Zorgen om het klimaat niet terug te zien in vlieggedrag

Hoewel vliegen een grote klimaatvervuiler is, weerhoudt dit Nederlandse vakantiegangers er niet van om regelmatig het vliegtuig te pakken. Uit onderzoek van TNS-NIPO blijkt dat er in 2018 wederom 3 procent meer is gevlogen

Auto en vliegtuig bijna gelijk

Vliegen is de afgelopen jaren steeds makkelijker en vooral ook goedkoper geworden, waardoor het voor meer mensen een reële reisoptie is geworden. Dat is ook terug te zien aan de cijfers die TNO-NIPO heeft verzameld over het vakantiegedrag van de Nederlander. In totaal worden er volgens TNO-NIPO in 2018 9,8 miljoen vliegvakanties ondernomen, tegenover 10,2 miljoen recreatieve reizen per auto. Die 2 aantallen beginnen elkaar aardig te benaderen, iets wat tot een paar jaar geleden nog helemaal niet het geval is.

Veel klimaatschade

Veel van de vliegreizen gaan naar bestemmingen binnen Europa, maar er zijn ook steeds meer mensen die verre reizen maken. Vooral deze laatstgenoemde vliegtochten zorgen voor schade aan milieu en klimaat. In 2017 doet het Centrum voor Duurzaamheid, Toerisme en Vervoer (CSTT) hier onderzoek naar. Zij stellen dan dat het toenemende aantal (verre) vliegreizen ervoor heeft gezorgd dat de CO2-uitstoot door vakanties met 10 procent is toegenomen. Dat staat gelijk aan zo’n 13 miljard kilo fijnstof.

Klimaatakkoord

De overheid presenteert in 2018 het Klimaatkoord, waar onder meer in staat dat de Nederlandse CO2-uitstoot in 2030 49 procent minder moet zijn. Om dit te bereiken worden er ook maatregelen genomen op het gebied van vliegen. Zo wordt de belasting op vliegen vermoedelijk binnen een aantal jaar verhoogd. Een enorme verhoging zal dit echter niet zijn; het gaat vermoedelijk om nog geen 10 euro per vliegticket.

Concurrentie van de trein

Vliegen wordt -zoals het er nu naar uitziet- dus niet heel veel duurder, maar de alternatieven worden wél goedkoper. Zo kost een retour Amsterdam-Berlijn vaak niet meer dan 4 tientjes. het enige nadeel is dat de reis nogal lang duurt: 6 uur en 20 minuten. De NS wil de reistijd graag verkorten, zodat meer mensen voor deze optie zullen kiezen.

Bron: vliegverkeer.nl, ANP, De Volkskrant, archief

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    De bedrieglijke overheid is zelf schuldig aan dit verspillend vlieggedrag van consumenten. Als de subsidies voor de luchtvaart worden afgeschaft en als de luchtvaart, normaal belasting moet betalen, wordt vliegen vanzelf duurder. Het is niet meer dan normaal, dat vliegen, normaal gecalculeerd wordt en niet als nu onder de kostprijs aangeboden wordt. Enerzijds moeten burgers milieu heffingen betalen voor gas en elektra, z.g. om de milieuvervuiling tegen te gaan en anderzijds mogen de burgers voor 4 tientjes naar Alicante vliegen, omdat de zelfde bedrieglijke overheid de vliegtuigbrandstoffen subsidieert.

  2. oosterwijck says:

    De VVD heeft al laten weten, zich niet aan het klimaatakkoord te houden. Klaas Dijkhof zegt in een interview : dat hij wel is waar meegepraat heeft aan het klimaatakkoord, maar dat dit onzin is en het akkoord naast zich neerlegt. De winst van multinationals is toch weer belangrijker als de planeet.