autoruiten krabben

Autoruiten bevroren? Bekijk tips voor het krabben en ijsvrij houden

Echt strenge winters hebben we al een poosje niet meer in Nederland, maar het krabben van de autoruiten is iets wat nog wel elk jaar terug komt. Buiten dat een dichtgevroren raam het zicht belemmert, staat er ook een boete op als u er zo mee rondrijdt. Wij hebben tips om de ruiten ijsvrij te maken.

Bevroren autoruiten krabben

Gebruik een goede ruitenkrabber en houd die tijdens het krabben in een schuine hoek. Het ijs geeft zich op die manier sneller gewonnen dan wanneer u hem recht houdt. Door met een plantenspuit wat ruitenwisservloeistof op de ruiten te spuiten gaat het krabben makkelijker. Er zijn ook ontdooisprays te koop, die het proces versnellen. Heeft u achterruitverwarming, krab dan toch ook kort de achterruit. Zodat u bij het wegrijden meteen zicht heeft op de weg achter u. Wrijf voor het wegrijden ook eerst nog de binnenkant van de ruiten schoon met een zeem of doek.

Beslagen autoruit
Lees ook: Last van beslagen autoruiten? Wij hebben tips om condens te verhelpen en te voorkomen

Motor aanzetten heeft geen zin

Schakel de motor pas in nadat u de ruiten ijsvrij gemaakt heeft. De ventilatie gaat pas warme lucht blazen als de motor warm is. Een koude motor verbruikt extra benzine en voor het milieu zijn de autogassen niet bevorderlijk. Oftewel, het heeft geen zin en het is voor zowel de natuur als de portemonnee slecht.

Tips om bevroren ruiten te voorkomen

Een goede ontdooispray heeft als gunstige bijkomstigheid dat het ook het opnieuw bevriezen van de ruiten voorkomt. Zorg wel dat u een spray gebruikt die veilig te gebruiken is in contact met rubbers, lakwerk, plastic en metaal.

Schone ruiten bevriezen minder snel. Maak, als er nachtvorst op komst is, de ramen aan het eind van de dag daarom goed schoon en droog. Bijvoorbeeld met een mengsel van water en spiritus of speciale ruitendoekjes.

Helemaal geen zin om te krabben? Gebruik dan een anti-ijsdeken, stuk karton of een mat om de voor- en achterruit af te dekken. Zorg dan wel eerst dat de ruiten schoon en droog zijn, anders kan het materiaal eraan vast vriezen.

Extra tips: wel en juist niet doen

Zorg er bij het verlaten van de auto voor dat de ruitenwissers uitgeschakeld zijn. Zo voorkomt u schade wanneer ze de ochtend erop aan gaan, terwijl de ruitenwisserrubbers vastgevroren zijn.

Gebruik geen zelfgemaakt mengsel van alcohol en water. De ANWB waarschuwt dat het dan niet is uitgesloten dat bijvoorbeeld de rubbers beschadigen.

Gebruik nooit heet water om het ijs te laten smelten. Door het plotselinge temperatuurverschil kunnen de ruiten anders barsten of breken.

Krabbers willen het bij lage temperaturen weleens begeven. Het kan dan ook handig zijn er altijd 1 achter de hand te houden. Bijvoorbeeld in de garage of schuur.

Op internet gaat weleens de tip rond om een doorgesneden rauwe aardappel te gebruiken bij het ijsvrij houden. Een methode die de ANWB afraadt. Het maakt de ruiten vies en die bevriezen daardoor juist sneller.

Boete

Automobilisten zijn verplicht om goed zicht te hebben. Op het niet ijsvrij maken van de autoruiten en buitenspiegels staat een boete die kan oplopen tot 230 euro.

Lees ook: met mist in de auto? Zo bent u goed voorbereid.
Zo gaat u goed voorbereid de weg op bij een storm.
Autorijden bij zware regenval en diepe plassen: wel en niet doen.

(Bron: ANWB, Plus Online, Radar, AD)

Geef een reactie

Reactie

    dragon says:

    Steeds komt het zinnetje “Motor aanzetten heeft geen zin” naar boven .
    Ook geeft de ANWB dit advies.
    Ik zet altijd de motor aan, bij bevroren ruiten, en de ventilator omhoog laten blazen op volle toeren.
    Ook de achterruitverwaming zet ik aan.
    Na ca 10min is de motor warm en de ruiten met enig krabben schoon.
    Ook zijn dan inmiddels de ruitenwissers losgekomen.

    Ik heb 2keer uw advies opgevolgt, om de motor te starten, en direct weg te rijden.
    De ruiten waren toen schoongekrabt,
    Na ca 500meter begon alles van binnen en buiten de beslaan, en ook opnieuw te bevriezen.
    Toen had ik pas echt een probleem, omdat ik al deel nam aan het verkeer, en de auto aan de kant proberen te krijgen zonder zicht.
    Toen dit gelukt was, kon ik met gevaar voor eigen leven, opnieuw aan de gang.
    Want het verkeer raasde langs me heen.

    Dus een goede raad: start EERST de motor.
    Want ik heb nog geluk gehad dat ik geen boete heb gekregen.
    Tenzij u zo begaan bent met het millieu, dat u uw leven ervoor in de waagschaal wilt leggen, of een boete riskeren