Pensioen belastingdruk middeninkomens

Van 1.000 euro bruto naar 393 euro netto: opvallende verdeling van belastingdruk op middeninkomens gepensioneerden

Hoe hoger uw inkomen, hoe meer belasting u doorgaans betaalt. Maar als u AOW en een aanvullend pensioen ontvangt, hangt het er net van af hoe hoog uw inkomen is. Vooral de middeninkomens (44.700 à 58.100 euro) hebben een opvallend hoge belastingdruk: van elke 1.000 euro bruto in deze categorie blijft nog geen 400 euro netto over. Hoe zit dit precies?

Wat houdt u netto over van uw bruto AOW-bedrag?

Per 1 januari 2024 zijn de bruto AOW-bedragen bekend, waar u als AOW-gerechtigde voor in aanmerking komt. Van dit brutobedrag gaat de verplichte inkomensafhankelijke zorgpremie (5,32 procent van uw inkomen) af. Daar kan eventueel een loonheffing bovenop komen, tenzij u gebruik kunt maken van uw loonheffingskorting. Wat daarbij komt kijken, leest u in dit artikel. Daarnaast geldt er een volledige ouderenkorting voor elk jaarinkomen tot 44.700 euro bruto.

Komt uw totale inkomen uit op minder dan 18.800 euro per jaar? Dan krijgt u de volledige heffings- en ouderenkorting. En dan betaalt u geen belasting, maar alleen de inkomensafhankelijke zorgpremie. Uw netto-inkomen is dan zo’n 95 procent van uw bruto-inkomen.

Maar is uw jaarlijkse bruto-inkomen hoger dan 18.800 euro, dan komen er extra belastingafdrachten bij. Dit zorgt ervoor dat de belastingdruk sterk kan toenemen. Voor het deel van uw inkomen tussen 18.800 tot 24.800 euro per jaar geldt bijvoorbeeld een belastingdruk van 24,40 procent. Hoe het zit met de overige percentages per inkomenscategorie zit, ziet u in onderstaande tabel.

Belastingdruk per gedeelte van uw inkomen, afgerond op 100 euro

  • Totaal inkomen tot 18.800 euro: 5,32 procent
  • Deel van het inkomen tussen 18.800 en 24.800 euro: 24,4 procent
  • Deel van het inkomen tussen 24.800 en 38.100 euro: 27,8 procent
  • Deel van het inkomen tussen 38.100 en 44.700 euro: 45,7 procent
  • Deel van het inkomen tussen 44.700 en 58.100 euro: 60,7 procent
  • Deel van het inkomen tussen 58.100 en 71.600 euro: 45,7 procent
  • Deel van het inkomen tussen 71.600 en 75.500 euro: 40,4 procent
  • Deel van het inkomen boven 75.500 euro: 49,5 procent
    Cijfers: Pieter van Deudekom (pensioenadviseur Acturaad)

Middeninkomens opvallend zwaar belast: van 1.000 euro bruto naar 393 netto

De belastingdruk op uw inkomen heeft dus een opvallend ongelijke opbouw. Voor de middeninkomens (het deel van het inkomen tussen 44.700 en 58.100 euro bruto per jaar) pakken de fiscale regels al helemaal ongunstig uit. In deze categorie gaat liefst 60,7 procent van de bruto-inkomsten op aan belastingen en premieheffing. Daardoor blijft er in deze categorie van elke 1.000 euro bruto maar 393 euro aan netto-inkomsten over voor deze groep. Waar komt dit door? Dat heeft te maken met een stapsgewijze verlaging van 2 kortingen, de algemene heffingskorting en de ouderenkorting.

Pensioenstelsel opname pensioen 10 procent ineens
Lees ook: 10 procent van uw opgebouwde pensioen ineens opnemen: wat komt hierbij kijken?

Heeft u een bruto jaarinkomen van minstens 24.813 euro, dan valt de algemene heffingskorting (maximaal 1.735 euro) lager uit. Hoe hoger het inkomen, hoe lager de heffingskorting die u van de belastingheffing af kunt trekken. En hoe meer belasting u dus afdraagt. De precieze berekening kunt u op de website van de Belastingdienst lezen. Als u een jaarinkomen van 44.700 euro of meer heeft, dan komt daar een verlaging van de ouderenkorting (maximaal 2.010 euro) bovenop. In 2024 begint deze afbouw van de ouderenkorting bij een bruto jaarinkomen van zo’n 44.700 euro, tot aan 58.100 euro bruto per jaar. Zit uw jaarinkomen hierboven, dan is het sowieso al te hoog om aanspraak te maken op ouderenkorting.

