Aquaplaning

Aquaplaning: zo rijdt u veilig op natte wegen

Autorijden bij regenachtig weer brengt risico’s met zich mee. De kans is aanwezig dat u grip op de natte weg verliest en dat uw auto in een slip raakt. Dat heet aquaplaning. Hoe ontstaat dit, hoe kunt u het voorkomen én wat te doen als u alsnog de controle over uw auto kwijtraakt?

Profieldiepte

De banden die onder uw auto zitten, kunnen het verschil al maken. De profieldiepte van de banden wordt bij langdurig gebruik kleiner. Dit zorgt ervoor dat uw auto gevoeliger is voor natte oppervlakken. Want hoe kleiner de profieldiepte van de banden, hoe groter de hoeveelheid water die onder uw auto kan blijven ‘hangen’. Een profieldiepte van 1,6 millimeter is het wettelijk vastgestelde minimum, maar een diepte van 2 à 3 millimeter kan al reden zijn om uw banden te vervangen. Bij winterbanden geldt dat al vanaf 4 millimeter.

Bandenspanning

De bandenspanning van uw auto is ook belangrijk als het weer slechter wordt. Auto’s met een lage bandenspanning slijten namelijk snel, met alle mogelijke gevolgen van dien op natte wegen. Dunne autobanden maken bovendien minder contact met het wegdek dan brede banden. Hoe breder uw banden, hoe groter de hoeveelheid water die ze af moeten voeren. En hoe groter dus de kans op aquaplaning.

Voorzichtig rijgedrag

U kunt zelf voorkomen dat u bij slecht weer in de problemen komt. Als u niet te hard rijdt en als u voldoende afstand van de overige weggebruikers houdt bijvoorbeeld. Want bij een lagere snelheid hebben uw autobanden meer tijd om water af te voeren. Daarnaast krijgt u meer tijd en ruimte om te reageren, mocht het alsnog misgaan op de weg.

Wat is de veiligste zitplaats in de auto?
Lees ook: Met meer in de auto? Dit is de veiligste zitplaats

Níét remmen…

Als u op een natte weg in de slip raakt, heeft gas geven, sturen of remmen geen zin. Uw auto heeft geen grip op het wegdek en dan is er dus sprake van aquaplaning. Wat kunt u dan het beste doen? In elk geval niet op de rem trappen, hoewel dat misschien de meest natuurlijke reflex lijkt. Als u remt, blokkeren uw wielen en heeft u alsnog geen controle als uw auto opnieuw contact maakt met de weg.

… wél ontkoppelen

Extra gas geven is ook niet verstandig en dus blijft er maar 1 optie over: de koppeling indrukken. Als u dat doet, mindert u snelheid, behoudt u de controle over uw wielen en kunt u direct verder als de weg weer begaanbaar is. Voor bestuurders van een automaat ligt dit uiteraard wat gecompliceerder. Zij kunnen in ieder geval het gaspedaal loslaten. De versnellingsbak in de neutrale stand (N) zetten is een vervolgstap, mits u het in zo’n situatie aandurft om met 1 hand het stuur los te laten.

gladheid
Lees ook: Autorijden bij gladheid, deze tips kunnen helpen

Sturen

De juiste stuurmanoeuvres zijn belangrijk in gevallen van aquaplaning. Stuur niet te rigoureus naar links of rechts, dat werkt juist averechts als uw auto al uit balans is. Als uw voorwielen weg dreigen te slippen, stuur dan – met beleid – met de bocht mee. En als uw achterwielen juist tegenwerken, stuur dan – ook met beleid – in de tegengestelde richting.

Oefenen met aquaplaning

Natuurlijk heeft u niet de tijd om nog eens rustig dit artikel door te lezen als uw auto – of die van een andere weggebruiker – in de problemen dreigt te komen. Door middel van slipcursussen kunt u zichzelf alvast voorbereiden op dergelijke situaties. Zo traint u uw reactievermogen en dat kan altijd van pas komen op de weg. In dit uitgebreide artikel geven we nog meer tips, voor als u bij extreme regenval op pad moet.

(Bron: Algemeen Dagblad, Continental Tires, Autoverzekering.nl, Tuning-gids, ANWB. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord