Hoe zit het? Krijgt u altijd uw geld terug als u online wordt opgelicht?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: Krijgt u altijd uw geld terug als u online wordt opgelicht?

Oplichting in allerlei vormen

Er lijkt geen week voorbij te gaan zonder nieuws over online oplichting, Internetcriminelen blijken zeer vindingrijk en bedenken geregeld nieuwe trucs om mensen geld of gegevens afhandig te maken. Daarnaast zijn de oplichtingsmethodes ook steeds moeilijker te herkennen. Neem zou spoofing, een truc die nu veel wordt toegepast. Hierbij kaapt de crimineel als het ware het telefoonnummer of e-mailadres van de bank waardoor het echt lijkt of uw bank contact met u opneemt. Vaak wordt er een verhaal opgehangen over het veiligstellen van geld op een tussenrekening omdat er iets met de reguliere betaal- en spaarrekening aan de hand is. De crimineel geeft vervolgens aan welke ‘tussenrekening’ gebruikt kan worden. Wie hier geld naar overmaakt, werpt het geld dus als het ware in de schoot van de oplichter. Het gaat hier nooit om een paar tientjes, maar meestal om duizenden euro’s

Geld terug?

Dit is slechts een voorbeeld, want er zijn nog heel veel andere oplichtingstechnieken waardoor mensen flink wat geld kunnen verliezen. Stel dat u dit overkomt, krijgt u dit geld dan nog terug van de bank? Wij bellen hierover met Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland. Betaalvereniging Nederland houdt zich onder andere bezig met de collectieve aanpak van oplichting en fraude bij Nederlandse betaaldiensten. Ook de Nederlandse banken zijn hierbij aangesloten.

“In beginsel krijg je niets terug als je zelf het geld hebt overgemaakt”, laat hij weten. De bank is dan immers niet betrokken geweest bij de oplichting en dus niet aansprakelijk voor de schade, is het idee. Dit is bijvoorbeeld het geval bij WhatsApp-fraude, waarbij een internetcrimineel zich uitgeeft als een famielid, vriend of kennis van u en zegt snel geld nodig te hebben. Wie dit niet door heeft en graag een naaste wil helpen, is geneigd geld over te maken. Zodra dit is gebeurd, is het geld dus  ook echt weg, want de bank dekt deze schade in principe niet.

Met nadruk op in principe, want volgels Beugel kan het zijn dat de bank wel betaalt als het een heel schrijnend geval betreft. Of iets daadwerkelijk een schrijnend geval is, wordt bepaald door de banken zelf.

Uitzondering

Hoewel banken dus lang niet altijd over de brug komen als er sprake is van digitale criminaliteit, is er 1 vorm van internetoplichting waarvan de financiële schade bijna altijd wordt vergoed. “Vorig jaar heeft 99 procent van de mensen die misleidt werd via phishing zijn of haar geld teruggekregen van de bank”, aldus Beugel. Phishing is een vorm van online oplichting die al tijden bestaat en vele verschijningsvormen kent. De bekendste soort is waarschijnlijk de nep-e-mail waarin u wordt gevraagd op een bepaalde link te klikken. U komt dan in een omgeving waar u uw bankgegevens moet invullen, zodat criminelen bij uw geld kunnen  Omdat in deze mail wordt verwezen naar een bankomgeving raakt de bank er volgens Beugel bij betrokken en zullen zij dan dus wel uitkeren.
Ook phishing sms’jes worden veelvuldig verstuurd. Ook hierin staat een valse link die leidt naar een omgeving waar u uw bankgegevens of andere persoonlijke informatie moet invullen. Momenteel zijn er bijvoorbeeld phishing sms’jes vanuit DigiD en RIVM in omloop.

Conclusie:

Als u het slachtoffer wordt van digitale oplichting is het niet zeker dat u uw geld terugkrijgt. De vuistregel is dat u in principe niets terugkrijgt als u zelf het bedrag heeft overgemaakt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij spoofing en WhatsApp-fraude. In het geval van phishing betaalt de bank vaak wel, omdat het geld hierbij weggesluisd wordt door de criminelen zelf nadat zij zich hebben voorgedaan als de bank.

(Bron: Kassa, Betaalvereniging Nederland, MAX Meldpunt)

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. oosterwijck says:

    Als heel gericht, oudere mensen (vaak met een simpele achtergrond) met een fikse spaarrekening, thuis worden benaderd door criminelen, die beschikken over veel privé gegevens, is er een tip in het spel van bankmedewerkers.

    Het kan niet zo zijn dat criminelen, precies die mensen benaderen, waar iets te halen valt, en beschikken over zoveel persoonlijke gegevens, die alleen bekend kunnen zijn bij ingewijden.

  2. B.Harmsen says:

    U veronderstelling dat oudere mensen (vaak met een simpele achtergrond) met een fikse spaarrekening, de dupe zijn van digitale oplichting zou ik u adviseren om je eens in deze materie te verdiepen voor u dergelijk onzin uitkraamt.

    Vaak zijn het juist doctoren en andere zogenaamde hoogopgeleiden die in dergelijke praktijken trappen en denken dat overkomt mij niet.

  3. Robertico says:

    In het geval van phishing betaalt de bank vaak wel, omdat het geld hierbij weggesluisd wordt door de criminelen zelf nadat zij zich hebben voorgedaan als de bank.

    Vraag: En als de crimineel en het “slachtoffer” mekaar kennen en onder één hoedje spelen??? Wordt het geld ook vergoed?

  4. Maus says:

    Dat vraag ik me ook af, of er niet gefraudeerd gaat worden als mensen geld terug krijgen. Wie gaat dat uiteindelijk betalen? Waarschijnlijk anderen die gebruik maken van die bank, bv door weinig rente of zelfs moeten betalen voor de service. Ik begrijp het écht niet, al zoveel jaar zijn er waarschuwingen hier tegen. Ik vind het gewoon dom. De waarschuwing is steeds heel duidelijk! Hang op..bel uw bank…en het dan tòch anders doen en dan zielig doen over het geld dat je kwijt bent. Gevalletje eigen schuld…..