Kortom, deze groep met middeninkomens (het gedeelte tussen 44.700 en 58.100 euro bruto per jaar) wordt dubbel getroffen. Hierdoor valt de belastingdruk in deze inkomenscategorie veel hoger uit. En wordt elke 1.000 euro bruto dus 393 euro netto, voor het gedeelte tussen 44.700 en 58.100 euro bruto dus. Hoe ziet deze berekening er in de praktijk uit? Voor elke 1.000 euro boven die grens van 45.700 euro dient u inkomstenbelasting (36,97 procent, in dit voorbeeld 369,70 euro) en een inkomensafhankelijke zorgpremie (5,32 procent, in dit voorbeeld 53,20 euro) te betalen. Verder gaat de ouderenkorting, voor elke 1.000 euro boven die 44.700 euro, met 15 procent omlaag (in dit voorbeeld 150 euro). De algemene heffingskorting daalt per 1.000 euro met 3,42 procent, oftewel 34,20 euro. De rekensom wordt dus: 1.000 – 369,70 – 53,20 – 150 – 43,20 = 392,90, afgerond naar boven dus 393 euro netto.

Hoe kunt u zichzelf goed voorbereiden op uw pensionering?

Werkt u nog, maar gaat u binnen afzienbare tijd met pensioen? Dan kan het zeker geen kwaad om alvast goed naar uw toekomstige inkomsten te kijken. Denk bijvoorbeeld alvast na over de hoogte van uw pensioenuitkering. Want als u meer laat uitkeren, betekent dit dat uw inkomen stijgt. Als het totale brutobedrag boven de 44.700 euro uitkomt, dan kunt u dus juist duurder uit zijn, omdat u meer belasting moet betalen. Daarnaast heeft u de optie om (gedeeltelijk) door te blijven werken na uw pensioen. Maar ook dat is lang niet altijd voordelig, zoals u in deze uitzending van Meldpunt kunt zien.

Jaarruimte pensioen belastingvoordeel
Lees ook: Belastingvoordeel door uw pensioenpot aan te vullen: wat is de jaarruimte?

(Bron: Archief, Meldpunt, Acturaad, Sociale Verzekeringsbank, Belastingdienst. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (44)

    Hans van Brakel says:

    Het is geen nieuws dat de neo-liberale “kliek” gesteund door de meelopers CDA ,CU,en D66 in Den Haag de afgelopen 15 jaar de middeninkomens extra belast. Net voor de verkiezingen hoor je dat er ‘iets’ met de middeninkomens moet gebeuren, en vervolgens gebeurt er helemaal niets. Integendeel de echte grootverdieners blijven zoveel mogelijk ongemoeid van deze ‘ongelijkheid ‘. Tijd voor een duidelijk andere koers in Den Haag.

      Arie-B says:

      Helemaal waar. Dat nivelleer feestje van Hans Spekman stopte zorgvuldig bij de hoogste inkomens om de VVD vriendjes niet tegen de haren in te strijken.

    KaatjeMax says:

    Het lijkt er nu op dat mensen die inkomen tussen 44.700 tot 58.100 euro hebben 60,7 procent kunnen inleveren. Dat lijkt mij onjuist.
    Over 1e 18.800 euro: 5,32 procent belasting,
    daarboven tot 24.800 euro: 24,4 procent belasting, daarboven tot 38.100 euro: 27,8 procent belasting, daarboven tot 44.700 euro: 45,7 procent, daarboven 58.100 euro: 60,7 procent. Zou vreemd zijn dat iemand die meer ontvangt minder overhoudt.

