Steeds meer viswinkels sieren straatbeeld

Ondanks de afname van het totaal aantal fysieke winkels, komen er steeds meer viswinkels bij. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een onderzoek naar de vestigingen van bedrijven.

Toename viswinkels

De afgelopen 10 jaar is het aantal fysieke vestigingen afgenomen en komen er steeds meer webwinkels bij. Zo zijn er 4500 winkels uit het straatbeeld verdwenen, waarmee de teller in 2016 op 95.630 vestigingen komt te staan. Tegelijkertijd is het aantal onlinewinkels vervijfvoudigd. Nu zijn er ruim 32.000 webwinkels, terwijl er in 2007 nog ongeveer 5.000 zijn. Maar deze trend gaat niet op voor viswinkels. Die hebben de afgelopen 10 jaar namelijk een stijging van 32 procent doorgemaakt. Er zijn op dit moment 850 vestigingen in Nederland te vinden.

Gezondheid

Daar zijn verschillende redenen voor. Mensen gaan steeds bewuster om met voeding. “De trend van de laatste jaren is dat het gezond moet zijn”, geeft Sander Toen aan. “En vis is gezond. De afgelopen 4 à 5 jaar hebben we het een stuk drukker gekregen.” Nederlanders eten op dit moment gemiddeld 4,5 kilo vis per jaar. Ze kopen vooral meer gerookte zalm, paling en makreel.

Liever niet online

Bovendien is het kopen van vis op webwinkels niet in trek. “Online vis bestellen is een drama”, zegt Sander Toen, van een viswinkel in Santpoort-Noord. “Als je via de supermarkt boodschappen online bestelt, kun je er best een stukje zalm bij bestellen. Maar dat is dan al snel een dag of 5 oud.”

Verse vis

Daarnaast hebben viswinkels niet zo’n last van de concurrentie van supermarkten als slagers en bakkers. “Klanten willen verse vis en ze willen de vis eerst graag zien”, zegt Henk Benjamins, van een viswinkel in Coevorden. “In de supermarkt is het meestal diepvries en veel minder vers.”

(Bron: NOS, CBS)

Geef een reactie