheid ingetrokken door RDW

De Consumentenbond adviseert autobezitters om in geval van afkeuring altijd het keuringsrapport en de factuur te vragen. Klanten die de keuring niet vertrouwen, kunnen de RDW benaderen voor een herkeuring. Wanneer de RDW een garage herhaaldelijk betrapt op ondeugdelijke keuringen, wordt de keuringsbevoegdheid van het bedrijf ingetrokken.

Reactie RDW

In een reactie op de bevindingen van de Consumentenbond (en van het programma Radar in 2018) stelt het RDW zelf dat er in de praktijk maar weinig mis gaat bij de keuringen. De RDW controleert alle apk-garages en constateert bij die steekproeven in 8 procent van de gevallen onregelmatigheden. Keurmeester Hens Peeters Weem van de RDW zegt tegenover de NOS: “dat kan iets kleins zijn, een kapotte lamp die niet vervangen is, of grote, ernstige fouten, zoals remmen die het niet goed doen. Dat laatste komt gelukkig niet veel voor.” In 2018 zijn ongeveer 7,3 miljoen apk-keuringen uitgevoerd. Op 3,1 procent van deze keuringen heeft de RDW steekproeven uitgevoerd. “Dat waren dus 235.000 steekproeven”, zegt Peeters Weem. “Wij doen dan de hele apk-keuring over. De garages weten nooit wanneer we komen. Dan kun je als bedrijf toch niet te veel gokken of rare dingen uithalen.” Wel blijken afgelopen jaar meer dan 200 keurmeesters op non-actief te zijn gezet door het RDW omdat ze te veel fouten maakten. “Dan moeten ze opnieuw examen doen,” aldus Peeters Weem.

Om nog beter te kunnen toezien op de keuringen, werkt de RDW aan een plan voor het sturen van ‘mystery cars’ naar garages.

(Bron: ANP, Consumentenbond, NOS)

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. oosterwijck says:

    Deze truck met totaal onnodige reparaties, gebeurd veel vaker met de grote onderhoudsbeurt. Ik heb dit meerdere keren meegemaakt. En niet bij een inferieur bedrijf, maar bij een grote Toyota dealer. Ik zal U één voorbeeld geven: Ik bracht mijn auto (3 jaar oud) voor een grote onderhoudsbeurt en toen ik mijn Yaris ophaalde, was ik iets te vroeg. Ik nam plaats in de koffiehoek en raakte aan de praat met een oudere dame. Zij kwam voor een reparatie (onder garantie) aan het laadsysteem van een vrijwel nieuwe Yaris (de dynamo bleef maar doorladen, waardoor de accu steeds defect raakte). Ze had al twee keer een nieuwe accu gekregen, binnen een jaar tijd. Toen haar auto klaar was, kwam de werkplaatschef haar ophalen en verhaalde over de reparatie, waarbij hij uitlegde, dat haar accu deze keer niet stuk was. … Daarna was ik aan de beurt. Dezelfde werkplaatschef, kwam mij ophalen en verhaalde over de werkzaamheden. Er waren geen bijzonderheden, alleen mijn accu had hij moeten vervangen, voor een nieuwe. Ik begreep meteen wat er gebeurd was: de oudere dame, met de defecte accu had mijn accu gekregen en ik moest een nieuwe accu afrekenen. Ik ben niet in discussie gegaan, maar sinds dien ga ik naar een kleine subdealer van Toyota. Het was niet de eerste keer, dat ik onnodige reparaties heb afgerekend, in die 3 jaar. Het zal iedereen duidelijk zijn, dat onder normale omstandigheden, een accu niet na drie jaar defect raakt. De nieuwe accu, gaat nu al weer 9 jaar mee. Het gebeurd regelmatig dat klanten, totaal onnodige reparaties/onderdelen moeten afrekenen. Na zo’n onderhoudsbeurt krijg je altijd een vragenlijst van de importeur. Ik heb mijn bevinding, geprobeerd door te geven, maar bij het verzenden kreeg ik een foutmelding (tot 2x toe). Toen heb ik mijn bevinding weggelaten en ingevuld dat alles naar wens was. Toen kon ik het formulier verzenden. Voor mij een signaal, dat de importeur niet van kritiek houdt.

  2. B.Harmsen says:

    Beste heer Oosterwijk gezien u reacties die regelmatig te lezen zijn lijkt mij u geen persoon die zomaar genoegen neemt dat u accu na drie jaar stuk was en zomaar betaald voor een nieuwe en betwijfel ik of u verhaal wel op waarheid berust. Anders had u zeker de naam van de dealer vermeld en hem aan de hoogste schandpaal genageld.

  3. oosterwijck says:

    B. Harmsen

    Als U twijfelt aan mijn verhaal, nodig ik u uit, bij mij thuis. Laat maar een e-mailadres achter en U krijgt een uitnodiging. Ik heb alle rekeningen bewaard vanaf de eerste dag tot op heden. Dan laat ik u zien dat er nog 3 momenten méér zijn geweest, dat er een totaal onnodige reparatie is geweest. Om nog een voorbeeld te geven: een remleiding die na 4 jaar vervangen moest worden. Een reparatie die nooit voorkomt. Dat ik geen naam noem, van de dealer, is omdat dit geen incident is, maar bij bijna elke autodealer voorkomt. Deze oplichting is namelijk dagelijks gebruik. En de naam van de Toyota importeur, hoef ik niet te noemen, die naam is algemeen bekent. De reden dat ik niet gereclameerd heb, is: “Dat heeft geen enkele zin”. Het is het woord van de garage, tegen het mijne. En bovendien staat er een defecte accu in de hoek, die dient als bewijs. Ik heb wel een brief geschreven naar de directeur, bij nog een ander incident. En dat incident werd teruggedraaid.

  4. Koekoek says:

    Wij gaan al een aantal jaren naar de Kwik Fit in Zeist, voor ons dichtbij. Nu hoor ik dat wij daar niet terecht kunnen omdat er geen keuring verricht kan worden. Heeft dat met de man van de keuring te doen of de garage zelf. En is tijdelijk.