      WillemII says:

      Schijnt lastig te zijn, dat begrip van (marginale) belastingdruk. Het betekent dat als je inkomen van 55.000 naar 56.000 stijgt, je daar 60.7% van mag inleveren. Dat komt deels door het belastingtarief van 37% en verder door afbouw van de algemene heffingkorting en afbouw van de ouderenkorting. Van deze 1000 euro hou je netto 393 euro over. Lang leve het linkse nivelleren. Tijd voor een rechtse regering die stopt met dit soort fratsen.

      jandepineut says:

      Helaas klopt het rekensommetje van 1..000 bruto naar 393 euro netto. Ik zie dit al vele jaren op m’n belastingaangifte. Geen toeslagen, geen algemene heffingskorting, geen ouderenkorting enz. En dat alleen omdat ik naast m’n AOW ook een pensioen heb, dat net iets meer is dan gemiddeld.

      Arie-B says:

      Nee Kaatje. Het verhaal klopt als een bus.
      Je bent zo te zien slecht op de hoogte.

    margotwn3 says:

    Wat een onzin.
    Ik weet niet welk rekenprogramma hiervoor is gebruikt , maar bij een bruto pensioen(incl. aow-inkomen) van € 45.000 per jaar houdt een alleenstaande daarvan netto € 36.335 over.
    Een gehuwde houdt daarvan over: € 35.811 netto. Dat is netto minder dan een alleenstaande, o.m. omdat de alleenstaande recht heeft op alleenstaande ouderenkorting.

    Ofwel: huiswerk overdoen; en niet doen aan stemmingmakerij

      WillemII says:

      Ik vrees dat het voor jou extra huiswerk is. Als je inkomen stijgt van 45.000 naar 46.000 euro ben je 368.70 euro extra belasting kwijt, de ouderenkorting daalt met 150 euro en de algemene heffingskorting daalt met 34.21 euro.
      Van de 1000 euro mag je 447.09 euro houden. De rest gaat naar de overheid.
      Als je van 100.000 naar 101.000 gaat mag je van de 1000 euro extra 510 euro zelf houden. Dat is meer en best een vreemd systeem.

      Nimweg1952 says:

      Ton van Nimwegen
      Leen , ik weet niet hoe ze dat heeft uitgerekent maar Als gepensioneerde met AOW betaal je tot aan de eerste schijf van €38.110,- “maar” 19,07% belasting en 5,32% zvw premie dat is €9295,- maar daar gaat nog van af €1281,- zijnde de Algemenheffingskorting en €2010,- zijnde de ouderen korting. Blijft over €9295-€3291= €6004,- aan premies en belasting. Dus blijft netto over van de bruto €38.110 – €6004,-= € 32.106. dus van elke verdiende €1000,- blijft netto over €842,45. En bij het voorbeeld van deze pensioenbeheerder van bruto €58100,- betaal je €17648,- belasting en premie zvw en daar gaat dan van af €597,- Algheffkorting. Dan blijft er van de per €1000,- bruto “verdiend” inkomen , pensioen en AOW, €706,50.
      Zelfs van de €1000,- die er als laatste bij verdiend wordt betaal je “maar“ 36,97% + 5,32% is 42,29% belasting en premies dus blijfter van die €1000, – nog altijd €577,10 over dus niet die €393,- Ja, misschien van die laatste verdiende 1000,- daar wordt dan buiten die 42,29% belasting + ZVW premie dan nog extra van af getrokken het verlies van de algemenheffingskorting en ouderenkorting. Maar dat is dus niet zoals hier wordt gesuggereerd voor elke €1000,- ik hoop dat deze pensioen adviseur tochbeter advies kan geven dan dat hij kan rekenen. 🤔🤭🤭🤭🤭

      margotwn3 says:

      ZVW premie is hierin verwerkt; geen rekening gehouden met eigen woning e.d. of aftrekposten.
      Gerekend met bruto 45.000 per jaar (incl aow)
      Kwestie van het juiste berekeningsprogramma gebruiken.

      Bij een bruto pensioen van € 46.000 houdt alleenstaande daarvan netto over € 36.728; een gehuwde € 36.204
      Is nog altijd meer dan bij een bruto-inkomen van 45.000.

