Lelystad

‘Vogelbotsingen liggen op de loer bij uitbreiding Lelystad Airport’

Lelystad Airport moet vanaf 2019 duizenden vluchten van Schiphol gaan overnemen en daar is de Vogelbescherming alles behalve blij mee. Zij vrezen dat deze uitbreiding van het nu nog relatief kleine vliegveld veel vogels het leven zal kosten.

Vogelbotsingen

Vliegtuigen die vertrekken vanaf Lelystad Airport moeten de eerste jaren zeer laag vliegen om de vluchten vanaf Schiphol niet in de weg te zitten. Omdat het vliegveld midden tussen natuurgebieden ligt, is de kans groot dat de vliegtuigen botsen met vogels, stelt de Vogelbescherming. Dit is niet alleen kwalijk voor de dieren, maar ook de vliegveiligheid komt zo in het gedrang.  Om deze vliegveiligheid wél te garanderen, is de kans volgens de Vogelbescherming groot dat er jaarlijks duizenden vogels preventief worden gedood in de omliggende gebieden, zoals de Oostvaardersplassen.

Boze provincies en gemeenten

De vogelbescherming is niet de enige instantie die zich zorgen maakt over de uitbreiding van Lelystad Airport. Verschillende provincies en gemeenten in het noorden en oosten van Nederland hebben bezwaar gemaakt. De toekomstige vakantievluchten die Lelystad Airport moet verzorgen, vliegen over deze gebieden, waardoor er wordt gevreesd voor geluidsoverlast en milieuschade.

Hoger vliegen voorlopig geen optie

Deze geluidsoverlast en milieuschade zou gereduceerd kunnen worden door de vliegtuigen niet zo laag te laten vliegen, maar volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kunnen de vluchten vanuit Lelystad pas vanaf vanaf 2023 hoger vliegen. Om dit mogelijk te maken moet namelijk het hele luchtruim opnieuw ingedeeld worden.

(Bron: Nature Today, ANP, NOS)

Geef een reactie

Reactie

    Hanneman says:

    Als in veel andere door de overheid – lees VVD – geregelde zaken. Vogelbescherming Nederland, gemeenten en provincie maken in deze “zaak” bezwaar of hun vrees kenbaar. Aan wie? En dan? Heel erg moeilijk is het niet. Net als de kust moeten nu ook flinke stukken binnenland er aan geloven. De handel! Daarom heeft dat bezwaar maken niet zo heel veel zin. Want wat ook de lokale bevolking zal inbrengen, die vele vluchten komen. Helpt geen rechtbank meer aan. Vast ook s’nachts. Dat mag omdat er strakjes een nieuw model wordt gebruikt om te berekenen dat het met de schade aan het leven best meevalt. En wel zó mee dat “men” overweegt een tweede luchthaven te gaan bouwen. Geluidsvervuiling, vogelsterfte, ’t dondert niks. Al zou de publieke tribune in de tweede kamer totaal gevuld, het binnenhof en malieveld volgelopen zijn met mensen die tegen al deze opgedrongen plannen vechten met huid en met haar, het maakt niet uit. Het maakt geen ene reet uit! Ik “bid” voor de bewoners. De dieren en de mensen.