Navigatie maakt dom

U kent de nieuwsberichten vast wel van automobilisten die de sloot inrijden en de navigatie de schuld geven. Maar nu is er ook echt bewijs dat we onze hersenen uitschakelen door het gebruik van de navigatie.

Britse onderzoekers hebben dat ontdekt door 24 proefpersonen in een simulator te laten rijden. Wie met een navigatiesysteem in de auto rondrijdt, laat delen van de hersenen onbenut die we anders wel gebruiken. Het gaat om de hersendelen waarmee we routes voor ons zien, andere routes bedenken en beslissen hoe we het beste van A naar B kunnen rijden.

Londen

Bij het Britse onderzoek is de hersenactiviteit gemeten, terwijl de 24 bestuurders in de stimulator door de drukke en kronkelige straten van hartje Londen rijden. De onderzoekers hebben gekeken naar de hippocampus en de prefrontale cortex. De hippocampus is het onderdeel van de hersenen dat helpt bij navigatie en oriëntatie. De prefrontale cortex is het hersenonderdeel waarmee we beslissingen nemen en plannen. Wanneer de proefpersonen een nieuwe straat inrijden of uit meerdere routes kunnen kiezen, blijkt dat de 2 hersendelen actiever worden. Maar dat gebeurt niet bij mensen die hun navigatiesysteem volgen. “Als technologie ons vertelt hoe we moeten rijden, reageren onze hersenen niet op het stratenplan. Ons brein is dan niet geïnteresseerd in de straten om ons heen”, aldus de onderzoekers van University College London.

Taxichauffeurs

Leuk weetje: de onderzoekers hebben eerder ontdekt dat Londense taxichauffeurs een grotere hippocampus hebben dan anderen. De taxichauffeurs moeten namelijk een loodzware test afleggen waarvoor ze zo’n 25.000 straten van de Britse hoofdstad uit hun hoofd moeten kennen. Pas dan mogen de chauffeurs in de de zogenoemde black cab rijden.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Het kan zo maar eens zijn, dat dementie gestimuleerd wordt door gebruik van een navigatiesysteem. Ik gebruik het navigatiesysteem, bij elke rit door een vreemde stad en betrap me erop dat ik zelf niet meer nadenk over een stratenplan. Gelukkig kijk ik nog wel uit dat ik niet een tuin inrij of en sloot inrij, als de Tom-Tom in de war is. … Iets wat regelmatig voorkomt. … Het is verdomt makkelijk om een gids in je dashboard te hebben, die zegt: “Hoe je moet rijden”. Maar gelukkig laat ik me (nog) niet het bos insturen. Pas geleden moest ik twee keer in één week, dezelfde route afleggen. De eerste keer was de afstand 28 km en zag onderweg dat er een grote weg blokkering was (waar ik gelukkig niet hoefde te komen). De tweede keer, toets ik hetzelfde adres in en kreeg toen een andere route aangewezen, die 4 km langer was. Ik heb de aangewezen route, domweg, gevolgd en ik werd precies naar de weg blokkering geleidt, die ik de vorige keer zag uit mijn ooghoeken. Ik vraag me nog altijd af, wat de reden was, dat mijn Tom-Tom, de tweede keer juist die route nam. Ik voelde het aankomen, bij de afslag, naar de blokkering, maar was zo benieuwd, naar wat er zou gebeuren, dat ik het liet gebeuren. De route was langer en bovendien de weg geblokkeerd??? Ik ben na die ervaring, beter gaan nadenken over een stratenplan. Daarna heb ik ontdekt, dat het wel vaker gebeurd, dat de Tom-Tom een langere route aangeeft, die bovendien niet zo handig is. Een ander voorbeeld is: Ik rijd al jaren dezelfde route naar Zaventem airport, dus weet precies hoe ik moet rijden. Ik het kader van verkeerscontroles, gebruik ik soms de Tom-Tom om camera’s te lokaliseren. Onlangs begon dat apparaatje in paniek te roepen: “Keer om, keer om”. Ik heb niet geluisterd en ben doorgereden. Zonder problemen kom ik op mijn bestemming. Ik bedacht me, dat Tom-Tom het misschien nodig vindt, dat ik een service abonnement aanschaf, of misschien wel een geheel nieuw apparaat (na 8 jaar gebruik). Maar ik doe het niet, ik blijf alert en denk nog steeds zelf na.