spoofing

Oplichters zijn actief met de truc ‘spoofing’

In Nederland worden steeds meer mensen slachtoffer van ‘spoofing’. De truc is niet echt nieuw, maar wel nieuw is dat het steeds vaker wordt gebruikt om mensen veel geld afhandig te maken. De Fraudehelpdesk meldt dat de oplichters steeds geraffineerder te werk gaan en grotere bedragen binnen halen. Wat is ‘spoofing’ en hoe kunt het voorkomen? 

Overnemen identiteit

Spoofing betekent letterlijk het vervalsen van bepaalde kenmerken met als doel tijdelijk de identiteit van iemand of een bedrijf over te nemen en uit diens naam te handelen. ‘Spoofing’ vindt plaats via telefoon, mail en ook via IP-adressen. In veel gevallen gaat het om misbruik van gegevens van banken. In de eerste helft van 2020 zijn er 162 gevallen van ‘spoofing’ gemeld bij de Fraudehelpdesk. Vorig jaar waren dat er slechts 7.

Geraffineerd

Oplichters gaan geraffineerd te werk. Ze bellen vanaf een nummer van uw bank of sturen een SMS. Hierin ‘waarschuwen’ zij u dat er iets misgaat op uw bankrekening en ‘adviseren’ om uw geld veilig te stellen. Voor u het weet heeft u al uw spaargeld overgemaakt naar een ’tussenrekening’. In werkelijkheid heeft u geen waarschuwing van de bank gehad, geen advies van een echte adviseur en is uw geld overgemaakt naar de rekening van de oplichter.

Hoe komen oplichters aan de nummers?

Volgens onderzoeksjournalist digitale beveiliging en privacy, Benno de Winter, kunnen oplichters eenvoudig aan nummers komen. “Als je gebeld wordt, dan zie je een telefoonnummer in beeld staan. Maar dat nummer kun je aanpassen en op websites kun je redelijk eenvoudig een ander nummer kopen”, aldus De Winter tegen Editie NL. Het is voor oplichters op deze manier eenvoudig om het nummer van een bank of zelfs de politie aan te nemen, zonder dat u het in de gaten heeft.  “Het is ontzettend lastig om te herkennen, want het is precies hetzelfde nummer. Je moet dus alert zijn. Bel de organisatie terug en vraag of het inderdaad klopt.”

Ouderen vaak goedgelovig

Ook bij de ANBO komen regelmatig meldingen binnen dat mensen zijn opgelicht door ‘spoofing’. Mogelijk zijn ouderen van nature goedgeloviger en als zij horen dat hun spaargeld gevaar loopt, zullen zij dat sneller veilig willen stellen, aldus Bernadet Naber, woordvoerder van de ANBO. “Ouderen zijn door spoofing al hun spaargeld kwijtgeraakt. We waarschuwen dan ook: trap er niet in.”

Digitaal wijs

Al jaren maken ouderenorganisaties waaronder ANBO, KBO-PCOB en ook MAX zich hard voor digitale wijsheid onder ouderen. Ouderen hebben vaak onvoldoende kennis van de digitale wereld. Als ze tijdens het surfen, het openen van een valse e-mail of het doen van online aankopen naar een verkeerde website worden geleid, is het kwaad vaak al geschied. Zij zijn niet altijd in staat om het onderscheid te maken. En oplichters zijn op meerder vlakken actief. Ook babbeltrucs, phishing en oplichting via WhatsApp zijn trucs die veelvuldig worden gebruikt om mensen geld afhandig te maken.

Tips:

  • Wordt u gebeld door de ‘bank’, zeg niets toe en bel hen zelf terug. Ga na wie uw contactpersoon bij de bank is en neem contact op met die persoon.
  • Krijgt u een SMS van de ‘bank’, negeer ze. De bank vraagt u nooit via een SMS contact met u op te nemen of bankzaken met u te regelen.
  • Krijgt u een WhatsApp van een van uw ‘(klein)kinderen’ en vragen zij om geld? Bel hen op. Maak niet zomaar geld over.
  • Laat niemand zomaar binnen. Wat ze ook vragen, zeker als u alleen bent.
  • Staan er ‘zorgmedewerkers’ aan de deur? Neem dan contact op met de zorginstantie als u geen afspraak had staan. Zij komen nooit onaangekondigd langs.

Vraag aan uw (klein)kinderen of iemand anders die u vertrouwt om u digitaal wijzer te maken. Steeds meer zaken gaan via de computer dus het is goed om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Kijk op de website van de Fraudehelpdesk welke vormen van oplichting er nog meer zijn en wat u kunt doen.

Lees ook: Ouderen, pas op voor corona-babbeltrucs en internet oplichtingWhatsApp-fraude floreert door coronacrisis: zo voorkomt u het,  ‘Mijn dochter’ licht mij opVeiligheids10daagse helpt ouderen weerbaarder te worden tegen babbeltrucs, inbraak en phishing

(Bron: RTL Nieuws, Veiligbankieren.nl, Fraudehelpdesk, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

    simon55 says:

    Er wordt al jaren gewaarschuwd , en mensen blijven erin trappen. Uw bank belt u niet !!!!!

    Kruidenier says:

    kreeg 2x binnen 1 minuut telefoontje van mij onbekend 06 nummer dat na 1x overgaan werd beëindigd..
    heb niet teruggebeld maar nummer geblokkeerd
    krijg nu week later weer telefoon van ander mij onbekend 06 nummer die na 2x overgaan werd neergelegd
    wacht even af of er nog een keer wordt gebeld met hetzelfde nummer, kan natuurlijk altijd dat iemand iets wil vragen, en ga dan ook dit nummer blokkeren
    heb nu ook een fluitje naast mijn vaste telefoon liggen voor als Microsoft of een ander engelstalige mij opbelt; schijnt heel effectief te zijn