januari-dip

Stemt het nieuwe jaar u somber? Bekijk tips om een januari-dip te voorkomen

Met de start van het nieuwe jaar vallen veel mensen in een gat of voelen zij zich somber. Hoe komt het dat januari door menigeen als een vervelende maand gezien wordt en wat is er te doen tegen een januari-dip?

1 lange maandag

Januari wordt weleens beschreven als 1 lange maandag. Na alle feestelijkheden van de decembermaand is januari dan ineens een lege maand. Zowel qua afspraken als qua feestversieringen als qua daglicht. We zitten midden in de winter en de lente is nog ver weg. De dagen lengen alweer, maar dat effect is pas gedurende de maand beter te merken. Ook zijn veel mensen net begonnen met hun goede voornemens als stoppen met roken, minder drinken en afvallen. Dat maakt het leven er niet gezelliger op en helemaal niet als blijkt dat de voornemens moeilijk vol te houden zijn en meteen alweer dreigen te mislukken. Om deze lange wintermaand door te komen zijn er wel een aantal dingen die verlichting kunnen geven.

Geniet van de kleine dingen in het leven

Om een januari-dip te voorkomen hoeft u echt niet uw hele agenda vol te plannen met leuke activiteiten buitenshuis. Ook in huis kunt vanalles organiseren. Maak bijvoorbeeld een lijst met uw favoriete films en herbekijk die eens of installeer uzelf comfortabel op de bank met een stapel tijdschriften of een goed boek. Onder het genot van een mok warme chocolademelk of kop thee.

Haal planten of frisse accessoires in huis

Laten de kerstversieringen letterlijk én figuurlijk een leegte achter, vul dit dan op met nieuwe accessoires of levend groen. Met een mooie kamerplant of bos bloemen voegt u in 1 keer veel leven toe aan uw interieur. Compenseer de kerstverlichting liever niet door uw hele woonkamer vol te zetten met kaarsen. Want gezellig zijn die zeker, maar helaas komt er bij het branden ervan veel fijnstof vrij. Dat is niet goed voor het binnenklimaat, dus plaats er niet teveel of ventileer goed.

Plan iets leuks

Valt u qua afspraken of feestjes in een dip, plan dan iets leuks om naar uit te kijken. Dit jaar is dat wel lastiger, vanwege de coronamaatregelen, maar kijk daarom alvast wat verder weg. Binnenkort wordt gestart met de vaccinaties en wordt er weer steeds meer mogelijk. Vakantieplannen maken moet nog even wachten, maar alleen al nadenken over een vakantie of uitstapje later in het jaar stemt vrolijk. Ook een idee: een vakantie bedenken voor volgend jaar januari.

Wees realistisch over goede voornemens

Veel goede voornemens sneuvelen alweer voor het einde van de eerste maand van het nieuwe jaar. Dit komt doordat de motivatie die er eerst volop is al snel weer afneemt. Ook de beloning neemt met de weken af. De nieuwe gewoonte is al snel weer gewoon en dat levert minder aandacht op. Zowel van uzelf als van mensen in uw omgeving. Het kan wel enigszins helpen uw goede voornemen aan niemand te vertellen. Dan zijn er geen verwachtingen en is het alleen maar leuk als u uiteindelijk anderen met het resultaat kunt verrassen. Flopt het toch, start er dan in de lente nog eens mee. Doordat de meeste mensen dan letterlijk weer beter in hun vel zitten is het dan wellicht wel veel makkelijker vol te houden.

goede voornemens
Lees ook: Haalbare goede voornemens creëren doet u zo volgens De KoelkastCoach

Ga naar buiten / wandelen

Een gebrek aan daglicht heeft zijn weerslag op het humeur en heeft invloed op de slaapkwaliteit. De meeste mensen brengen 90 procent van de tijd binnen door en zeker tijdens de wintermaanden, als er toch al minder daglicht is, kan dit effect hebben. Probeer daarom dagelijks minstens een half uur naar buiten te gaan. Ook als het minder goed weer is. Als uw gezondheid het toe laat zou u bijvoorbeeld elke dag een korte wandeling kunnen maken. Met die extra beweging slaat u meteen 2 vliegen in 1 slag, want beweging helpt ook heel goed om een dip te voorkomen.

Laat de dip de dip zijn

Heeft u elk jaar te maken met een januari-dip en helpt niets? Probeer dit dan te accepteren en u hierop in te stellen. Dan wordt u er minder door overvallen en valt het dit jaar misschien in de praktijk mee. Bedenk u daarnaast dat het na enkele weken elke keer weer beter gaat. Het kan ook helpen om uw neerslachtige gevoelens met anderen te delen. Wie deze nare gevoelens durft te onderkennen en deelt met anderen zorgt ervoor dat relaties worden verdiept. Wie steun zoekt en krijgt in tijden dat het minder gaat, komt erachter op wie er echt een beroep gedaan kan worden. En precies dat draagt bij aan een structureel blij gevoel.

Lees ook: 12 redenen om regelmatig te wandelen.
Daglicht heeft een groot effect op uw gezondheid.
Toe aan nieuw groen? Bekijk verzorgtips voor heel veel kamerplanten.
Echt meer genieten van het leven? Niet genieten blijkt de sleutel.
Dit is de reden dat we meer eten in de winter. 

(Bron: Metro, Margriet, Sonnevelt, archief)

Geef een reactie