vingers

Uw vingers trainen om meer grip en kracht in uw handen te houden

Hoe ouder we worden, hoe meer spierkracht we verliezen. Dat heeft ook effect op de grip in onze handen. Het wordt lastiger om potjes open te maken of flessen met kleine dopjes. Maar u kunt uw handen en vingers trainen.

Trainen voor meer grip en kracht

In onze handen zitten geen spieren, maar pezen. Die pezen zitten verbonden aan spieren in onze arm. Ondanks dat pezen bijna niet dikker worden (zoals spieren wel kunnen), worden ze wel steviger wanneer u ze traint. Daardoor kunt u uw handen en vingers meer belasten.

spiermassa trainen
Lees ook: Spiermassa op peil houden? Zo doet u dat

Train uw vingers met alledaagse dingen

U kunt uw handen en vingers trainen met speciale hulpmiddelen zoals vingerstretchers en knijptangen. Maar er zijn ook genoeg alledaagse dingen die u vast in huis heeft. Denk bijvoorbeeld aan een klein balletje zoals een stressbal of een tennisbal. Of een (zware) pan en lege potjes met een deksel. Sommige oefeningen kunt u zelfs doen als u op de bank tv zit te kijken.

Oefeningen met een bal

Met een stressbal of een tennisbal kunt u al gemakkelijk uw handen en vingers trainen. Door erin te knijpen en weer los te laten, kunt u al oefenen. Met een stressbal werkt dit wat gemakkelijker dan met een tennisbal. Een andere oefening is het balletje op de grond of tafel te gooien en weer op te vangen. Doe dit eerst met uw gehele hand een aantal keer. Wissel daarna van hand. Als dit goed gaat, kunt u ook alleen met uw duim en wijsvinger opvangen.

Potjes open- en dichtdraaien

Wat voor veel mensen een lastige is, zijn potjes en flesjes open en dicht te draaien. Er zijn hulpmiddelen voor, maar u kunt het ook trainen met een leeg potje of flesje. Houd het potje of flesje met uw ene hand aan de onderkant vast en draai met de andere hand de dop of deksel eraf. Draai het daarna weer vast. Wissel met de andere hand. Hoe vaker u dit doet, hoe steviger u de dop of deksel erop kunt draaien.

Pak een (zware) pan

Een koekenpan is ook een handig middel om uw handen en vingers te trainen. Het beste is wel een wat zwaardere pan, maar dit moet u wel aankunnen. Pak het handvat van de koekenpan vast. Houd uw arm tegen uw lichaam aan in een hoek van 90 graden. Draai de pan eerst naar links, weer terug naar het midden en weer naar rechts. Herhaal dit per hand meerdere keren en kijk hierbij wat u aankunt.

Aan de slag met boeken

Om een betere grip te krijgen, kunt u oefenen met 2 boeken. Het beste werkt het met 2 van hetzelfde formaat. Pak er 1 per hand en laat uw armen langs uw lichaam hangen. Knijp met uw vingers voor 30 seconden in het boek en ontspan daarna weer 30 seconden. Herhaal dit maximaal 4 keer.

Lees ook: Sterke spieren helpen bij langere gezondheid

Nog meer voordelen van vingers trainen

Naast dat het vooral handig is om genoeg kracht in uw handen te houden, heeft het nog meer voordelen. Zo kan het helpen om een peesontsteking te voorkomen, de kans op een beknelde zenuw wordt kleiner. Ook de kans op artritis vermindert en uw motoriek zal verbeteren. Maar let wel op met het trainen van uw vingers. Want net zoals bij andere delen van uw lichaam, hebben uw handen en vingers ook rust nodig. Dus train niet vaker dan om de dag en ook niet te lang per keer. Anders krijgt u een overbelasting en dat is ook niet de bedoeling.

(Bron: Quest, Women’s Health, Red Bull. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord