Slaapproblemen zorgen voor slechte prestaties

Het is vandaag, vrijdag 18 maart 2016, de Internationale dag van de slaap. Op deze dag besteedt men wereldwijd aandacht aan het belang van slapen. Want goed slapen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. En slaapproblemen zorgen voor slechtere prestaties op werk of school, zo blijkt uit onderzoek van Fonds Psychische Gezondheid.

Slapeloosheid

Bijna twee derde van de ondervraagden voelt zich ’s ochtends niet uitgerust en 83 procent geeft aan door slaapproblemen soms of regelmatig minder goed te presteren op werk of school. Het meest voorkomende slaapprobleem is slapeloosheid. Voor zo’n 1 op de 10 Nederlanders is slapeloosheid een chronisch en ernstig probleem. Chronische slapeloosheid heeft namelijk een grote invloed op het dagelijks leven. Lidewey Hendriks, psycholoog bij Fonds Psychische Gezondheid zegt hierover: “Mensen die lijden aan chronische slapeloosheid ondervinden hier overdag veel hinder van. Doordat ze niet voldoende uitrusten hebben ze overdag last van extreme vermoeidheid en zijn prikkelbaar en labiel. Chronische slapeloosheid kan op den duur leiden tot angstklachten en depressie.”

Ontspanningsoefeningen

Het advies van het Fonds Psychische Gezondheid is om er vooral iets aan te doen, als u slaapproblemen heeft. Om erger te voorkomen kunt u ontspanningsoefeningen doen, zaken opschrijven waar u over piekert en negatieve gedachten proberen om te zetten in positieve gedachten. Meer tips, ontspanningsoefeningen en een Beter Slapen Challenge vindt u op de website van het Fonds Psychische Gezondheid.

Wakker worden

Maar als we dan eenmaal slapen? Hoe ontwaken we de volgende dag dan weer? Onderzoeksbureau Novio Research heeft hier in opdracht van een grote online beddenwinkel onderzoek naar gedaan. Wat blijkt: ruim de helft van de Nederlanders gebruikt zijn mobiele telefoon als wekker. Het gebruik van de smartphone als wekker is met name populair bij jongeren, maar ook veel ouderen blijken dagelijks wakker te worden van hun mobiele telefoon.

Wekkerradio is populair

In de oudste leeftijdscategorie, 46-65 jaar, is de wekkerradio met ruim 41 procent nog net het populairste wekmiddel, maar de mobiele telefoon is met bijna 40 procent hard op weg met een inhaalslag. Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat aangetoond wordt dat snoozen vaak verslapen veroorzaakt. Van de ondervraagden die aangaven drie keer te snoozen heeft bijna de helft zich afgelopen maand minstens één keer verslapen. Van de niet-snoozers versliep nog geen 1 op de 10 zich.

Hoe wordt u het liefste wakker?

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. Catharina48 says:

    van alles geprobeerd. nu gebruik ik 1x per week een slaappil om 1 nacht p.w. 7 uurtjes te “pakken”
    wel pak ik ’s avonds wat hazenslaapjes maar ik kan mijn ritme niet veranderen.
    ik sta open voor alles….nou ja bijna alles.

  2. Rieja says:

    Hallo Catharina,

    heb je misschien een smartphone in de slaapkamer? Of een DECT-telefoon of wifi? Probeer of het beter wordt wanneer dat weg is. De frequenties van het draadloze maken het slaap- en waakhormoon minder met slaapproblemen als gevolg. Misschien ben je hier gevoelig voor?

  3. live says:

    Ik heb slaapapneu. In had 76 keer in het uur een apneu.
    Wat gebeurd in de hersenen tijdens een apneu? Is dat ook schadelijk voor de hersenen?