Tips om uw spijsvertering de feestdagen door te helpen

De feestdagen staan weer voor de deur. Behalve een hoop gezelligheid, gaan deze dagen ook vaak gepaard met een hoop eten. Meer dan u soms zou willen en dat kan voor de nodige problemen voor uw spijsvertering zorgen. Darmfloratherapeut Nienke Gottenbos, beter bekend als ‘De Poepdokter’, heeft tips!

Wat Gottenbos betreft is het doorgaans niet wat u tussen Kerst en Oud & Nieuw eet, maar wat u tussen Oud & Nieuw en Kerst eet. Wanneer u namelijk het hele jaar door gezond en gevarieerd eet, dan heeft u niet veel te vrezen tijdens de feestdagen. U kunt gerust wat extra’s eten. Maar wilt u ook tijdens de feestdagen een beetje letten op wat u eet, maar geen spelbreker zijn, dan heeft Gottenbos een aantal tips.

Maak het zelf

Bent u uitgenodigd bij iemand waarvan u weet dat hij of zij het niet zo nauw neemt als het gaat om gezond eten, stel dan voor om iets te maken en mee te nemen. Door zelf iets te maken weet u in ieder geval dat er iets op tafel staat wat gezonder is.

Minder suiker

Suiker is vaak de boosdoener als het gaat om een opgeblazen gevoel. Wanneer suiker gecombineerd wordt met melk en room, kan dat leiden tot gasvorming. Dit komt omdat de suiker, en suikers in de melk en room, de candida (gist die van nature in onze darmen zit) in onze darmen voedt. Die veroorzaakt dat opgeblazen gevoel.

Er zijn tegenwoordig goede alternatieven en u kunt ook bakken met minder suiker. Een vervanger is onder andere erythritol. Dit is een natuurlijke suikervervanger uit fruit en paddenstoelen. Het smaakt iets minder zoet, maar gedraagt zich verder hetzelfde als suiker.

Voorkom verstopping

Gedurende de feestdagen komt obstipatie, verstopping, vaker voor. De reden is heel simpel, we krijgen te weinig vezels binnen. Dit is volgens Gottenbos eenvoudig op te lossen: eet meer groenten. Maakt bijvoorbeeld een heerlijke salade met veel groenten en serveer bij het diner een groenten-gerecht. En maakt u een borrelhapje, zet er dan ook wat rauwkost bij, bijvoorbeeld wortelen, komkommer, tomaat, paprika en bloemkoolroosjes of venkel. Die smaken goed met een frisse yoghurt dressing. Zo komt u ongemerkt toch aan de juiste hoeveelheid vezels en daar houden onze darmen van.

De positieve kant van ‘ongezond’ voedsel

Het eten aan het kerstdiner is niet alleen maar slecht. Er zitten ook positieve kanten aan het ‘ongezonde’ voedsel. Zo heeft gefermenteerd eten een positieve werking op de darmflora. Dat is goed nieuws voor bijvoorbeeld crème fraîche. En in Franse kaasjes zitten bacteriën die ook een goede uitwerking hebben op onze darmen.

Pas op met alcohol

Het is verleidelijk om tijdens de feestdagen een glaasje alcohol extra te drinken, maar het zou beter zijn als we dat niet zouden doen. Alcohol werkt verstorend voor onze darmen. Gelukkig zijn er tegenwoordig goede alternatieven. Wees wel matig met gezoete alternatieven en drink vooral voldoende water.

Eet bewust en gevarieerd, neem de tijd en het aller belangrijkste: geniet ervan!

Geef een reactie