krabben

Waarom u soms moet krabben als het niet vriest en andersom

Ook als de temperatuur boven het vriespunt blijft is het soms toch nodig om te krabben. En andersom kan het zo zijn dat u bij vorst toch niet de autoruiten hoeft te krabben. Dit is hoe dat kan.

Krabben terwijl het niet vriest

Autoruiten kunnen bevriezen wanneer de temperatuur nog enkele graden boven 0 is. Dit komt doordat de officiële waarneemhoogte op 1,5 meter ligt. Terwijl het in heldere nachten met weinig wind op 10 centimeter hoogte zomaar 5 graden kouder kan zijn. De afkoeling begint namelijk bij de bodem en daarna koelen de luchtlagen daarboven pas af. Daar komt bij dat objecten, zoals auto’s, harder afkoelen dan de aarde en de lucht. Wanneer een autoruit kouder is dan de omgeving, dan kan die de lucht erboven gaan afkoelen. Koudere lucht kan minder vocht bevatten en is op een gegeven moment ‘vol’. Dan ontstaan er waterdruppeltjes, waardoor de autoruit nat wordt. Als de ruit dan nog verder afkoelt wordt daar een ijslaagje op gevormd en moet er worden gekrabd, zelfs wanneer de temperatuur aan de grond niet onder het vriespunt komt.

Niet krabben terwijl het wel vriest

Andersom kan het ook zo zijn dat u niet hoeft te krabben, terwijl het toch flink vriest. Dit gebeurt wanneer de lucht heel droog is. Er is dan gewoonweg geen vocht om tot ijsvorming te komen. Ook bij flinke bewolking kan de ijsvorming meevallen. De autoruit wordt dan niet of nauwelijks kouder dan de lucht erboven.

autoruiten krabben
Lees ook: Autoruiten bevroren? Bekijk tips voor het krabben en ijsvrij houden

De plek waar de auto staat is van invloed

Waar u uw auto parkeert is van invloed op de mate van bevriezende ruiten. Dichtbij een gebouw of onder een grote boom koelt de auto minder af. In de buurt van een sloot of gracht is er juist een grotere kans, aangezien daar in potentie meer vocht aanwezig is. Dat in de vorm van waterdruppeltjes op de ruiten terecht kan komen en vervolgens bevriezen. Daarnaast geldt dat des te horizontaler de ruit s, des te makkelijker er ijs op ontstaat. Dit is de reden dat voorruiten meestal erger beijsd zijn dan zij- en achterruiten. In een eerder artikel geven we tips voor het krabben en ijsvrij houden van de autoruiten.

(Bron: ANP, Weeronline, Weer.nl)

Geef een reactie