      Arie-B says:

      De inkomensafhankelijke heffingkortingen hebben we te danken aan de PvdA, Hans Spekman. Als reactie op het destijdse voorstel om de nominale zorgpremie inkomenafhankelijk te maken. Volgens Spekman was Nivelleren een feestje. Waarbij gepensioneerden de dupe werden. In aanvulling op de Bosbelasting. Fijn he, die PvdA. Jongsleden hebben ze ook nog ons Pensioen uit handen gegeven (WTP) aan graaiers in het verzekeringswezen

      Arie-B says:

      Het verhaal klopt als een bus. Als je beweren wilt dat het niet klopt kun je zelf niet rekenen of snap je geen jota van ons belastingsysteem.

      Arie-B says:

      Bij een verzamel inkomen van iets meer dan €44000 gaat in gepensioneerde er ineens 15% ouderdomskorting bij inleveren. Daardoor wordt de Marginale belastingdruk voor elke bruto meer inkomen met 61% belast. Dat maakt een alleenstaande ouderenkorting niet goed.
      Destijds een slim truckje van Mark Rutte.
      Niet de zichtbare belastingtarieven verhogen maar wel de heffingskortingen inkomensafhankelijk maken. Zo sluw als een Rat is deze VVD’er. Blij dat hij opgerot is.

    Adjebelle says:

    Het is absurd dat dit allemaal volgens de regels kan en toegepast wordt. Je reinste discriminatie is het. Waarom algemene loonheffing en ouderenkorting inkomensafhankelijk als juist de diverse progressieve belastingschijven al toegepast worden! Het artikel klopt als een bus en het ergste is nog dat wanneer je zoals nu wat extra AOW krijgt en pensioen om inflatiecorrectie toe te passen je daarvan gelijk dus al >60% kwijt bent aan belasting. Totaal scheve verhouding ten opzichte van de lage – en ook de hoge inkomens!

      margotwn3 says:

      algemene heffingskorting is ook inkomensafhankelijk bij niet-gepensioneerden en niet-gepensioneerden kennen ook progressieve belastingschijven.
      niet-gepensioneerden hebben geen ouderenkorting, dus ook geen alleenstaande ouderenkorting; dat hebben gepensioneerden al voor op niet-gepensioneerden.

      Arie-B says:

      Helemaal mee eens.

    Nenkie says:

    @WillemII

    We hebben de laatste anderhalve decennia voornamelijk rechtse kabinetten gehad. Die hebben dit niet voor u opgelost.
    Bijzonder dat “links” dan toch de schuld krijgt.
    Het is eerder links dan rechts dat ervoor zorgt dat arbeid loont. En u überhaupt pensioen heeft

    Rechts helpt ons al jaren verder in de ongelijkheid ook al werk je hard maar links heeft t standaard gedaan. Zonder onderbouwing. Zal wel een oude groef in de plaat zijn?

      Arie-B says:

      De laatste jeren , sinds Wouter Bos, is de PvdA verworden tot de grootste vijand van onze gepensioneerden. Waarbij de hoogste inkomens hierbij zorgvuldig uit de wind zijn gehouden om de VVD niet tegen de haren in te strijken. Anders kwam hun pluche zetel in gevaar. Van je zgn. vrienden moet je het maar hebben. Wouter Bos en Diederik Samson in het bijzonder.

      Hairos II says:

      Helemaal met u eens.

    jandepineut says:

    Helaas klopt het rekensommetje van 1..000 bruto naar 393 euro netto. Ik zie dit al vele jaren op m’n belastingaangifte. Geen toeslagen, geen algemene heffingskorting, geen ouderenkorting enz. En dat alleen omdat ik naast m’n AOW ook een pensioen heb, dat net iets meer is dan gemiddeld.

    Arie-B says:

    De inkomensafhankelijke heffingkortingen hebben we te danken de PvdA Hans Spekman. Als reactie op het destijdse voorstel om de nominale zorgpremie inkomenafhankelijk te maken. Volgens Spekman was Nivelleren een feestje. Waarbij gepemsioneerden de dupe werden. In aanvulling op de Bosbelasting. Fijn he, die PvdA. Jongsleden hebben ze ook nog ons Pensioen uit handen gegeven (WTP) aan graaiers in het verzekeringswezen

    Arie-B says:

    De inkomensafhankelijke heffingkortingen hebben we te danken aan de PvdA, Hans Spekman. Als reactie op het destijdse voorstel om de nominale zorgpremie inkomenafhankelijk te maken. Volgens Spekman was Nivelleren een feestje. Waarbij gepensioneerden de dupe werden. In aanvulling op de Bosbelasting. Fijn he, die PvdA. Jongsleden hebben ze ook nog ons Pensioen uit handen gegeven (WTP) aan graaiers in het verzekeringswezen

    Arie-B says:

    Aan de vele ontkennende reactie kan worden geconcludeert dat Rutte ons met zijn inkomen afhankelijk maken van de heffingskortingen ons een slimme Rattenstreek heeft geleverd. Velen snappen er hele.aal niets meer van. Een korting op een korting van je belastingaanslag. Zo ontstond een zorgvuldig gecamoufleerde belasting verhoging.

    teunisje says:

    Als ik dit artikel lees geeft het me niet veel vertrouwen in de betrouwbaarheid van andere artikelen van Max Vandaag. Dit verhaal is echt van de klok en de klepel.

    Harry S says:

    Het is jammer te constateren dat ik door een gemiddeld goed salaris vaak al maximaal belast ben geweest en daarmee goed geweest voor het spekken van de schatkist. Nu ik met Pensioen ga heb ik het idee dat ik daarmee door de overheid genegeerd wordt en mag bijdragen in de blunders die al gemaakt zijn en nog steeds gemaakt worden. Zelfs het nieuwe pensioenstelsel gaat geen succes worden.
    Het is onzin om de lager betaalden te laten betalen en daar ben ik het mee eens echter hoe kan het dat de rijken alleen maar rijker worden en naar verhouding niet afdragen wat zou kunnen. Het aantal miljonairs is de afgelopen jaren alleen maar gestegen en daarmee is de splitsing duidelijk zichtbaar. Niet te vergeten dat de mensendie het kunnen betalen maximaal gesubsidieerd worden als het om nieuwe technology gaat.
    Sorry voor de wat negatieve toon echter ik heb weinig of geen vertrouwen in onze beleidsmakers.

      Heer Bommel says:

      Pensioen is gewoon uitgesteld salaris. Dus waarom zou er iets veranderen aan de situatie als u met pensioen gaat?
      En hoewel ik het ermee eens ben dat de superrijken meer belast zouden moeten worden omdat dat eerlijker is, zal het gezien de kleine aantallen, niet z heel erg veel zoden aan de dijk zetten.

    Maxime says:

    Wat een stemmingmakerij. Werkende betalen ook meer belasting over een bepaald bedrag. Als je als gepensioneerde 45000 euro hebt dan heb je meer dan iemand met een modaal inkomen. Waar gaat het over??.

      Arie-B says:

      Je vergeet erbij te verteleen dat je aanvullend oensioen is ontstaan uit:
      a. Extra gespaarde premie.
      b. Uitgesteld loon afgedragen door je vorige werkgever.
      We zijn allemaal beetgenomen door de man die eveneens heeft gezorgd dat de indexatie van ons aanvullend pensioen al 15 jaar niet is uitgekeerd ondanks de belofte van een waardevast pensioen.
      En inderdaad, de arbeidskorting wordt ook afgebouwd zij het slechts met 6% in tegenstelling tot de Ouderenkorting die met 15% wordt afgebouwd. De algemene heffingskorting voor beide met resp 6 en 3%
      Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder. En makkelijker al helemaal niet gezien de complexiteit van het systeem.
      En dat onder 15 jaar Rutte, VVD. Wel samen met oa. het CDA, PvdA, en D66

    Firmino says:

    Hallo,

    Gaat het met Geert Wilders veranderen voor de gepensioneerden in Nederland ?
    En wat gaan de verkiezingen in België als resultaat geven in juni 2024 ?
    Mijn vrouw en ikzelf hebben een klein pensioen van 28624 € bruto waar 3,55 % ( 80 Euro per maand ) afgehouden wordt voor onze ziekteverzekering maar wij betalen hierop NUL euro belastingen.

    hans42nl says:

    Ik had van Max meer verwacht. Deze uitleg is zoals NL ook elders met toeslagen werkt. Het principe is duidelijk , boven een bepaalde inkomensgrens vervallen de toeslagen en dat vind ik juist! Het toeslagen systeem in NL werkt niet werken in de hand. Er wordt alleen gekeken naar inkomen en velen sturen op een inkomen dat de maximale toeslag geeft. En werkt dan niet volledig , of wel meer dan de grens voor de toeslag maar dan zwart. Toeslagen zouden afhankelijk moeten zijn van een volledige werktijd ( 40 uur per week) en een bepaald inkomen.

