Van 200 naar 2000 euro pensioen per jaar met dank aan MAX Ombudsman

De in 1993 arbeidsongeschikt verklaarde mevrouw Kuhlman krijgt de schrik van haar leven zodra zij haar pensioenoverzicht ziet. Zij krijgt maar 200 euro per jaar. Dat kan toch niet kloppen? Met behulp van MAX Ombudsman komt zij erachter dat er inderdaad iets goed fout is gegaan. Dit is haar verhaal. 

‘Alles liep in de soep’

Mevrouw Kuhlman werkt als schoonmaakster en koffiejuffrouw bij een staalbedrijf. Zij heeft het hier goed naar haar zin, tot september 1993. Zij krijgt een hernia en wordt afgekeurd. “Ik kon amper lopen, moest mijn gezin draaiende houden en mijn moeder lag op sterven. Alles liep in de soep”, licht zij toe als wij haar bellen. Zij heeft dus genoeg aan haar hoofd en haar pensioen is wel het laatste waar zij dan aan denkt. Klinkt logisch, maar dat is het volgens de pensioenregels van die tijd helemaal niet. Arbeidsongeschikten dienen in 1993 binnen het jaar aan het pensioenfonds door te geven dat zij arbeidsongeschikt zijn geworden en graag premievrij hun pensioen willen opbouwen. Een regeling waar mevrouw Kuhlman niets van weet.

Hoe zit het met dat pensioen?

Een paar jaar na haar hernia wordt zij voor het eerst geconfronteerd met deze werkwijze van het pensioenfonds. “Ik belde ze toen omdat ik toch wel benieuwd was naar hoe het nu zat met mijn pensioen later. Toen zeiden ze: u heeft er geen recht op, want u heeft te weinig betaald.” In de afgelopen 20 jaar belt zij een aantal keer en telkens krijgt zij dezelfde mededeling. “Eerst dacht ik: het zal wel. Maar als je wat ouder wordt dan verandert dit gevoel. Ik begon toen te denken: ik heb toch ook recht op pensioen?”

2.000 in plaats van 200 euro

Dat heeft zij, maar het is wel maar 200 euro per jaar. “Dat bedrag zag ik staan toen ik mijn pensioenoverzicht bekeek. Eerst dacht ik dat dit te maken had met het feit dat ik pas een aantal jaar lid was van het pensioenfonds toen ik een hernia kreeg, maar dit bedrag leek me wel erg laag.” Dat dit inderdaad het geval is, wordt bevestigd als zij naar het MAX-programma Meldpunt kijkt. “Daarin zag ik een meneer die precies hetzelfde had als ik. Ik zei direct tegen mijn man: ik ga morgen bellen.” Zo gezegd, zo gedaan. De samenwerking met MAX Ombudsman zorgt er uiteindelijk voor dat zij in plaats van 200, nu ongeveer 2.000 euro per jaar aan pensioen krijgt.

Tips van MAX Ombudsman

Een mooi resultaat, maar de weg er naartoe is lang. “Ik heb in 2017 contact met hen opgenomen”, vertelt mevrouw Kuhlman. “De samenwerking was geweldig. Jeroen van Daalen van MAX Ombudsman heeft mij fantastisch geholpen.Ik kreeg telkens tips van ze. Welke mails ik moest sturen, welke informatie ik moest opvragen, dat soort dingen. Op een gegeven moment moest ik zelfs de reglementen van het pensioenfonds uit 1993 opvragen. Omdat ik deze niet door gemaild kreeg, moest ik die helemaal uitprinten en per post toesturen naar Jeroen.”

Moeizame communicatie

Na maanden van corresponderen met het pensioenfonds is mevrouw Kuhlman nog niets verder gekomen. “Ze hebben me tot 3 keer toe afgewezen en waren ontzettend stug.” Uiteindelijk besluit MAX Ombudsman het heft in eigen hand te nemen en het pensioenfonds zelf aan te spreken. “Toen is mijn zaak in een commissievergadering besproken en ging het snel. Niet veel later werd ik door Rogier de Haan gebeld en hoorde ik dat ik pensioenreparatie kreeg.”

Tienduizenden met hetzelfde probleem

Mevrouw Kuhlman is één van de velen die reageert op de Meldpunt-uitzending, weet MAX Ombudsman Rogier de Haan. “Duizenden arbeidsongeschikten wisten niets van de premievrij-regeling, waardoor zij allemaal van hun pensioenfonds hoorden dat zij te laat waren en dus geen pensioen meer opbouwden.” Op zich vreemd dat dit nog steeds wordt gezegd, want MAX Ombudsman heeft een aantal jaar geleden voor elkaar gekregen dat de pensioenfondsen het niet aanmelden voor de premievrij-regeling niet langer tegen arbeidsongeschikte gepensioneerden mogen gebruiken. In plaats daarvan moeten pensioenfondsen per geval beoordelen of iemand echt niet in aanmerking komt voor extra pensioen. Het verhaal van mevrouw Kuhlman illustreert dat dit herbeoordelen nog een hele kluif kan zijn. “Haar pensioenfonds zei keer op keer dat ze niet voldeed aan bepaalde punten. Wij hebben toen steeds gezegd dat ze moest blijven vragen waar dat dan staat.”

Graven in de archieven

Het pensioenfonds kan niet meteen hard maken waar staat dat zij geen recht heeft op pensioenreparatie. “Mevrouw Kuhlman werd begin jaren 90 arbeidsongeschikt, een lange tijd geleden. Het pensioenfonds had er daarom nogal moeite mee om terug te vinden hoe zij hun zaken toen geregeld hadden. Zij moesten echt gaan graven en hebben zelfs medewerkers die er al heel lang werken geraadpleegd om te achterhalen hoe het destijds allemaal ging.”

