Rome kerstsfeer

Maxime op reis: kerstsfeer en oudheden in Rome

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Na Rome al eens in de zomer bezocht te hebben, kiezen we nu voor een winters bezoek, inclusief kerstsfeer.

Rome is zeker niet alleen aantrekkelijk in de lente of de zomer, eigenlijk zijn alle maanden van het jaar geschikt voor een bezoek. Aan het einde van het jaar komt daar de kerstsfeer bij, waar we begin december 2022 uitgebreid van genieten. Tijdens een eerder bezoek hebben we de bezienswaardigheden reeds besproken, in deze Maxime op reis delen we vooral foto’s met u.

Het weer in Rome in december

Qua weersomstangheden kan het in Rome alle kanten op in december. Over het algemeen verloopt de decembermaand vrij mild, maar er kan wel de nodige regen vallen. Voor ons bezoek is er overvloedige regen voorspeld, maar dat blijkt in de praktijk gelukkig mee te vallen. De 1e 2 dagen zijn zelfs zonovergoten, met een aangename temperatuur van 15 graden. De winterjassen kunnen uit dus. Dag 3 is een overgangsdag, met ook al wat regenbuien. De onweersbui die in de nacht erna volgt kondigt vervolgens al aan welk weer we op onze 4e en tevens laatste dag in deze mooie stad krijgen: stortbuien. Gelukkig staat er dan alleen nog een bezoek aan de Sint Pieter gepland, dus dat komt mooi uit.

Kerstversieringen in opbouw

Een meerwaarde in december is zoals we hierboven al beschreven hebben, de kerstsfeer. Alle etalages zijn uitbundig versierd en op veel plekken staan grote kerstbomen en kerststallen. Wilt u echt de volledige beleving, wacht dan tot halverwege de maand met uw bezoek, want pas dan zijn de opbouwwerkzaamheden aan de vele kerststallen en -versieringen voltooid. Zo is in ons geval de kerstboom bij het monument van Victor Emanuel II helaas nog in opbouw en is ook de kerststal bij de Sint Pieter nog niet helemaal af.

Kerststal van de stratenvegers

Ook blijkt één van de grote kerstattracties, waar we ons op verheugd te hebben en ooit zeer geliefd bij Paus Johannes Paulus II niet open te zijn, vanwege onderhoud. Deze kerststal is te vinden in het depot van de medewerkers van de schoonmaakdienst, AMA, in de Via dei Cavalleggeri 5. Vlak bij de Sint-Pietersbasiliek. Presepe dei Netturbini genaamd, oftewel Kerststal van de stratenvegers. In vele jaren tijd is de kerststal steeds meer uitgebouwd. Wie weet zien we het ooit nog eens bij een volgend bezoek. En we horen het graag als u er wel geweest bent en wat u ervan vindt!

Trastevere

Hieronder een verslag van ons bezoek in foto’s. We beginnen onze verkenning van de stad met een wandeltocht in de door ons zo geliefde wijk Trastevere. Door het zonnetje op de kleurige gevels en de strakblauwe lucht wanen we ons er bijna op een warme zomerdag.

Basiliek van Santa Maria in Trastevere

In de avonduren maken we opnieuw een wandeling, nu om te genieten van de kerstverlichting. We gaan daarvoor in de richting van de Spaanse trappen en het omliggende winkelgebied, met rijkversierde etalages. Halverwege de Spaanse trappen prijkt een prachtige kerstversiering, die gretig aftrek vindt bij toeristen, om er een selfie voor te maken.

Spaanse trappen

Rome kerstsfeer

Een dagje oudheden

De dag erop hebben we gepland voor de ‘oudheden’ waar Rome zo rijk aan is. Vanaf ons onderkomen in de buurt van Vaticaanstad lopen we dwars door de stad naar het Colosseum. Waarbij we onderweg langs het monument van Victor Emanuel II komen, waar op dat moment gewerkt wordt aan het opzetten van de kerstboom. Om u te laten zien hoe het eruit ziet als die uiteindelijk in volle glorie is, hebben we daar boven dit reisverslag een foto van toegevoegd.

Colosseum

Deze keer hebben we, ver van tevoren, tickets voor het Colosseum weten te bemachtigen waarmee we ook de catacomben mogen bezoeken. Hierbij krijgen we ook de gedeeltes te zien die zich onder de oorspronkelijke vloer bevonden hebben. Het is zowel een intrigerend als verontrustend idee om te bedenken hoe de vele gladiatoren en onfortuinlijke dieren daar hebben afgewacht totdat ze in de arena op leven en dood hebben moeten vechten. We zien hierbij ook een replica van de liftconstructie waarbij de dieren en gladiatoren van beneden tot op de arenavloer getakeld zijn.