    Arie-B says:

    Ik denk dat ik mag concluderen dat Rutte er in is geslaagd om ons belastingsysteem dermate gecompliceert te maken, dat geen mens er nog iets van begrijpt.
    Zelfs een belastinginvulhulp van het FNV reageerde met, hoe kun je nu soms 61% belasting moeten betalen over een hoger inkomen terwijl de hoogste belastingschaal “slechts” 49,5 % bedraagt.
    Dat heb ik zelf uit haar eigen mond mogen vernemen gedurende een destijdse FNV bijeenkomst. Toch knap van Rutte hoe hij hiermee geld heeft kunnen inzamelen voor zijn (Europese) hobby’s zonder hiermee een volksopstand te incasseren.
    Maar dan wel voornamenlijk uit het pensioeninkomen van gepensioneerden die ddsnkzij hun aanvullend pensioen een groot gedeelte van hun algemene en ouderdomskorting weer mochten inleveren.

    paulvantongeren says:

    Dit stuk geeft de indruk dat je bij bijvoorbeeld € 50.000 60,7% belasting betaalt. Dit is niet waar. Het gaat dan om de marginale belastingdruk. Dat betekent dat je over elke euro MEER 60,7% belasting betaalt. € 50.000 bruto is plm. € 37.700 netto. Totaal aan belasting en Zvw is plm. € 12.100 = plm. 24% belastingdruk op het bedrag van € 50.000.
    Dit stuk geeft een verkeerd beeld aan mensen die zich er niet goed in (kunnen) verdiepen.

      Arie-B says:

      Sorry, maar in het stuk staat duidelijk beschreven wat de belastingdruk is tussen verschillende inkomenscategorien. De zgn. Marginale belastingdruk hierbij. Dat is oeys anders dan de Totale belastingdruk bij een bepaald inkomen. Stel je krijgt er bij een inkomen van €45000 er €1000 bij.
      Daar hou je dan iets meer dan 39% van over.
      Jou reactie bewijst dat ook jij niets van het belastingsysteem begrijpt. Maar dat is je niet kwalijk te nemen gezien de complexiteit

    Hairos II says:

    Door de kabinetten Rutte is er de afgelopen jaren fors gedénivelleerd, de lagere-en middeninkomens zijn ca. 25% meer belasting gaan betalen en de hogere-en hoogste inkomens 25% minder. De gepensioneerden zijn er nog meer op achteruit gegaan..

    OmeJohan says:

    Een belangrijk deel van de marginale belastingdruk tussen 44.771 en 58.169 is de 15% afbouw van de ouderenkorting.
    Wees blij! Sinds 2019 is deze geleidelijke korting ingevoerd. Vóór 2019 werd het kortingsbedrag gelijk bij de eerste euro boven de grens (in 2019 36.783) al op NUL gezet. Sinds 2019 is die aftrek geleidelijk zodat meer mensen toch nog een ouderenkorting hebben. Nadeel is natuurlijk dat als je de marginale druk gaat berekenen deze met 15% toeneemt, maar in werkelijkheid hebben de mensen tussen 44.771 en 58.169 (2024) een groot voordeel gekregen t.o.v de oude situatie. Het is dus veel beter nu.

      OmeJohan says:

      Ik weet van mensen die naast de AOW vóór 2019 een bijbaantje hadden, bijv. kranten of folders bezorgen en daar bijv. 1000 euro mee verdienden. Hun AOW en pensioen samen zat net onder de grens van de ouderenkorting. Maar door die 1000 euro inkomen gingen ze er overheen en moesten daardoor 1600 euro korting inleveren. Hele jaar voor niets gewerkt en ook nog 600 euro minder netto overhouden! Een boete op werken was dat. Gelukkig is in 2019 die afbouw geleidelijk gemaakt, waardoor ze bij 1000 euro bijverdienen maximaal 150 euro ouderenkorting inleveren en geen 1600 euro (2010 euro in 2024) meer. Dank aan kabinet Rutte dus.

