slaapmiddelen

Zo stopt u met slaapmiddelen als u ze al wat langer gebruikt

Slaapmiddelen worden voorgeschreven om tijdelijk te helpen bij slaapproblemen. Ze lossen de onderliggende reden van de slapeloosheid niet op en kunnen bijwerkingen hebben. Wanneer slaappillen langer dan 2 weken geslikt worden, helpen ze steeds minder en is er een steeds hogere dosis nodig om te kunnen slapen. Om deze reden is het zaak er tijdig weer mee te stoppen.

Langer slikken dan nodig

Uit onderzoek van Radar uit 2021 blijkt dat veel Nederlanders medicijnen langer slikken dan nodig is, of dan goed voor hen is. Zo ook in het geval van slaapmiddelen. Ondanks dat deze medicijnen bedoeld zijn voor kortdurend gebruik, blijkt uit de enquête van Radar dat 6 procent van de respondenten ze te lang slikken. Dan liggen gewenning en verslaving op de loer en wordt het steeds moeilijker om te stoppen.

Bijwerkingen slaapmiddelen

Buiten de gunstige effecten van slaapmiddelen, zoals hun rustgevende en spierontspannende effect, hebben ze ook nadelige bijwerkingen. Doordat ze vaak lang in het bloed aanwezig blijven, tot wel 2 dagen, kunnen ze ook overdag nog een suf gevoel geven. Vaak merkt u dat zelf niet, maar het zorgt ervoor dat u zich minder goed kunt concentreren, dat het risico op ongelukken en vallen toeneemt en dat het geheugen minder goed werkt. Daarnaast is er onder andere kans op een verminderde ademhaling (wat gevaarlijk is in het geval van slaapapneu of longproblemen), hoofdpijn, somberheid, duizeligheid en vermoeidheid.

melatoninepillen
Lees ook: Experts maken zich zorgen over gebruik melatoninepillen

Stoppen met slaapmiddelen

Wanneer u wilt stoppen met slaapmiddelen, dan kan uw arts u van adviezen voorzien. Stoppen is niet altijd even gemakkelijk, maar het lukt beter als u zich goed voorbereidt en u steun krijgt vanuit uw omgeving. Als u stopt, kunt u tijdelijk ontwenningsverschijnselen krijgen, maar na enige tijd zult u merken dat u zich beter voelt dan toen u ze nog gebruikte. Op de website van Thuisarts.nl vindt u goede handvatten die helpen bij het afbouwen en stoppen met de medicijnen:

  • Maak gebruik van een afbouwschema en maak daarvoor met uw huisarts afspraken over het langzaam afbouwen van de slaapmiddelen.
  • Kies een gunstige stopperiode, waarbij er niet net allerlei problemen of spannende zaken spelen die het u moeilijker maken.
  • Vertel uw naaste omgeving (ook op uw werk) dat u gaat stoppen. Dat zorgt voor meer begrip als u bijvoorbeeld tijdelijk wat prikkelbaar bent.
  • Bereid u voor op eventuele tegenslagen. Het helpt als u vooraf aan familie, collega’s en kennissen vraagt of ze u op moeilijke momenten willen steunen.
  • Bedenk vooraf wat u kunt doen om te zorgen dat u het volhoudt om geen slaapmiddelen meer te gebruiken.
  • Compenseer niet met andere middelen, zoals alcohol of kalmeringsmiddelen. Tenzij uw arts u middelen heeft voorgeschreven om u te helpen bij het stoppen.
  • Bekijk slaapadviezen om uw slaapgewoontes langdurig te verbeteren.
  • Bedenk of u wilt meedoen aan een slaapcursus of zelfhulpgroep (georganiseerd door de thuiszorg).

Ontwenningsverschijnselen tijdens het stoppen met de slaapmiddelen

Nadat u met de slaapmiddelen bent gestopt, kunt u tijdelijk ontwenningsverschijnselen krijgen. Dit komt doordat uw lichaam afhankelijk is geworden van de middelen. Geef hier niet aan toe, de klachten verdwijnen binnen 2 tot weken. U kunt onder andere te maken krijgen met extra moeilijk kunnen slapen, hartkloppingen, onrust, prikkelbaarheid, somberheid, hoofdpijn, zweten, rillingen en duizelingen.

Ondersteuning bij het stoppen

U kunt zo nodig ondersteuning bij het stoppen krijgen. U kunt hier bij uw huisarts of praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) voor terecht. Ook kan uw huisarts overwegen het slaapmiddel tijdelijk door een kalmeringsmiddel (diazepam) te vervangen. Dat kan ontwenningsverschijnselen verminderen. Wel is dit medicijn ook versuffend en verslavend en moet u het geleidelijk afbouwen.

Werken aan slaapproblemen

Soms helpt het om met bijvoorbeeld een verandering van bepaalde gewoontes of de inrichting van de slaapkamer wat aan slaapproblemen te doen. In eerdere artikelen gaan we daar op in, zoals:

(Bron: Thuisarts, Radar, Apotheek.nl, archief)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. willem1953 says:

    Ik gebruik al 15 jaar 1 x zopiclon 7.5 mg anders kom ik absoluut niet in slaap,1 uur na iname merk ik een lichte duizeling ga dan naar bed,en val dan meteen in slaap,heb verder ook geen bijwerkingen.

  2. Oma Kippie says:

    Mijn dochter topte al jaren met slaapproblemen .Al het aangewende had geen of nauwelijks effect.Doordat k gezondheid problemen kreeg als spierknopen op de gekste plekken en tijden ben ik Magnesium gaan gebruiken .Een van de werkingen was een betere slaap.De spierknopen verdwenen na een paar weken en ik verteld mijn dochter van een beter slaap bij het gebruik van magnesium.Ze wilde er niet aan en we hadden het er niet meer over.ruim zes weken later op de koffie zei ze opeens hoeveelste is t vandaag .Ik vertelde het haar en ze merkte droogjes op ,dan heb ik een maand zonder medicatie geslapen.Ik blij en vroeg hoe dat gelukt was.Ze zei, ik heb magnesium time realesed gehaald bij de drogist die neem ik op de rand van mijn bed in en sindsdien slaap ik.En dat na zeker 15 jaar slecht slapen komt een mens zeer ten goed.

    Maar eigenlijk niet vreemd waar voorheen een oogst van een perceel komt ,komen er tegenwoordig twee of drie vanaf.Als er wel gemest word maar geen mineralen aangevuld. krijg je een uitgeputte grond waarvan je de waarde kunt afvragen na al die jaren roofbouw .Hoe gezond zijn de gewassen dan nog vraag ik me af. Maar wie ben ik als leek?

  3. Dita-66 says:

    Over een hogere dosis bij langer gebruik. Of er wordt gezegd, werkt niet meer na zo een lange tijd…..ik gebruik inslapers sinds 1990. Heb het vorig jaar uitgetest en, omdat ik niet hoefde te werken die dag, deze overdag ingenomen. Resultaat, werkt nog steeds prima!