Cameratoezicht bij Nederlandse spoorwegovergangen

Nog even snel de spoorwegovergang oversteken terwijl de rode lichten al zwaaien? Dat is niet meer mogelijk zonder gevolgen. Wie de rode lichten en alarmbellen bij spoorwegovergangen in Nederland negeert, wordt direct vastgelegd op camera. Overtreders kunnen rekenen op boetes tot 230 euro. Hilversum is de eerste die het beleid invoert.

Waarom de camera’s?

Spoorwegbeheerder ProRail ziet regelmatig dat weggebruikers nog snel het spoor oversteken terwijl er een trein aankomt. Deze overtredingen kunnen tot ernstige ongevallen leiden, zoals in 2016 met een melkwagen in Winsum en in maart 2017 in Harlingen waarbij 2 personen overlijden. Vooral nu er steeds meer treinen gaan rijden, denkt de spoorwegbeheerder dat mensen de lichten en spoorbomen negeren. Als daar camerabeelden van zijn, wordt het makkelijker om deze overtreders te pakken. Naast automobilisten en motorrijders komen ook voetgangers en fietsers in beeld. Omdat zij geen nummerplaat hebben en hun identiteit dus moeilijk te achterhalen is, zal ProRail ook regelmatig ter plaatse controleren.

Afschrik- en bewijsmiddel

ProRail hoopt dat de camera’s naast het achterhalen van de identiteit van de overtreders ook een preventieve werking hebben. “We gaan naast flitspalen meer boa’s inzetten om wangedrag op overwegen op te sporen en te bestraffen. De camera’s zijn bedoeld als afschrik- en bewijsmiddel,” zegt de woordvoerder van Prorail tegen de Telegraaf. Ook zegt de woordvoerder dat het nu al zeker is dat, wat de uitkomst in Hilversum ook is, het al zeker is dat ze hiermee doorgaan.

(Bron: ANP, Volkskrant, Nieuws.nl)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    De overlast van treinverkeer heeft alle toelaatbare hoeveelheden overschreden. En de overige verkeersdeelnemers en omwonenden zijn daarvan het slachtoffer. Wie neemt het op voor al die stumpers, die elk uur, drie kwartier worden tegengehouden door de heilige trein. … Er zijn treinverbindingen, waar de spoorweg slagbomen, elk uur drie kwartier dicht zijn. Waar de overige verkeersdeelnemers, elk uur 3/4 van het uur moeten wachten op de heilige trein (waar buiten de spitsuren meestal niemand inzit). De omwonenden van zo’n terroristische spoorwegovergang, worden 3/4 van de dag geterroriseerd door tingelende bellen, wachtende auto’s en bromfietsen, die voortdurend geluidsoverlast, stank en fijn stof veroorzaken. Extra lawaai bij optrekken en afremmen. En een ongelooflijke hoeveelheid fijn stof van remblokken en koppelingsplaten, bij honderden spoorwegovergangen, waar duizenden gezinnen slachtoffer van zijn. Al die mensen hebben een kortere levensverwachting, hebben gezondheidsklachten (Astma en COPD) hebben slaapstoornissen en bovenal, deze mensen lijden onder een vreeslijke marteling, elke dag weer.

    Waar lees ik in bovenstaand verslag, van een flutonderzoek, al deze ziekmakende factoren? … Wie neemt het op voor al die mensen, die elke dag weer opnieuw te lijden hebben van de heilige trein? … Wie praat over schadeloosstellingen en de verstrekking van gratis gezondheidszorg en medicijnen? … Nee in plaats daarvan wil de overheid nog eens extra verdienen aan al die stumpers, door bonnen uit te delen, aan al diegene die in hun leven, hun functioneren beperkt worden. De overheid wil extra verdienen aan al die stumpers, die vaste klant zijn bij de dokters, door de gezondheidszorg duurder te maken en het eigen risico verhogen.