De digitale brievenbus van de overheid

Het is weer tijd voor de aangifte van de inkomstenbelasting. Dit jaar verstuurt de Belastingdienst nog brieven met het verzoek om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting, maar zoals u misschien al weet gaat de blauwe envelop verdwijnen.

Digitale brievenbus

Stap voor stap wordt de overgang van papier naar digitaal gemaakt. Zo worden de berekeningen van uw toeslagen vanaf december 2016 alleen nog digitaal verstuurd. Vanaf 2017 krijgt u de berichten over uw inkomstenbelasting alleen digitaal. Deze worden verstuurd naar uw persoonlijke Berichtenbox op Mijn Overheid. Dat is een persoonlijke, beveiligde postbus voor digitale berichten van de overheid aan u. Heeft u uw Berichtenbox nog niet geactiveerd op MijnOverheid? Dan kunt u dat in een aantal stappen doen. Zo bent en blijft u ook in de toekomst op de hoogte van lopende zaken.

Instructievideo account activeren op MijnOverheid:

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

E-mailnotificaties

U kunt ervoor kiezen om een mail te ontvangen als u een bericht heeft in uw Berichtenbox. In deze mail staan verder geen gegevens of meer informatie over het onderwerp van het bericht, alleen dat er een bericht in uw persoonlijke Berichtenbox van de Overheid staat. Ook stuurt MijnOverheid geen notificaties met een link naar de website om te voorkomen dat u met valse e-mailnotificaties naar een namaak-website wordt geleid. Mocht u dus een e-mail ontvangen van MijnOverheid met een link erin, dan kunt u er vanuit gaan dat dit spam is.

Een ander machtigen

Als u zelf om welke reden dan ook niet in staat bent om gebruik te maken van uw Berichtenbox, dan kunt u een ander machtigen om de berichten te lezen in uw digitale brievenbus. Los van de machtiging blijft u altijd zelf baas over uw Berichtenbox. Als u niet meer wilt dat diegene bij uw berichten kan, dan kunt u uw machtiging te allen tijde intrekken. Lees verder hoe u de machtiging aanvraagt via de website van de Belastingdienst.

Helpdesk

Komt u er niet uit? Dan kunt u contact opnemen met de Helpdesk Digitale Post. Een gratis nummer (0800 – 235 83 52) van de Belastingdienst waar u terecht kunt met vragen over de Berichtenbox, MijnOverheid en DigiD.

Geef een reactie

Reacties (2)

    ojhekcireg@zeelandnet.nl says:

    Als je een klacht indient over de belastingdienst doen ze de telefonisch af. Dan heb je niets om aan te tonen. Ook nadat je kenbaar hebt gemaakt (herhaaldelijk) dat je een schriftelijke uitspraakt wilt, negeren ze dat. Na telefonisch gesprek sturen ze een kort briefje met o.a. dat je zogenaamd akkoord bent gegaan dat daarmee de klacht is fagehandeld. Hetgeen helemaal niet waar is. Telefonisch lullen ze je zo van je stuk terwijl er van de klacht niets overblijft. Ik zit al jaren te klooien met een klacht maar daar wordt geen afdoend antwoord op gegeven. Het gaat over het terugbetalen van te veel ontvangen toeslag. Daar spreek je dan een betalingsregeling voor af. Betalen over 24 maanden. Dan krijg je een acceptgiro iedere maand met overzicht van terugbetaalde en nog te betalen bedrag. Halfweg gaan ze over tot inhouding op de lopende uit te betalen toeslag. Zonder kennisgeving en zonder overzicht. Dan raak je het overzicht kwijt en verder heb je plotseling minder inkomen. Met minder dan niets inkomen raak je in de problemen. Ze komen dus de overeengekomen regeling niet na. Daar ben ik nu al jeren mee bezig en het is nu zo dat er teveel is terugbetaald. Ook daar krijg je geen reactie op. De blijven maar bellen maar op d eklacht krijg je niets. Ik wil er mee naar d eombudsman maar dan moet ik schriftelijke bewijzen hebben en die geeft de belastingdienst niet. Ik noem het de belastingterreur.

      Coco-allo says:

      Ik heb nu precies hetzelfde aan de hand. Heb sinds vorig jaar juni een persoonlijke betalingsregeling en dat ging tot afgelopen zaterdag allemaal goed. Ik betaal elke maand netjes het afgesproken bedrag. Nu hebben ze ineens beslag gelegd op alle toeslagen…dat is bijna 400 euro. Ik begrijp er werkelijk helemaal niets van..en inderdaad.. telefonisch kom je geen steek verder. In de brief van de regeling staat precies wat ik moet betalen, hoe lang, en wat daarna gebeurt. Dat staat zwart op wit. Ben er behoorlijk wanhopig van en heb ook al contact met de ombudsman gezocht. Dit kunnen ze toch niet maken..?? Ik hoop nog wel dat men bij de belastingdienst een fout heeft gemaakt en dat ze het op korte termijn allemaal terug draaien..maar ben echt heel erg bang..en kan er niet over uit dat er zo met afspraken en regelingen wordt omgegaan…dit is zo onrechtvaardig! !!