Banken controleren combinatie naam en rekeningnummer niet meer

Een rekeningnummer controleren voordat u geld overboekt, is belangrijker dan tot voorheen gedacht. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat geen enkele Nederlandse bank nog doet aan naam-/rekeningnummercontrole. Terwijl de klantenservice van de banken communiceert dit wel te doen.

IBAN

Sinds de komst van IBAN in de Nederlandse betaalwereld is een fout bij het overschrijven van geld snel gemaakt. De Consumentenbond sprak deze zomer met Betaalvereniging Nederland over eventuele oplossingen voor de foute overboekingen, maar zonder succes. Het enige waar de vereniging zich vanaf 1 januari 2016 voor in wil zetten is het in kaart brengen van foute overboekingen.

In de waan laten

Ook zegt de Consumentenbond dat banken de consument in de waan laat dat naam-/rekeningcontroles plaatsvinden. Hun medewerkers zijn ook niet goed op de hoogte van het beleid rondom controles. De klantenservice van de Rabobank gaf aan dat de naam van de ontvanger bij een betaling nodig is om te verifiëren of de combinatie van naam en nummer klopt. En bij de ABN Amro dacht een klantenservicemedewerker dat ING nog altijd naam en rekeningnummer controleert. Daar stopte deze bank in 2014 al mee.

Goed opletten

Zo ziet u maar hoe belangrijk het is om altijd naam en rekeningnummer goed te controleren bij de overboekingen die u doet. Want als u een bedrag eenmaal op een verkeerde rekening hebt overgeboekt, dan bent u afhankelijk van de welwillendheid van de ontvanger. Op uw bank kunt u niet terugvallen: in de Algemene Bankvoorwaarden staat namelijk dat banken niet verplicht zijn tot controle van naam en rekeningnummer. Wel kunt u uw bank verzoeken om na te gaan bij welke bank de onterechte ontvanger van uw geld aangesloten zit. Uw bank verzoekt de andere bank dan om de ontvanger het geld terug te laten storten.

Geef een reactie

Reacties (2)

    H.Berserik says:

    Maandag (30-5) keek ik weer naar de uitzending van Groeten van Max. Daarin werd onder meer de fraude via Wimdu besproken. In mijn idee zou deze vorm van fraude niet plaats kunnen vinden als de banken weer de controle op naam en rekening invoeren.
    Sinds de invoering van het IBAN-nummer gebeurt dit niet meer en je hoort en leest steeds vaker dat door vergissing of fraude mensen hierdoor (soms heel veel) geld kwijt zijn.
    Het verweer van de banken dat het weer invoeren van deze controle ten koste zou gaan van de efficiëntie en de snelheid van het betalingsverkeer vind ik niet hout snijdend. Als het betalingsverkeer hierdoor iets langzamer wordt dan moet dat maar, maar je voorkomt daarmee wel veel narigheid!

    Ik heb hierover contact gehad met de fraudehelpdesk (Ellen Prummel), zij onderschrijven het probleem maar nemen zelf geen aparte actie hiervoor en hopen dat de signalen in de diverse media er toe leiden dat de Nederlandse banken dit probleem gaan aanpakken.

    Je ziet het weer bij de fraude rond Wimdu, als naam en rekening wel gecontroleerd waren zou dit mijns inziens niet mogelijk zijn geweest.
    Kan er niet een actie gestart worden om de banken hiertoe te dwingen? Zelf dragen ze uit dat ze de klant centraal willen stellen, welnu dan hebben ze hier de gelegenheid toe door deze controle weer in te voeren.
    Kan omroep Max het initiatief nemen voor deze actie? Dat zou geweldig zijn!!
    Met vriendelijke groet,

    Hetty Berserik

      Henk2025 says:

      Dit is natuurlijk al een oud bericht, maar de inhoud blijft actueel.
      Inmiddels heb ik in het buitenland een spaarrekening geopend (Trade Republic, Duitsland) en sinds kort een betaalrekening (Openbank, Spanje). Beide banken zijn gratis euro-rekeningen, vallen onder de Europese Bank en hebben dus ook de 100.000 euro bankgarantie bij faillissement.
      In het huidige Europa is het relatief eenvoudig om een andere rekening in de Eurozone te openen. Het bevalt me tot nu toe prima: beide zijn gratis (de betaalde opties gebruik ik toch niet, ook niet bij mijn Nederlandse rekeningen). En bij beide is de spaarrente aanzienlijk hoger dan elke willekeurige bank in Nederland. Ik blijf vragen waarom zij wel gratis met een hoge rente kunnen zijn en waaromn Nedelrnadse banken dat zeggen niet te kunnen. Alle banken (Nederlands én die in het buitenland) vallen onder de Europese regels, kosten voor beveiliging en de Europese rente. Niemand die het me kan uitleggen.

      De naam-nummercontrole is een goede zaak. Wel jammer dat soms de tenaamstelling ineens gewijzigd blijkt te zijn, maar daar kan ik mee leven. Inderdaad heb ik bij de ING nooit iets gemerkt van een dergelijk controle. Bij de ASN wél. Die belde mij zelfs op een zondag met de mededeling dat de boeking naar mijn Duitse spaarrekening ‘on hold’ (in goed Nederlands) was gezet. Hij vroeg of deze boeking gewenst was door mij. Ik bevestigde dat en vroeg toen quasi onschuldig: “maar jullie doen toch naam-nummercontrole? Dan zie je toch dat de rekening op mijn naam staat?” Helaas niet, omdat de naam-nummercontrole bij buitenlandse banken niet mogelijk is.
      Ik ben dus geheel onder eigen regie ontploft: waarom de bank dan in steeds hoger tempo de maandelijkse kosten hoger maakt. Want ondanks de afschuwelijk hoge kwartaalwinsten groeien de maandelijkse kosten per pas (!) de pan uit. Steeds als ik daartegen protesteer krijg ik een heel verhaal over de stijgende kosten van de steeds toenemende beveiliging, want ja, ik zou natuurlijk wel begrijpen dat het steeds moeilijker wordt om het betalingsverkeer veilig te houden. “U wilt toch zeker dat uw geld veilig blijft?”. Ik kaatste meteen terug dat het wel erg vreemd is dat de banken in Europa onder dezelfde Europese Bank niet eens in staat zijn om bij elkaar een naam-nummercontrole uit te voeren, terwijl de beveiligingsproblemen voor alle banken gelijk zijn. Waarom één monetaire unie? Waarom één munt? Waarom één europese bank? Als de banken elkaar onderling al niet vertrouwen, tegen welke onveiligheid kunnen we dan beschermd worden?
      Men zou zelfs de aanmeldprocedure goedkoper en eenvoudiger kunnen maken: ben je door de veilige aanmeldprocedure van één bank, dan zouden alle andere banken in Europa je zonder verdere problemen moeten kunnen accepteren als klant. Maar ja…. eenvoudiger en minder belastend voor de klant, maar de banken zijn er niet mee gediend.

      En dat is uiteindelijk de ‘bottom line’: de banken zijn er niet voor hun klanten, ze willen uitsluitend (veel) geld verdienen. In Nederland gebeurt dat zelfs zó grof, dat ik het “stelen” noem.
      Wie beschermt me daartegen?

      Henk Hommes