auto

Hoe zit het? Hoeveel brandstof mag u vervoeren met de auto?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: Hoeveel brandstof mag u vervoeren met de auto?

Tanken in Duitsland

De Duitse overheid heeft de belasting op brandstoffen verlaagd, waardoor tanken hier een stuk goedkoper is dan in Nederland. Op het moment van schrijven kost een liter brandstof in Duitsland gemiddeld 40 cent minder dan in Nederland.

Jerrycans naar Nederland

Dat is nogal een verschil en daarom rijden er ook steeds meer Nederlanders naar dit land om te tanken. Sommigen gooien die alleen de tank van de auto vol, maar nemen ook paar jerrycans mee. Hoeveel liter mag er uiteindelijk mee terug naar huis?

Hoeveel benzine of diesel een particulier mag vervoeren, staat in het ADR. Dit is een overeenkomst die in de jaren 50 op Europees niveau (tekst in het Engels) is gesloten en sinds die tijd een paar keer is vernieuwd. Hierin staat dat particulieren maximaal 240 liter brandstof mogen vervoeren in jerrycans. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo mag er maximaal 60 liter per jerrycan worden vervoerd, moeten ze goed afgesloten kunnen worden en moeten ze ook allemaal vastgemaakt worden in de kofferbak. U mag het gewicht dus niet verdelen over de auto.

Is het veilig?

Hoewel u wettelijk gezien best veel brandstof mag meenemen, is het wel de vraag of u dit moet willen. Bij de ANWB raden zij in elk geval om veiligheidsredenen af, zo blijkt uit een antwoord van een expert op een forumbericht over dit onderwerp. Bovendien is het wellicht voor de auto zelf ook niet de allerbeste keuze om zoveel brandstof mee te nemen. Hoewel een personenauto doorgaans een laadvermogen heeft van pakweg 500 kilo, is 240 kilo in de kofferbak alleen misschien niet echt fijn.

(Bron: RDW, ANWB, Rijksoverheid, NOS, RTL Nieuws. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Dirck says:

    Advies:
    Diesel mag je een tank vol gooien maar zal uitzetten….
    Benzine is nog erger!
    Ik bezit 25 liter tanks uit voedingsmiddelenen industrie met kijkglaasje met schaal verdeling.

    Diesel tank ik niet meer maar 24 liters erin en dan voor dichtdraaien dop met 1 hand 1 liter lucht eruit drukken en draai dicht….
    De tank geeft nu 25 liters aan maar is 1 liter vacuum…… het kan zo uitzetten zonder bol staan of stank.
    Bij hitte de opgewarmde diesel na uurtje ontluchten en nogmaals doen.

    Benzine;
    Ik heb 12 tanks die ik voor maar 20 liters tot die 240 liter grens ging vullen!
    Door met 2 handen op de zijkant te drukken gaat deze tot 22 of 23 liters omhoog… en mag kleinkind de dop voor Opa vast draaien….
    Bij schudden en uitzetten zal deze tank weer naar 20 liters zakken en bij openen hoorde je zuigen!
    doe ze nooit tot 25 liters vol want dit zijn geen druktanks en zullen scheuren!
    Door deze 80% vul methode en met 22 of 23 liter drukken 2 of 3 liters vacuum maken is deze nog mooi recht aan elkaar te knopen met spanbanden om alle 12 heen… 2×6 tanks en dat vormde 1 blok brandstof.

    Verder koop ik geen E10 maar Super of Super + die ook minder meerprijs heeft dan in NL.
    Die bio zooi kan bederven als te lang staat en geeft lagere verbrandingswaarde.
    Na testen kwam ik in de voor E10 geschikte voertuig ruim 10% verder met zelfde brandstof dus voordeliger!

    Maar nu in auto tappen?
    De tuit die ik erbij kreeg is te dik voor onze tank…. knoeiboel en daar gaat je winst!
    Maar de tuit warm met gasbrander, niet verbranden…. en rek deze uit, en langer en dunner geworden paste deze via klepje gewoon erin….droog& afgekoeld testen of deze paste.
    Wel is die schenktuit minder stevig en harder geworden dus voorzichtig tanken maar….

    Tip; Tank niet vlak over de grens!
    Heb je minder korting en sta je in de gele Hollanders file.
    Ik ga 8 km verder op industrie terrein tanken.
    283 km en 43 in auto… en rest in 12 tanks…..
    Ik was enige klant op vrachtwagen na.
    0 Minuten wachten en geen boze achter jou.
    Terug rijdende zag ik de pomp prijs…. 283 liters x 2,4 cent hogere =€6,79 extra verdiend en geen 19 voertuigen die stonden te wachten!

    Ook nog enkele tanks van 20 liters olie gekocht, Bougies en filters dus veel meer verdiend…..
    Die bestelling afgehaald en ze waren verbaast.. normaal alleen garage’s en nog nooit een Nederlander gezien…..
    Toch maar eens in de spiegel kijken riep ik tegen deze ooit Nederlandse vrouw die emigreerde!

    Er is naast brandstof als je slimmer en verder zocht nog meer voordeel te halen.

  2. vandaag anders says:

    Voorheen geregeld in de APV en mogelijk thans in een van de milieuwetten: het is verboden om een voertuig met brandbare stoffen gedurende de nacht in de bebouwde kom te laten overstaan. Het verdient derhalve aanbeveling, dat een ieder (waaronder MAX) zich over de volle breedte oriënteert alvorens over te gaan tot publicatie van één aspect van de totale keten.