      Arie-B says:

      Inderdaad Ome Jan.
      Daar heb je wel een punt.
      Neemt niet weg dat de afbouw van 15% nog steeds erg fors is. Zeker tov. de 6% afbouw van de Arbeidskorting. Waarom deze discriminatie van Ouderen. Ik ben er niet op tegen dat sterke schouders zwaardere lasten moeten dragen. Maar dit is niet fair.

    Harrie uit Hengelo says:

    Ik begrijp niet dat voor de middeninkomens de belastingdruk hoger is. Ik heb in Excel berekeningen gemaakt en ik heb daarbij geen rekening gehouden met de toeslagen. (Dat heeft niks via de publicatie op de site MAX te maken met de belastingdruk maar meer met de andere inkomensmaatregelen van de regering) Dit alleen met de belastingen in box 1 op basis van een alleenstaande. Ik heb daarbij 4 bruto inkomens gehanteerd.
    Netto percentage
    van bruto
    Bruto AOW leeftijd 50.460,00
    Belaste bijdrage zorgverzekering 2.684,36
    Belasting box 1 11.834,00
    Heffingskortingen 2.550,00

    Netto 38.491,64 76,28%

    Bruto AOW leeftijd 40.860,00
    Belaste bijdrage zorgverzekering 2.173,64
    Belasting box 1 8.285,00
    Heffingskortingen 3.725,00

    Netto 34.126,36 83,52%

    Bruto AOW leeftijd 34.860,00
    Belaste bijdrage zorgverzekering 1.854,44
    Belasting box 1 6.646,00
    Heffingskortingen 3.930,00

    Netto 30.289,56 86,89%

    Bruto AOW leeftijd 86.460,00
    Belaste bijdrage zorgverzekering 3.810,66
    Belasting box 1 26.514,00
    Heffingskortingen 526,00

    Netto 56.661,34 65,53%

    Het lijkt mij dat vanuit de bron uit de publicaties de Excelbestanden beschikbaar moeten worden gesteld zodat de berekeningen van deze controleerbaar worden ter onderbouwing van de belastingdruk voor de middeninkomens.

      Arie-B says:

      Het gaat hem in dit artikel niet om de absolute belasting percentages maar om de zgn. Marginale belastingdruk tussen de inkomens tussen pakweg €44700 en €58000 voor AOW’ers die hierbij nog Ouderenkorting ontvangen op hun Bruto te betalen belasting bedrag.
      Jammer voor jou dat je moeite hebt met begrijpend lezen. Maar als je iets niet begrijpt kun je het altijd nog vragen.
      Succes.

    Jeanine says:

    Deze belastingdruk is verontrustend, dus belde ik vandaag met de belastingtelefoon. Na een wachttijd van 2x 16 min kreeg ik een heel andere voorlichting. Mijn bruto inkoken is € 48.000 Er was niet bekend dat je boven de 67 jaar in de 2e schijf geen 36.97 % betaald maar 42.1 % . Mijn vraag was 2-ledig: 1) ga ik nu in 2024 60.7 % belasting betalen over schijf 2 AOW en pensioen? en/of 2) ga ik alleen over overig inkomen 60.7% betalen ? met andere woorden van iedere € 20 per uur betaal ik € 12 belasting? .
    De belasting telefoon weet niet hoe MAX aan die 60,7% komt en zet het weg als politieke bangmakerij en adviseerde mij bij MAX te rade te gaan. Immers dit betreft vele werkende 67plussers! Kan MAX mij voorrekenen hoe deze 60.7% is opgebouwd ? Volgens opgave van MAX zou je met een inkomen van € 58.000 of meer dan meer terugvallen naar 45,7% .
    De belastingtelefoon medewerker (na 2x doorverbinden naar andere persoon) gaf mij een geheel andere range op voor 2024 namelijk: € 38.000-€75.518 36.97% . Vriendelijk om uw bericht van 5 januari toe te lichten, om deze cijfers bij de belastingdienst onbekend zouden zijn.