Zelfs als het fonds wel alle betreffende stukken boven water weet te halen blijft het volhouden dat mevrouw Kuhlman geen recht heeft op pensioenreparatie. “En dat terwijl zo’n premievrij-regeling precies bedoeld is voor mensen zoals zij.”

Geen geld zonder hulp

Dat zij alsnog een paar keer is afgewezen tijdens de herbeoordeling noemt De Haan ‘knullig’. Ook denkt hij dat zij zonder de inmenging van MAX Ombudsman niets had gehad. “Mevrouw Kuhlman is een echte doorzetter, maar zonder onze hulp had zij niets gekregen. Dat erkent het pensioenfonds zelf ook. Zij hebben gewoon niet meer scherp hoe alles destijds ging en kunnen iemand zomaar een onterechte afwijzing sturen.”

Verdiensten van MAX Ombudsman

Zoals al gezegd heeft MAX Ombudsman mevrouw Kuhlman in eerste instantie vooral voorzien van tips. Dat is de werkwijze die altijd wordt gehanteerd, in welke zaak dan ook. Als de mensen zelf dan niet verder komen, zoals in het geval van mevrouw Kuhlman, onderneemt MAX Ombudsman actief actie. Dit heeft al tot verschillende grote successen geleid. Zo gaan de pensioenfondsen voortaan anders om met de zogenoemde vergeten pensioenen. Dat zijn kleine pensioentjes die lang geleden zijn opgebouwd en waar nooit iemand aanspraak op heeft gemaakt. Voorheen belanden deze bedragen in de algemene pensioenpot, maar door inspanning van MAX Ombudsman kunnen naasten of nabestaanden van de gepensioneerden hier voortaan aanspraak op maken. Ook is het mede aan MAX Ombudsman te danken dat de blauwe belastingenveloppe nog steeds bestaat.

MAX Ombudsman is er overigens niet alleen voor mensen met pensioenproblemen. Ook voor consumentenzaken kunnen MAX-leden de ombudsman dagelijks bellen tijdens het telefonisch spreekuur. Dit spreekuur is elke werkdag te bereiken van 10 tot 12 uur op nummer 035-677 55 11. Wilt u MAX Ombudsman raadplegen, maar bent u nog geen lid van MAX? U kunt altijd lid worden.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. JannekeVanVlie says:

    Nu heb ik een vraag,

    Heb 2 jaar bij een bedrijf gewerkt, dat was een geheel nieuw bedrijf.
    Nu stond er in het arbeidscontract dat er een pensioenregeling zou komen. Echter, vlak voordat dat geregeld was ging het bedrijf helaas failliet.
    Nu is mijn vraag: had het bedrijf al een pensioenafdracht moeten reserveren, ondanks dat er nog geen pensioenregeling was?
    Wij als werknemer betaalden dus ook nog niets.

    Met vriendelijke groet,
    Janneke Van Vlie

  2. oosterwijck says:

    Premievrije pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid, werd systematisch verzwegen, door zowel UWV-GAK evenals bij de pensioenfondsen. Dit gebeurde met opzet, om zoveel mogelijk arbeidsongeschikten te duperen. Het is op zich al een achterbaks systeem, dat de zieke werknemer zelf een formulier moet aanvragen en invullen. Die heeft hele andere problemen aan zijn hoofd. Normaal zou zijn, dat de premievrij pensioenopbouw geheel automatisch ingaat, op het moment dat de WAO een feit is. Dit achterbakse systeem getuigd nog maar eens, hoe crimineel de bedriegende pensioenfondsen te werk gaan.

    De bovengenoemde problemen, van mevr. v/d Ven en mevr. v. Vlie, zijn weer van geheel andere oorzaak. Daar betreft het nalatigheid van werkgevers. En ook daar werd systematisch een gelegenheid geboden, voor werkgevers om pensioenpremie afdracht ontlopen. En ook daar zou een mentaliteitsverandering op zijn plaats zijn. Het zou normaal zijn, dat werkgevers, vanaf de eerste werkdag, verplicht zijn om premie af te dragen. En als na de eerste maand, geen premie bij het pensioenfonds op de rekening staat, meteen actie ondernemen, d.m.v. een incassobureau. Net zoals woninghuurder overkomt, als de huur niet op tijd binnen is. Daar wordt na 10 dagen al gereageerd met dreigbrieven en boetes. Waarom gebeurd dit niet bij nalatige (criminele) werkgevers? …

  3. Nett says:

    Ook voor mij is dit heel herkenbaar. E.e. a. is wel inmiddels 15 jaar geleden. Mijn pensioen is inmiddels ingegaan, maar vrees dat ik heel veel geld heb laten liggen. Het dienstverband heeft 24 jaar geduurd.
    Heeft iemand een idee waar ik begin met het pogen dit alsnog te corrigeren ? Zou een rechtsbijstandsverzekering iets kunnen doen in dit geval ?
    Alle tips zijn zeer welkom !
    Nett (Den Haag)

  4. oosterwijck says:

    Geachte Nett. Als je al een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je die inschakelen. Als je géén verzekering hebt, begin je daar beter niet aan. Die verzekering is er niet voor U, maar voor het inkomen van de juristen. Ze komen met een argument, om U af te zeiken, dat het probleem al ouder is, als het ingaan van de verzekering. Beter is om naar het Juridisch loket te gaan. Of misschien bent U lid van Omroep Max, dan kunt U Max om bemiddeling vragen. Er is een goede kans dat U een pensioen krijgt over de 24 jaar dat U deelnemer was. Heel veel succes gewenst.