winterdip

De dagen worden korter: voorkom een winterdip

Vanaf september worden de dagen sneller korter. Het is eerder donker en het wordt later licht. Dit heeft invloed op onze biologische klok. De één heeft daar wat meer last van dan de ander. Gelukkig zijn er tips die u door de winterdip heen kunnen helpen.  

Aantal lichturen per dag

Met het korter worden van de dagen bedoelen we het afnemen van het aantal lichturen per dag. De stand van de aardas, ten opzichte van de zon, bepaalt de daglichtlengte. In de zomer maakt de as een kleinere hoek om de zon dan in de winter, waardoor we in de winter minder lichturen hebben. Vanaf ongeveer 23 september worden de dagen met 4 minuten per dag korter. Daarbij komt nog dat we de klok op 31 oktober een uur achteruit zetten. Hierdoor lijkt de zon nog eerder onder te gaan. In een eerder artikel vertellen we hoe u sneller aan de wintertijd kunt wennen.

Biologische klok

De hoeveelheid daglicht heeft veel invloed op ons lichaam. Iedereen heeft namelijk een biologische klok, die voor een groot deel wordt bepaald door licht. Deze klok is te vinden in onze hersenen en reguleert onder andere ons slaap- en waakritme. Zo worden we in de avond moe wanneer het begint te schemeren. Dit komt door het stofje melatonine dat wordt gereguleerd bij blootstelling aan licht op ons netvlies. Neemt de blootstelling van licht af, dan komt de productie van melatonine op gang en worden we moe.

Lees ook: Biologische klok: ook uw organen hebben hier last van

Winterdip

In het najaar is het dus minder lang licht en wordt het kouder, waardoor we meer binnen zitten. We worden minder blootgesteld aan licht. Hierdoor is de melatonineproductie hoger en kan de biologische klok ontregeld raken. Sommige mensen krijgen hierdoor niet het juiste aantal uren slaap die zij gewend zijn. De hormoonhuishouding verandert en de vermoeidheid, slechte concentratie, somberheid en toename van eetlust slaan toe. Dit wordt ook wel de winterdip genoemd, niet te verwarren met een winterdepressie.

Daglicht

Genoeg daglicht is het juiste medicijn tegen een winterdip. Als u overdag meer daglicht tot u neemt, slaapt u ’s nachts beter. Met deze tips krijgt u meer daglicht en voorkomt u een winterdip:

  • Geniet van de ochtendzon. Ga bijvoorbeeld tussen 8 en 9 uur een half uurtje naar buiten.
  • Ga ook rond lunchtijd even naar buiten.
  • Bent u niet in de gelegenheid om naar buiten te gaan, ga dan zo dicht mogelijk bij het raam zitten.
  • Beweeg voldoende en doe dat het liefst buiten. Dit geeft energie en remt de melatonine aanmaak. Gaat u normaal gesproken naar de sportschool? Doe dan nu uw oefeningen in het daglicht of wandel een lang stuk door het bos.

Vitamine D

Zonlicht zorgt ook voor de aanmaak van vitamine D. Wanneer uw lichaam in de winter niet genoeg reserves heeft opgebouwd, kunt u last krijgen van een tekort. Te weinig vitamine D kan leiden tot vermoeidheid, spierklachten en lusteloosheid. Ook hiervoor geldt, ga zo veel mogelijk naar buiten. U kunt ze ook uit uw voeding halen. Bijvoorbeeld uit vette vis. U kunt ook vitamine bij slikken, maar pas op dat u niet te veel binnen krijgt. Dit kan namelijk averechts werken. Twijfelt u over de hoeveelheid, schakel dan uw huisarts of andere deskundigen in.  Heeft u het gevoel dat de dip veranderd in een depressie? Vraag ook dan uw huisarts of iemand anders uit uw omgeving om hulp.

vitamine D
Lees ook: Hoe zorgt u dat u voldoende vitamine D binnenkrijgt? Wij hebben tips

(Mensengezondheid.nl, AD, Weeronline, Weerplaza, Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. dragon says:

    Ik zit al 2 jaar in een coronadip,
    er kan nog wel een winterdipje bij,

  2. Justme58 says:

    Wat vitamine D betreft, dat is zeer goed voor je afweersysteem, dat is al bewezen ook al weigert het RIVM dit te beamen, want dat moet dan eerst goed onderzocht worden. Onzin want eker in het begin van corona was het al duidelijk wie de slachtoffers waren, de ouderen in verpleeghuizen die amper buiten komen, de andere ouderen die vaak dik gekleed gaan, mensen met overgewicht die ok slechter vitamine D opnemen en allochtone mensen die vaak vele lagen kleding en hoofddoek dragen. En die waarschuwing dat je ervoor moet waken dat je niet teveel binnen krijgt is onzin, want daar moet je wel extreem veel vitamine D voor binnenkrijgen.
    En dan de depressie.
    Ik denk dat de coronadepressie vele malen groter en erger is dan een winterdepressie. De overheid doet met voorspellende doemberichten hun best om ons zo bang en depressief mogelijk te maken.
    Dus graag een artikel over corona-depressie als men dan toch een vorm van depressie wil bespreken.
    En hulp zoeken? De wachttijden zijn enorm, zeker sinds Corona. Ernstig depressieve mensen lopen groot gevaar dat de wachttijden voor hen te lang zijn. Hoor je de overheid ook niet over.

  3. Annemiek46 says:

    Gelukkig ken ik dit zelf niet, maar ken wel mensen die er serieus last van hebben. Zelf houd ik altijd al van veel licht en doe bijlichte schemering al lampen aan, verhoogd de sfeer en voelt prettig.

    Ben het zeker met vorige schrijver eens dat in deze jaren een Corona-depressie wel een erger uit zou kunnen pakken.
    En mensen onnodig te bang gemaakt worden.