Voedselfabrikanten strooien te veel met suiker, maar waarom?

Dat er te veel suiker wordt gebruikt bij de productie van ons eten, is geen nieuws onder de zon. Dat verschillende fabrikanten voor vergelijkbare producten heel andere hoeveelheden suiker gebruiken wel. Dit laatste blijkt uit onderzoek van De Consumentenbond. Waarom doen voedselproducten dit?

28 of 7 gram suiker in hetzelfde product

Om tot deze conclusie te komen heeft De Consumentenbond een fictief dagmenu samengesteld met daarop supermarktproducten van verschillende merken die ogenschijnlijk gezond zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mueslirepen, woksaus, ontbijtkoek en drinkyoghurt. Hiervan worden vervolgens de ingrediëntenlijsten geanalyseerd en komt naar voren dat de ene fabrikant de ander niet is. De een verwerkt bijvoorbeeld 28 gram suiker suiker in de woksaus, terwijl in de saus van een ander 7 gram zit. Dit verschil is niet alleen opgemerkt bij de woksaus, maar bij veel meer van de geteste producten.

Suikerlobby

Het is niet helemaal duidelijk waarom de ene producent meer suiker gebruikt dan de ander, maar er is wel een verklaring voor het feit waarom er überhaupt suiker wordt gebruikt in sommige producten. Dit wordt in eerste instantie gedaan om het product lekkerder te laten smaken, maar een mogelijke verklaring is ook te vinden in de sterke, wereldwijde suikerlobby. Deze lobby van de voedselindustrie probeert aan de ene kant sympathiek over te komen door gezond lijkende producten op de markt te komen, maar tegelijk wordt er hard onderhandeld met politici. Er zijn immers veel belangen én geld gemoeid bij het in stand houden van de huidige voedselmarkt. Om dit te bewerkstelligen zijn fabrikanten bereid om ver te gaan. Een voorbeeld: in Amerika doneren colamerken Coca-Cola en Pepsi veel geld aan de campagnes van bekende politici.

Beperkte suikerinname

Ondanks deze lobby, zijn er toch landen waar de suikerinname wordt beperkt door wetgeving. Dit is bijvoorbeeld het geval in Groot-Brittannië, waar sinds kort suikerbelasting wordt geheven, waardoor frisdrank nu duurder is. Dit moet het kopen ervan ontmoedigen. In Nederland is er nog geen zogenoemde suikerbelasting, maar proberen supermarkten er wel het een en ander aan te doen om de suikerinname van hun klanten te beperken. Zo verkopen de Aldi en Lidl geen energiedrankjes meer aan kinderen onder de 16 jaar. Deze drankjes zitten vol suiker en andere stoffen die bijzonder slecht zijn voor kinderen die nog in ontwikkeling zijn. Ook voor volwassenen zijn ze niet goed.

Meer weten over ogenschijnlijke gezonde producten die vol blijken te zitten met suiker? Lees dan ons artikel 11 producten met een merkwaardige ingrediëntenlijst

Geef een reactie