fietsbanden

Onderhoud van fietsbanden: zo gaan ze langer mee

Door fietsbanden goed te onderhouden slijten ze minder snel en gaan ze langer mee. Ook zult u tijdens een fijne fietstocht minder snel met narigheid aan de banden geconfronteerd worden. Bekijk tips voor het onderhoud.

De juiste bandenspanning

Met de tijd lopen fietsbanden langzaam leeg, maar het is belangrijk dat ze de juiste bandenspanning houden. Zijn ze te zacht, dan slijten ze sneller, wordt fietsen zwaarder en minder stabiel en kunt u de velg beschadigen wanneer u over een harde ondergrond rijdt. Bij een te hard opgepompte band komt de binnenband onder veel spanning te staan, waardoor die het eerder kan begeven. Bovendien kan het onplezierig fietsen, aangezien u dan alle oneffenheden in de weg voelt en minder grip heeft. Ook kunnen er door de extra trillingen boutjes en moertjes van de fiets los komen.

De juiste luchtdruk in de banden hangt grotendeels af van het soort fiets dat u heeft. In het geval van een racefiets zijn de banden dun en worden ze harder opgepompt dan in het geval van een e-bike, die bredere banden heeft en minder hard worden opgepompt. Aan de zijkant van de buitenband staat meestal aangegeven wat de ideale luchtdruk voor die specifieke bandensoort moet zijn.

Door een fietspomp met druk- of manometer te gebruiken kunt u aflezen of de banden op de juiste spanning zitten. Anders is het zaak het oppompen op gevoel te doen en in de band te knijpen om tot de gewenste spanning te komen. Houd daarbij ook rekening met de weersomstandigheden. Bij een hogere temperatuur neemt de bandenspanning toe. Pomp de banden daarom zomers net wat minder hard op dan ’s winters.

Controleer het loopvlak

Bekijk voorafgaand of na afloop van een fietstocht of er niets in het loopvlak van uw fietsbanden zit. Dit is het deel van de band dat de weg raakt. Als er bijvoorbeeld zand, schelpen, grind of steentjes vastzitten, dan kunnen die bij een volgende fietstocht een lekke band veroorzaken. Verwijder dit soort oneffenheden dus.

zadelpijn
Lees ook: Zadelpijn voorkomen, met deze tips verlaagt u druk en pijn tijdens het fietsen

Controleer de spaken

Losse spaken kunnen een slag in het wiel veroorzaken. Missen er teveel spaken, dan kan het wiel zelfs dubbel klappen. Eén losse spaak is meestal zelf wel te vervangen. Zijn het er meerdere, dan is het wellicht beter het aan een fietsenmaker over te laten. De spaken staan namelijk onderling met elkaar in verband en als u ze niet op de juiste manier aandraait, kan de velg kromtrekken.

Wanneer moeten fietsbanden vervangen worden?

Ondanks goed onderhoud slijten fietsbanden uiteindelijk. Versleten banden leveren gevaar op, omdat u dan minder goed kunt remmen en eerder valt doordat er niet meer genoeg grip is. Zeker in het geval van een glad wegdek door regen of ijs. Vervang de banden daarom tijdig. Bekijk daarvoor of de banden nog voldoende profiel hebben. Bij banden met slijtmarkeringen is heel eenvoudig te zien wanneer dit wel en niet het geval is. Zijn uw banden hier niet van voorzien, controleer dan regelmatig of het rubber nog in goede conditie is. Is dit glad, droog, verkleurd of gescheurd, dan zijn ze aan het einde van hun levensduur. Bij de achterband zal dit sneller het geval zijn dan de voorband. Dit komt doordat daar het gewicht van de fietser op rust.

Bij het vervangen van uw banden kunt u overwegen om voor antilek banden te kiezen. Deze banden zijn wat duurder, maar ze zijn voorzien van een extra sterk loopvlak, waardoor ze veel minder snel lek raken. Er zijn ook speciale winterbanden te koop. Deze banden hebben een ander soort profiel, waar sneeuw zich niet in ophoopt en ze kunnen zijn voorzien van ‘spikes’ voor nog meer grip.

(Bron: 123Fietsen, Trek, De beste bandenprijs, Continentel, ANWB, archief)

Geef een reactie