      MAX Vandaag says:

      Beste Jeanine en andere lezers,

      Dank voor al uw feedback. We begrijpen uw zorgen en we hebben een aantal aanpassingen gedaan in het artikel gedaan, om wat extra duidelijkheid te creëren. Belangrijk om te benadrukken: die 60,7 procent belastingdruk geldt niet voor uw gehele inkomen, maar over het gedeelte tussen 44.700 tot 58.100 euro.

      Zit u boven de 24.800 euro bruto per jaar, dan treedt de afbouw van de algemene heffingskorting in werking. Zit u ook nog boven die 44.700 euro bruto per jaar, dan treedt de afbouw van de ouderenkorting in werking. En dan heeft u dus dubbel pech, omdat u dan te maken krijgt met 2 afbouwregelingen tegelijk. En minder geld u van uw belasting af kunt trekken. We hebben aan het artikel een alinea toegevoegd, om duidelijk te maken hoe die rekensom (van 1.000 euro bruto naar 393 euro netto, voor het specifieke gedeelte tussen 44.700 en 58.100 euro bruto per jaar) tot stand komt.

      Een van u heeft een terechte opmerking gemaakt: ’Het betekent dat als je inkomen van 55.000 naar 56.000 stijgt, je daar 60.7% van mag inleveren. Dat komt deels door het belastingtarief van 37% en verder door afbouw van de algemene heffingskorting en afbouw van de ouderenkorting. Van deze 1000 euro hou je netto 393 euro over.’

      Met andere woorden: uw inkomen gaat in dit voorbeeld met 1.000 euro omhoog, maar blijft in dezelfde inkomenscategorie (tussen 44.700 en 58.100 euro). Voor die 1.000 euro geldt dus deze belastingdruk van 60,7 procent. En nogmaals, dat geldt niet voor uw gehele inkomen. We hebben geprobeerd om dit extra te verduidelijken in het overzicht ‘Belastingdruk per gedeelte van uw inkomen, afgerond op 100 euro’.

      Stel dat uw inkomen van 40.000 naar 41.000 euro stijgt? Dan geldt er voor die 1.000 euro dus een belastingdruk van 45,7 procent. U heeft dan geen recht op een volledige algemene heffingskorting, maar wel op een volledige ouderenkorting. Waardoor die belastingdruk lager uitvalt dan die 60,7 procent in de inkomenscategorie hierboven.

      Hopelijk hebben we u hiermee voldoende geïnformeerd. We hebben geprobeerd om deze ingewikkelde materie zo helder mogelijk te uit te leggen. Maar daar zijn we dus niet volledig in geslaagd, waarvoor onze excuses. Wij hopen dat de aangepaste versie van het artikel duidelijker is en niet voor misverstanden zorgt.

      Met vriendelijke groeten,
      Redactie MAX Vandaag

      Loco74 says:

      Het probleem bij de belasting telefoon is dat het belasting huis zo ingewikkeld is gemaakt dat alleen de computer het nog snapt, waardoor je door de belasting telefoon van verkeerde informatie wordt voorzien omdat zij er ook niets meer van snappen, met als gevolg dat de ouderen bij de belasting opgave van het volgende jaar een flinke navordering krijgen

    fenix11 says:

    Als je een gewogen gemiddelde neemt over iedere euro tussen 1 tot en met 58.000 van het totale inkomen (inclusief de belastingdruk van 60,7 % van de euro s van 44000 tot 58000 ) dan kom je op een gemiddelde belastingdruk per euro van ongeveer 33 % op iedere euro van het totale inkomen in Aow situatie. Altijd nog minder dan het toptarief van 49,5 % als je het pensioen vervroegen zou voor de Aow ingangsdatum. Blijft vervelend dat de ouderenkorting voor gepensioneerden is geschrapt.

    Loco74 says:

    Als ik het allemaal zo bekijk dan is voor een oudere totaal niet meer rendabel om door te blijven werken, ik rij nu met kinderen naar het speciaal Onderwijs en dat wordt al slecht betaald maar met deze tarieven hou je er helemaal geen cent meer aan over, en wil ik den Haag niet extra spekken den moet ik halverwege het jaar stoppen met rijden met kinderen naar het speciaal onderwijs, en zijn zij het dupe van de roofzucht van den Haag