babbeltruc

1 op de 4 ouderen slachtoffer van babbeltruc, maar aangiftes blijven uit

De oudere doelgroep is populair onder kwaadwillenden die middels een babbeltruc spullen of geld willen stelen. Uit een rondgang van ouderenorganisatie KBO-PCOB blijkt dat 1 op de 4 ouderen weleens slachtoffer is geworden van zo’n truc. De meeste mensen doen vervolgens geen aangifte. 

Steeds doortrapter

Bij babbeltrucs is het kwaad vaak snel geschied. Ze zijn er  in allerlei soorten en maten, waardoor het slachtoffer meestal niet eens door heeft dat hij of zij er met open ogen intrapt. Uit het onderzoek van KBO-PCOB blijkt dat 58 procent van de ondervraagden signaleert dat de trucs steeds beter en diverser worden, waardoor het moeilijker wordt om er aan te ontkomen. Neem bijvoorbeeld de babbeltruc waarbij 2 ouders en hun kind aanbellen en vragen of het kind even mag plassen, iets wat weinig mensen zullen weigeren. De ouders zelf komen ook binnen en stelen terwijl het kind op de wc zit allerlei spullen uit het huis. Een ander voorbeeld van een zeer doortrapte truc is die waarbij een volwassene samen met een kind aan de deur komt met het verhaal dat het kind voor school een werkstuk over ouderen maakt. Als ze eenmaal binnen zijn begint het kind vragen te stellen en heeft de volwassene alle tijd om op zoek te gaan naar spullen en geld. Ook de babbeltruc waarbij mensen zogenaamd bloed komen afnemen is binnen korte tijd een zeer bekende geworden. Het werkt zo: oplichters doen zich voor als verpleegkundigen die bloed komen afnemen. Als zij eenmaal binnen zij wordt er ook daadwerkelijk bloed afgenomen, maar tegelijkertijd wordt er ook gezocht naar waardevolle spullen en geld.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van zeer creatieve babbeltrucs. Naast deze creatieve trucs, wordt er ook nog steeds gebruik gemaakt van de klassieke variant. Denk bijvoorbeeld aan iemand die aanbelt en zegt dat hij of zij de energiestand komt opmeten of een deurverkoper die absoluut niet verkoopt wat hij of zij zegt te verkopen en de slachtoffers zo geld afhandig maakt.

Weinig aangifte

Uit het onderzoek van KBO-PCOB blijkt dat 1 op de 4 ouderen weleens slachtoffer is geworden van een babbeltruc. De meesten doen vervolgens geen aangifte. “Mensen schamen zich omdat ze erin getrapt zijn, maar het is belangrijk om altijd aangifte te doen, ook als een truc ‘mislukt’ is. Babbelaars gaan namelijk de hele buurt af op zoek naar slachtoffers”, aldus KBO-PCOB-directeur Manon Vanderkaa op de website van de organisatie.

Inzet van politie

Wijkbewoners kunnen dus zelf meer doen om babbeltrucs te voorkomen, maar volgens Vanderkaa moet de politie ook meer doen. “Wijkagenten moeten zoveel mogelijk in de wijk zijn, en niet te pas en te onpas worden ingezet voor klussen buiten de wijk”, schrijft de organisatie op de eigen website. Volgens Vanderkaa vergroot dit de alertheid op babbeltrucs en kunnen babbelaars beter geweerd worden uit de wijken.

Tips tegen babbeltrucs

Zelf in actie komen tegen babbeltrucs?  De politie heeft veel bruikbare tips, waarvan dit de 3 belangrijkste zijn:

  • Gebruik een kierstandhouder
  • Laat niemand binnen
  • Vertrouwt u het niet? Bel de politie (112)

Daarnaast is het handig om het nieuws over babbeltrucs in de gaten te houden, zodat u op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en weet wanneer iets een mogelijke babbeltruc is. Ook is het goed om te onthouden dat nutsbedrijven nooit onaangekondigd bij u aan de deur komen. Ook moeten officiële deurverkopers altijd legitimatie bij zich hebben en kunnen aantonen dat zijn daadwerkelijk verbonden zijn aan het bedrijf waarvoor zij verkopen.

Lees ook: App helpt om weerstand te bieden tegen babbeltrucsVeiligheids10daagse helpt ouderen weerbaarder te worden tegen babbeltrucs, inbraak en phishingBabbeltrucs steeds brutalerPas op voor deze zeer creatieve trucs van oplichters, houd inbrekers buiten de deur tijdens uw vakantie en ’s Avonds de deur openen eng? Tips om het onveilige gevoel te verminderen.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Ouderen zijn een dankbare doelgroep van dieven en oplichters omdat ouderen hongeren naar aanspraak en/of bezoek. Veel ouderen zijn niet alleen goed van vertrouwen, maar door de geestelijke aftakeling, begrijpen ze niet goed, dat crimineel tuig hen misleid met mooie woorden en lieve woorden. In dit artikel wordt meer malen gerept over aangifte doen en de politie bellen. Maar dat advies is helaas een misplaatst advies. De politie heeft immers geen tijd en geen mankracht. Ook de opmerking dat de wijkagent meer beschikbaar moet zijn, slaat nergens op. Er zijn geen wijkagenten, laat staan beschikbaar. Beter is om, wekelijks een vast TV-programma te besteden aan voorlichting en informatie, gericht op ouderen. Dit zou in de plaats kunnen komen van “De Royals”. Een programma waar niemand wat aan heeft. Ook is hier een mooie taak weggelegd voor de KBO-PCOB. Die zouden in alle wijken in alle steden een consulententeam kunnen installeren, die ouderen helpen met raad en daad. Tot op heden blijft het met mooie worden, van ouderenorganisaties. En tot slot zouden daders van ouderenroof 3x harder gestraft moeten worden, met celstraffen. En onmiddellijk opsluiten. Niet zoals het nu gaat, na een standje (bemoedigend toespreken) voor de deur van het politiebureau, korter dan 5 minuten, en dan heen sturen met behoud van de buit.