4-seizoenenbanden

4-seizoenenbanden in plaats van winter- en zomerbanden? Dit zijn de voor- en nadelen

Bijna elke zomer duikt hetzelfde opmerkelijke nieuwsbericht weer op. Honderdduizenden Nederlanders rijden hartje zomer nog met winterbanden onder hun auto, blijkt telkens weer uit jaarlijks onderzoek van brancheorganisatie BOVAG. Constant wisselen tussen zomer- en winterbanden, kan dat niet praktischer? Misschien zijn 4-seizoenbanden (ook wel all season of all weather banden genoemd) een alternatief.

Wat zijn 4-seizoenenbanden?

Zoals de naam al doet vermoeden, is de 4-seizoenenband een compromis tussen winter- en zomerbanden, waar u dus het hele jaar lang gebruik van kunt maken. Dit type band bestaat al sinds de vorige eeuw, maar wint tijdens de coronapandemie opeens aan populariteit, ten koste van winterbanden. In 2017 heeft 28 procent van de auto’s winterbanden, tegenover 13 procent voor de 4-seizoenenbanden. 3 jaar later zijn de percentages nog 13 procent voor de winterbanden en 17 procent voor de 4-seizoenenbanden.

Autolamp LED-lamp halogeen
Lees ook: H1, H4, H7 of toch LED: waar moet u op letten als u uw autolampen vervangt?

Waarom zijn ze steeds populairder geworden?

Deze ontwikkeling is bandenleverancier Tyres in Stock ook niet ontgaan. “Omdat deze beter geschikt zijn voor het Nederlandse klimaat in combinatie met een weekje skiën in de Alpen”, verklaart een woordvoerder begin 2021 de opmars van de 4-seizoenenband. “We zien steeds meer automobilisten die in de winter op all season banden rijden en in de zomer terug wisselen naar zomerbanden.”

Inmiddels worden de 4-seizoenenbanden ook in de zomermaanden steeds populairder. Veel Nederlanders rijden in de zomer dus nog met winterbanden, maar het teruglopende aantal zomerbanden in de zomermaanden is des te opvallender. De cijfers uit de KwikFit Bandenmonitor van 2013: 91,4 procent voor zomerbanden en 3,3 procent voor 4-seizoenenbanden in de zomermaanden. Diezelfde KwikFit Bandenmonitor laat medio 2023 een heel ander beeld zien: 69,8 procent voor zomerbanden en 25,5 procent voor 4-seizoenenbanden.

Een woordvoerder van de bandenfabrikant vermoedt dat deze opvallende cijfers te maken hebben met een ‘groeiende vraag van consumenten naar gemak en gemoedsrust tijdens het rijden’. U hoeft immers niet te denken aan het tijdig wisselen van uw zomer- of winterbanden, waarmee u ook nog geld uitspaart voor de opslag van zomer- of winterbanden. Daarnaast is het sowieso veiliger dan ’s zomers met winterbanden blijven rijden. Als u in de wintermaanden naar (onder meer) Duitsland of Oostenrijk rijdt, om bijvoorbeeld te gaan skiën, zijn 4-seizoenenbanden ook toegestaan. Dat wil zeggen: mits er een Alpine-symbool (sneeuwvlok in een berg) op de band staat.

Reservewiel auto reservelampjes reservetank
Lees ook: Pech met de auto? 4 handige reserve-objecten om bij u te hebben

Wat zijn de nadelen van 4-seizoenenbanden?

Maar 4-seizoenenbanden hebben ook nadelen. Ze hebben uiteraard niet de specifieke kwaliteiten, die winterbanden in winterse omstandigheden hebben en zomerbanden bij hoge temperaturen. Bij sneeuwval heeft u dus meer aan winterbanden, bij temperaturen boven de 30 graden aan zomerbanden. De ANWB heeft in 2020 uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van 4-seizoenenbanden. Hieruit is ten 1e gebleken dat 4-seizoenenbanden vaak een langere remweg hebben dan winter- of zomerbanden. Het is dus sowieso verstandig om voorzichtig te rijden als u 4-seizoenenbanden gebruikt, zowel in de zomer als in de winter.

Deze banden passen bovendien beter bij kleine auto’s dan bij grote auto’s. Houd er tot slot rekening mee dat ook 4-seizoenenbanden na verloop van tijd vervangen moeten worden, vanwege slijtage. Maakt u veel kilometers met uw auto, dan kan dit een reden zijn om juist niet voor 4-seizoenenbanden te kiezen. Bij een profieldiepte van minder dan 4 millimeter is het al verstandig om de band te verwisselen, net zoals bij winterbanden. Tot slot maken 4-seizoenenbanden soms meer geluid dan reguliere banden.

(Bron: MAX vakantieman, ANP, BOVAG, ANWB, Autoweek, Autovisie, Algemeen Dagblad, Allianz Direct, Autobandencheck.nl, Centraal Beheer. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (3)

    John K says:

    Winter / Zomerband het wisselen en de opslag (banden hotel) plus minimale profiel diepte (4 milimeter).Een nieuwe band heeft 9 millimeter diepte. Eigenlijk bij 60 % versleten banden de band vernieuwen. Dat zijn allemaal extra kosten. De vraag is : wegen deze extra kosten op tegen de wegligging prestaties, voor tijdig band wisselen. Tenslotte in beide gevallen (winter en zomer) dien je rekening met de andere weggebruiker tehouden (die waarschijnlijk geen All Season banden heeft).Het klimaat geeft aan dat de winters steeds milder worden, wanneer is er echt in Nederland een winter geweest. Ook de sneeuw grens komt steeds hoger teliggen. Kortom een All Season band is geschikt voor het gemak wanneer je naar de wintersport gebieden gaat.En enig sinds kosten besparend(wat ik betwijfel)Maar de rijstijl blijft ten allertijden de verantwoording van de bestuurder.

    Heer Bommel says:

    Ik woon in het bergland en rijd ‘s winters tussen de 400 en 1200 meter hoogte. Daar ligt bij ons zo’n 3 tot 4 maanden sneeuw.

    Ik las twee jaar geleden een test van zomer-, winter- en allseasonbanden.
    Er waren best veel allseasonbanden die, op de belangrijkste eigenschappen zoals remweg en wegligging bij sneeuw en regen, helemaal niet slechter waren dan best veel zomer- of winterbanden
    in de bijbehorende seizoenen van ook goede merken.
    Dus ben ik vorig jaar vwb de achterbanden naar allseasonbanden gewisseld en kortgeleden voor ook.

    De vorige winter had ik absoluut geen problemen. Ook niet bij 30 cm sneeuw.
    Ik zeg erbij dat ik een AWD rijd en een rustige rijder ben.

    Tevens had ik gemerkt dat ik in de periode dat hier normaal op winterbanden gereden wordt, oktober/Pasen, heel veel dagen bij temperaturen van boven de 7°C reed. En dan zijn winterbanden eigenlijk niet goed.

    Bijkomend en specifiek voor ons: we rijden in de winter ook nog naar Spanje en zijn daar 6-8 weken. Dan zijn winterbanden natuurlijk ook niet goed en slijten behoorlijk.

      Paul M says:

      Ik kan de heer Bommel alleen maar gelijk geven. Ik woon in zuid duitsland waar echt nog wel vaak sneeuw valt. Ik rij al sinds enige jaren met all seasons banden van Vredenstein en heb daarmee het hele jaar door prima ervaringen.