ColosseumRome kerst

Palatijn en Forum Ronanum

Vervolgens verkennen we de Palatijn, met onder andere de restanten van de gigantische paleizen van de keizers, waaronder die van keizer Augustus. Het is hoog gelegen, op één van de 7 heuvels die Rome rijk is en het is de 1e nederzetting van de stad. Met de vele groene beplanting is het een rustpunt in de stad. Van veel gebouwen zijn alleen de ruïnes over, maar in sommige ervan zijn restanten te zien van de oorspronkelijke muurschilderingen. Waardoor met een beetje fantasie erbij een glimp van het verleden gegeven wordt.

Palatijn

Daarna lopen we de heuvel af en komen we aan bij het Forum Romanum. Want ‘alle wegen leiden naar Rome’ en daarbij gaat het specifiek om het Forum Romanum. In vroeger tijden de plek waar alles zich afgespeeld heeft en daarmee dan ook het centrum van Rome.

Forum Romanum

Pantheon

Het daglicht begint inmiddels al wat te vervagen. Dat is een gegeven waar we zo aan het einde van het jaar wat meer rekening mee moeten houden. We willen het Pantheon nog bij daglicht zien, of beter gezegd, de koepel daar binnen. Via een kleine tussenstop bij de Trevifontein zetten we er daarom ook goed de pas in en we arriveren er nog net op tijd voor het donker echt invalt.

Trevifontein

Piazza Navona

Vanaf het Pantheon is het een kleine 5 minuten lopen naar het grote plein van het Piazza Navona. Onder andere bekend vanwege de bekende fonteinen. Waaronder de vierstromen fontein van Bernini. Deze keer komen we echter niet voor het plein en de fonteinen zelf, maar voor de kerstmarkt die daarop plaatsvindt. En waarvan we gelezen hebben, dat het één van de grootste en mooiste van de stad is. Nou willen we dat best geloven, maar begin december is daar helaas nog geen sprake van. Tijdens ons bezoek staat er al wel een feestelijke carrousel en de 1e kerstkramen zijn verschenen, maar het echte kerstgedruis moet overduidelijk nog losbarsten.

Aanrader: antiekwinkels en kerstsfeer

Aan de uiterst sfeervolle straat Via dei coronari geven we graag nog wat extra aandacht. Deze smalle, grotendeels autoluwe straat barst van de antiekwinkels en andere bijzondere winkeltjes. Over de gehele lengte van de straat klinkt subtiel kerstmuziek uit de geluidsboxen en de prachtig geëtaleerde etalages maken het kerstgevoel af. We zijn bij toeval in deze straat terecht gekomen, tijdens onze wandeling van het Piazza Navona naar de Engelenburcht en we kunnen u van harte aanraden de straat in uw route op te nemen.

Via dei coronari

Engelenburcht

De Engelenburcht ‘by night’.

Na er al verschillende keren langs gelopen te zijn, gaan we de Engelenburcht nu ook nog ‘beklimmen’. Door de eeuwen heen heeft de vesting verschillende functies gehad en daar zijn nog veel overblijfselen van terug te zien. Ook geeft de burcht van bovenaf een mooi uitzicht over de stad. Waaronder de verbinding die helemaal tot aan Vaticaanstad loopt, de Passetto di Borgo. Terwijl we via eerst brede, langzaam stijgende gangen en vervolgens nog verschillende trappen de burcht beklimmen, slaat het weer om en eenmaal boven aangekomen vallen de 1e druppels. Een goed moment om bij het piepkleine restaurant iets warms te drinken, met wat lekkers erbij.

Uitzicht op de Tiber.

Passetto di Borgo

Een blik op de Passetto di Borgo.

De rest van de dag besteden we in de musea van het Vaticaan. Ideaal als het weer het laat afweten.

Vaticaanmuseum

Sint-Pietersbasiliek

Aangezien we pas weer in de namiddag naar huis vliegen, hebben we nog een hele ochtend te besteden in Rome. Gelukkig hebben we daar ook al een binnen-activiteit voor gepland, aangezien de regen nu echt met bakken uit de hemel valt. We gaan naar de Sint-Pieterbasiliek. Ook al zijn we hier eerder geweest, toch is het bezoeken ervan opnieuw een overweldigende ervaring. Net zoals dat tijdens de zomer in de Sagrada Família het geval is, maar dan op een heel andere manier. Op het Sint-Pietersplein is al wel een kerstboom geplaatst, maar de kerststal is in opbouw en ook in de Sint-Pieter zelf is de kerststal nog in opbouw. We zijn het inmiddels gewend…

kerststal

Sint-Pieter

En ter afsluiting nog een foto van de Sint-Pietersbasiliek, die we op een eerder moment in de avond gemaakt hebben.

Hannover
Lees ook: Maxime op reis: Hannover in december

Onder de noemer Maxime op reis leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Klik hier voor een compleet overzicht en meer reisverhalen.

(Hoofdfoto: Gennaro Leonardi Photos / Shutterstock.com, overige foto’s: redactie MAX Vandaag)