Opfriscursussen verkeer niet populair bij ouderen

Speciale opfriscursussen voor het verkeer worden vrijwel niet bezocht door ouderen. Slechts 1 procent uit deze doelgroep bezoekt wel eens een verkeerseducatieprogramma, blijkt uit cijfers van Verkeerswaterstaat.

Langer mobiel

In vergelijking met generaties van ouderen uit het verleden neemt het rijbewijsbezit toe. Daarnaast hebben ouderen gemiddeld genomen meer ‘gezonde levensjaren’. Door die factoren blijven ze langer mobiel en bepalen ze een steeds groter deel van de mobiliteit. Mede dankzij de opkomst van de elektrische fiets neemt ook het fietsgebruik sterk toe. Door deze ontwikkelingen valt ook een steeds groter aandeel van de verkeersslachtoffers onder ouderen.

Verkeersdoden

Het aantal verkeersdoden en zwaargewonden in het verkeer zal de komende jaren blijven stijgen. Dat zei directeur van Veilig Verkeer Nederland, Felix Cohen vorige week in een interview met De Telegraaf. Volgens Cohen komt dat vooral doordat steeds meer mensen hun smartphone achter het stuur gebruiken, maar ook doordat ouderen dus langer blijven deelnemen aan het verkeer als fietser, autobestuurder, met de scootmobiel of te voet. Van de 621 doden en 21.000 zwaargewonden in 2015 was 40 procent 60 jaar of ouder.

Bijspijkercursus

Een bijspijkercursus voor het verkeer voor ouderen is dus geen overbodige luxe, maar zij zijn er niet  voor te porren. In veel gemeenten wordt in samenwerking met partijen zoals Veilig Verkeer Nederland, Blijf Veilig Mobiel en ANWB Fietsersbond aan verkeerseducatie gewerkt om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Om zo te voldoen aan het streven van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om in 2020 te komen tot maximaal 500 doden in het verkeer. Vooralsnog zonder succes. “We zien dat ouderen lastig te bereiken zijn, maar zitten niet bij de pakken neer. We blijven zoeken naar manieren hen toch te betrekken bij programma’s om het voor henzelf en anderen veiliger te maken in het verkeer”, zegt Yvonne Doorduyn van IenM. Oudere automobilisten die voldoende rijden om hun rijvaardigheid op peil te houden (meer dan 3000 km per jaar) veroorzaken overigens niet meer ongevallen dan gemiddeld.

Kwetsbaarheid

In vergelijking met jongeren hebben oudere automobilisten een verhoogd risico om ernstig gewond te raken of te overlijden als ze bij een ongeval betrokken raken. Dit is vooral het gevolg van hun grotere kwetsbaarheid. Oudere automobilisten, fietsers en voetgangers hebben daarnaast meer problemen met complexiteit en tijdsdruk. Oudere fietsers hebben vaker ongevallen bij linksaf slaan op voorrangskruispunten (zonder verkeerslichten) Daarbij kan naast complexiteit ook het probleem spelen dat ze moeilijker over hun schouder kunnen kijken (vanwege strammere spieren) en het verkeer minder goed horen aankomen (vanwege verslechterd gehoor).

Verontwaardiging

Bij Veilig Verkeer Nederland merken ze dat senioren vaak verontwaardigd reageren als zij op hun rijgedrag worden aangesproken. Ook zijn ouderen vaak in de veronderstelling dat de cursussen nou juist door jongeren gevolgd zouden moeten worden. Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland: “Het kost vrijwel geen moeite om te kijken of je alle regels nog kent. Een paar minuten achter de computer en je weet of je een fysieke bijspijkercursus moet doen. Dat is toch niet teveel gevraagd? De ongevallencijfers onder senioren liegen niet en vragen gewoon om extra maatregelen. Ik hoop dat iedereen die verantwoordelijkheid ook neemt.”

Kijk ook de uitzending van Meldpunt! over de risico’s van een scootmobiel en lees ons artikel Wat als autorijden niet langer verantwoord is?

(Bron: ANP, De Telegraaf, Rijkswaterstaat)

Geef een antwoord