Een dagje sauna voor veel Nederlanders ideale manier van ontspannen

Een bezoek aan de sauna is voor steeds meer Nederlanders een ideale manier van ontspanning. Het heeft een gezond imago en wint jaar na jaar aan bezoekersaantallen. 50-plussers gaan graag meerdere keren per maand, maar de stijging komt ook door mensen die eerder nooit een sauna bezocht hebben en het nu helemaal ontdekt hebben.

Groei van 42 procent

Tussen 2010 en 2016 is het aantal saunaboeken met 42 procent gestegen, naar bijna 16 miljoen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van ABN AMRO. De generatie saunabezoekers tussen de 57 en 72 jaar maakt gemiddeld 3 tot 4 keer per maand een tripje naar de sauna. De groei komt daarnaast vooral op conto van mensen die eerder niet naar de sauna gingen. Zij zijn veelal tussen de 15 en 49 jaar en worden doorgaans gelokt door de vele acties en kortingsbonnen.

Te grote drukte risico

Om zo’n populaire vrijetijdsbesteding te blijven is het voor saunabedrijven wel zaak om bezoekers aan zich te blijven binden. De toegenomen drukte is daarbij ook meteen een risico. Het aantal sauna’s is weliswaar sinds 2010 van 139 tot 168 gestegen, de drukte is echter ook behoorlijk toegenomen. Volgens ABN AMRO moet de focus dan ook liggen op klantgemak en het behouden van het gevoel van ontspanning. Die staat nu bij sommige sauna’s onder druk, door de toegenomen bezoekersaantallen. Dit leidt tot langere wachttijden en minder hygiëne, wat een negatief effect heeft op de rust en ontspanning. Sauna’s kunnen hier bijvoorbeeld op inspringen door met een maximaal aantal bezoekers te werken. Daarmee kunnen extreme drukte en onvrede voorkomen worden.

Wensen oudere bezoekers

Om ervoor te zorgen dat de oudere saunabezoekers de sauna regelmatig blijven bezoeken kunnen sauna’s inspelen op wensen die specifiek bij deze doelgroep spelen. Zij zijn op zoek naar comfort en gemak en gaan daarnaast graag op vakantie. De groep tussen 57 en 72 jaar gaat gemiddeld ruim 3 keer per jaar op vakantie, dat is vaker dan de jongere generaties. Een saunabezoek in de vorm van een korte vakantie kan voor deze groep dan ook zeer aantrekkelijk zijn. Zekers door kamers met extra comfort te bieden om te overnachten. En eventueel drempelloze kamers met een noodoproepsysteem.

Andere betaalmethoden

Om ook de korte verblijven te blijven stimuleren en een saunabezoek laagdrempelig te houden, kunnen sauna’s meer flexibiliteit bieden in betaalmethoden. Bijvoorbeeld door bezoekers per minuut te laten betalen. Hierbij is er de mogelijkheid om de prijs per minuut te laten variëren. Zo kan worden geanticipeerd op rustige en drukke dagen.

Lees ook: is het gezonder de sauna in de winter te bezoeken?

(Bron: ANP, ABN AMRO)

Geef een reactie