Kenteken nummerbord kentekenplaat

Hoe zit het? Wat kunt u te weten komen over een auto, dankzij het kenteken?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: wat kunt u te weten komen over een auto, dankzij het kenteken?

Leeftijd auto

In Nederland zijn er ongeveer 9 miljoen personenauto’s in omloop en al deze auto’s hebben hun eigen unieke kentekenplaat, geregistreerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Wat voor informatie gaat er schuil achter al deze kentekens? Ten 1e kunt u aan de samenstelling van een kenteken aflezen wanneer de auto ongeveer is geregistreerd in Nederland. Kentekenserie 9, nummerborden met kentekencombinatie XX-999-X, is bijvoorbeeld op 30 maart 2015 ingegaan. Ruim 4 jaar later, op 19 augustus 2019, is kentekenserie 10 ingegaan, te herkennen aan de combinatie X-999-XX. De volgende serie heeft XXX-99-X als onderscheidend kenmerk, maar het is nog niet bekend wanneer deze 11e kentekenserie ingaat voor personenauto’s. In dit overzicht vindt u alle combinaties sinds 1951. Via de RDW-website kunt u informatie over de auto opvragen, aan de hand van een kenteken. U ziet daar niet alleen uit welk jaar de auto komt, maar ook wat de (originele) kleur en het gewicht zijn en om welke uitvoering van het voertuig het gaat. Hier kunt u ook nagaan tot wanneer de auto APK gekeurd is.

Duplicaatcode: geschiedenis van de auto

Bovendien kunt u aan een kentekenplaat zien hoe vaak deze al is vervangen, met dank aan de duplicaatcode. Boven het 1e streepje in de cijfer-lettercombinatie kan een 1, een 2 of zelfs een 19 staan. Als uw nummerbord vermist of beschadigd is, kunt u een nieuwe aanvragen. En dan komt er dus een duplicaatcode op de nieuwe kentekenplaat, afhankelijk van hoe vaak u eerder heeft gedaan. De duplicaatcode is voorheen ook altijd vermeld op het papieren kentekenbewijs. Maar sinds de introductie van de kentekencard is dit niet meer nodig.

Occasion aanschaffen? Doe een kentekencheck

Bent u van plan om een tweedehands auto aan te schaffen? Dan adviseert de ANWB om een kentekencheck te doen en de gebruiksgeschiedenis van de auto te achterhalen, om 3 redenen. U kunt beter inschatten of u wel of niet wordt opgelicht, u ziet welke onderhoudsbeurten de auto heeft gehad en u vergaart informatie over de waarde van de auto. Als u weet of de auto ooit is gestolen, wanneer die in Nederland is geregistreerd, wat de motor- en cilinderinhoud zijn, staat u sterker in de onderhandelingen met de verkoper. Voor zo’n gratis kentekencheck kunt u bij de RDW of bij commerciële partijen terecht. Maar u kunt ook een betaalde controle doen, waarmee u gedetailleerdere informatie krijgt, zoals de restwaarde en de tellerstandhistorie.

4-seizoenenbanden
Lees ook: 4-seizoenenbanden in plaats van winter- en zomerbanden? Dit zijn de voor- en nadelen

Transitokentekenplaat en kenteken voor historische voertuigen

Ook de kleur en opmaak van een kentekenplaat geven informatie over de auto. De standaard kentekens in Nederland zijn natuurlijk rechthoekig en geel met zwarte letters en cijfers, inclusief de Europese vlag en de afkorting NL aan de linkerkant. Maar kent u de transitokentekenplaat, wit met zwarte letters en cijfers? Als u dit kenteken heeft aangevraagd, kunt u tijdelijk (maximaal 14 dagen) in alle landen ter wereld rijden. Deze heeft u nodig als u bijvoorbeeld een auto met een niet-Nederlands kenteken via Nederland naar het buitenland moet vervoeren. Daarnaast kunt u auto’s met een donkerblauwe kentekenplaat en witte cijfers en letters (XX-99-99) tegenkomen, zoals in de foto boven dit artikel. Deze zijn bedoeld voor historische voortuigen, die 1978 al op de weg zijn toegelaten. Via de website van de RDW vindt u nog meer van dit soort varianten.

Nederlandse kentekens in het buitenland

Voor een vakantie in het buitenland hoeft u geen nieuw kenteken aan te vragen. Maar wat als u in het buitenland gaat wonen? Dan dient u uw auto uit te schrijven in Nederland en in te schrijven in uw nieuwe thuisland. Meestal mag u nog tussen de 3 en 6 maanden rondrijden in uw auto met Nederlands kenteken, maar dat verschilt per land. Daarnaast is het de vraag of u een fysiek exportbewijs nodig heeft. Zo ja, dan moet u in Nederland uw auto aanmelden voor export.

Buitenlandse kentekens in Nederland

En wat als u juist een auto met buitenlands kentekenbewijs in Nederland bestuurt? Als u langer dan 4 maanden per jaar in Nederland woont, is dit niet de bedoeling. In dat geval dient zich bovendien in te schrijven in het Nederlandse Basisregistratie Personen. Alleen in deze uitzonderingsgevallen kunt u uw niet-Nederlandse kenteken blijven gebruiken. Bent u wel in het buitenland ingeschreven, dan mag u alsnog maximaal 6 maanden per jaar met een buitenlands kenteken in Nederland rondrijden. Dit is via het internationaal recht vastgelegd, dus u hoeft hiervoor geen speciale toestemming aan te vragen.

Autolamp LED-lamp halogeen
Lees ook: H1, H4, H7 of toch LED: waar moet u op letten als u uw autolampen vervangt?

(Bron: Archief, RDW, Centraal Bureau voor de Statistiek, ANWB, Kentekenkennis, Algemeen Dagblad, Autoweek, Wetten.overheid.nl, Nederland Wereldwijd, Finnik. Foto: Taljat David/Shutterstock)

Geef een reactie