1 op de 10 ouderen doet niet aan internetbankieren en betaalt liever contant

Het wordt tegenwoordig als vanzelfsprekend beschouwd dat iedereen aankopen pint of betaalt met de telefoon en de financiële zaken regelt via internetbankieren. Toch is nog niet iedereen zover. Dat blijkt uit onderzoek van de ANBO. Maar liefst 1 op de 10 ouderen geeft aan niet aan internetbankieren te doen, omdat zij het niet veilig vinden, en de voorkeur te geven aan contant betalen.

Geldautomaat verdwijnt

De geldautomaat lijkt langzaam uit het straatbeeld te verdwijnen. De golf aan plofkraken draagt aan die verdwijning bij. Het is niet meer veilig, zeker voor omwonende niet, om in de buurt van een geldautomaat te wonen. Maar niet alleen de automaten, ook de servicepunten van de banken zijn in de minderheid. De bankkantoren sluiten op steeds meer plekken de deuren, omdat een groot deel van de serviceverlening online of telefonisch plaatsvindt.

Controle over de financiën houden

Voor veel mensen is het wegvallen van de automaten of kantoren geen gemis, maar ouderen hebben er wel last van. Dat blijkt uit onderzoek onder 10.000 ouderen door de ANBO. Maar liefst 10 procent van de ondervraagden geeft aan niet te doen aan internetbankieren en nog graag contant te willen betalen. Maar liefst 1 op de 7 ouderen zou zich geen raad weten als er geen contant geld meer is. Voor velen (36 procent) is het ook een manier om controle over de financiën te houden. En hoewel er ook steeds meer met de pas betaald wordt, wil men de keuze houden om ook contant te kunnen betalen. 96,5 procent van de ondervraagden geeft aan deze keuze te willen houden.

Contant geld moet beschikbaar blijven

Ondanks alle inspanningen van de banken, zijn nog niet alle ouderen over op internetbankieren. De belangrijkste reden is veiligheid. De ondervraagden hebben nog grote vraagtekens bij het online regelen van de financiën. Een belangrijke taak voor de banken en ouderenorganisaties om de ouderen hierbij te gaan helpen, want een digitale toekomst is onvermijdelijk. Toch is het volgens de ouderenbond belangrijk dat er contact geld beschikbaar blijft. “De huidige beschikbaarheid van contant geld moet blijven, omdat het aan de behoefte van veel ouderen voldoet. Mensen vinden het fijn om echt geld in handen te hebben”, zegt Liane den Haan van ANBO.

Lees ook: Digitip: betalen op internet‘Potjessparen’ kan nu ook digitaalHoe ver gaat de digidwang van de banken? en De acceptgiro blijft

(Bron: ANBO/RTL Nieuws)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. TheoMaxtig says:

    Sorry voor opmerking maar ik ben al bezig met internet bankieren vanaf dat postbank inlog via modem en girotel leverde op systeem van DOS , vanaf 1986 ben ik begonnen met girotellen leeftijd 27 jaar toen , reeds ben ik daar op door gegaan en leeftijd intussen 61 jaar, en ook andere digitale interesses op door gegaan en mijn verdiept waaronder Dos, Windows 3.1 Windows 95 en zo verder naar Windows 10 facebook Instagram YouTube alles gaat zoals iedereen onderhand weet onder andere inloggen bij belasting via Digit , ik heb kinderen die natuurlijk veel weten kan je ook van leren , gelukkig kan ik zeer goed digitaal bankieren en gebruik de ook de App van bank, en heb veel plezier in de digitale wereld , ik heb niet afgewacht wat de toekomst ging bieden maar ben er in mee gegaan

  2. oosterwijck says:

    Ik ben nu 66 jaar oud en maakte in 1996 kennis met een Sinclair computer. Nooit een echte opleiding gehad, maar door zelfstudie kan ik nu goed overweg met mijn Lenovo. Ik schrijf boeken. manipuleer foto’s. Reageer op deze site, maar heb geen facebook en andere onzin. ik gebruik Skipe een watsapp en heb een Digidcode. Ik bankier met de bank via mijn Raboscanner. En nu wil de Rabo dat ik ga bankieren via mijn telefoon. Koop niets op internet. Houdt het dan nooit op? Ik vind het welletjes.