spporwegovergang

Knalgeel spoorwegovergang is veiliger

Het aantal ongelukken op spoorwegovergangen is volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onacceptabel hoog. Hoewel de rode verkeerslichten en bellen de reiziger zouden moeten waarschuwen, gaat het nog te vaak mis. Spoorwegbeheerder ProRail wil de veiligheid verbeteren en is met een experiment gestart; een knalgele spoorwegovergang. En dat lijkt te werken.

Onacceptabel

Jaarlijks zijn er tussen de 20 en 50 incidenten op spoorwegovergangen. Daarbij vallen gemiddeld 11 doden. In het afgelopen half jaar zijn er al 7 dodelijke ongelukken op een overweg geweest. Daarmee is volgens de OVV het aantal slachtoffers  onacceptabel hoog. Aanleiding van het onderzoek zijn de 3 ernstige overwegongelukken in de afgelopen jaren in Winsum, Harlingen en Wouw. Bij deze ongelukken kwamen in Harlingen 2 mensen om het leven en raakten in Winsum 18 mensen gewond. De raad concludeert dat de verantwoordelijkheid voor de overwegveiligheid versnippert is. Zij pleiten om die verantwoordelijkheid terug te leggen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Veiliger maken

Naast de ongelukken zijn er dagelijks rond de 10 incidenten, negeren van rood licht om slalommen door de slagbomen, rond of op een spoorwegovergang waardoor treinen vertraging oplopen. Spoorwegbeheerder ProRail is daarom op zoek gegaan naar een manier om de overwegen veiliger te maken. Hiervoor zijn zij een samenwerking aangegaan met onderzoeksorganisatie TNO. Ze zijn een proef aangegaan. Zonder buurtbewoners te informeren hebben ze de overgang geel geschilderd. Weggebruikers werd vervolgens 6 weken later gevraagd wat zij van de overgang vonden.  “Mensen lieten weten dat ze echt gingen nadenken bij het oversteken. Geel is de kleur van gevaar. Tegelijk leidt het ook weer niet te veel af”, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom tegen de NOS. Sommige mensen vonden de kleur wel erg lelijk, maar zodra werd uitgelegd dat de kleur is gebruikt voor de veiligheid toonden velen begrip.

 Proef is succesvol

De proef bij de spoorwegovergang in Baarn is een succes. ProRail gaat door met het schilderen van de overgangen en inventariseert momenteel welke andere spoorwegovergangen ook van de knalgele kleur worden voorzien. Naast de gele kleur wordt er op bredere overgangen met 4 sporen grijze ‘vluchtvakken’ geschilderd. “Mochten mensen toch vast komen te zitten op een overgang, dan kunnen ze in ieder geval naar een veilige plek vluchten”, aldus Eikelboom. Eikelboom benadrukt dat de veiligste overgang geen overgang is. Het schilderen van de overgangen is een tijdelijk oplossing, want ProRail zet in op minder overwegen. Te beginnen met de onbewaakte overgangen. Die moeten binnen 3 jaar grotendeels verdwenen zijn. In samenwerking met de overheid wordt gekeken naar de veiligheid van andere overgangen en daar waar mogelijk vervangen voor een tunnel of brug.

(Bron: NOS/OVV/ProRail)

Geef een reactie