gebrandmerkt

Nieuw: ‘gebrandmerkt’ fruit en groente

Een biologische groothandel in groente en fruit uit Waddinxveen heeft iets revolutionairs bedacht: het brandmerken van hun producten. Daardoor zijn er geen plastic verpakking meer nodig is. Dit is op den duur veel beter voor het milieu.

750.000 plastic verpakkingen minder

Het bedrijf Eosta is de eerste groothandel in Europa die werkt met dit systeem. Inmiddels is het idee ook overgenomen door bedrijven in Engeland en Spanje. Eosta heeft voor 1 van hun klanten uitgerekend dat door de nieuwe techniek, die natural branding heet, jaarlijks zo’n 750.000 plastic verpakkingen worden bespaard. “Met die hoeveelheid folie kun je 2 keer de wereld rond”, vertelt medewerker Michaël Wilde aan de NOS.

Zo werkt het

Bij natural branding wordt met een speciaal laserapparaat de buitenste laag van de schil verhit, waardoor het pigment verdampt. Deze bewerking doet niets af aan de smaak, eetbaarheid, geur of houdbaarheid van het product. Op de foto hieronder ziet u het resultaat van het ‘brandmerken’. Inmiddels zijn 2 Nederlandse supermarkten aan het experimenteren met producten die op deze manier behandeld zijn.
nature branding

Het is overigens niet zo dat elk stuk fruit of groente zich leent voor deze techniek. De schil van sinaasappels, mandarijnen, citroenen en granaatappels herstelt zichzelf, waardoor de ingebrande PLU-codes en logo’s niet lang zichtbaar blijven.

Boosheid om plastic

De wens om biologische producten te ontdoen van hun plastic jasjes leeft volgens Eosta al langere tijd bij de consument. “Bij consumenten zit veel boosheid over dat plastic om fruit”, aldus een medewerker tegenover de NOS. Volgens de groothandel is door de afwezigheid van het plastic het verschil tussen biologisch en niet-biologisch veel duidelijker.

Plastic toch handiger?

Eén van de Nederlandse supermarkten die nu door natural branding gekenmerkt voedsel verkoopt beaamt dit, maar benadrukt ook de voordelen van plastic verpakkingen. Paprika’s met een plastic omhulsel blijven bijvoorbeeld 5 dagen langer goed dan soortgenoten die dit niet hebben. Hierdoor hoeft er minder weggegooid te worden.

Het is nog niet bekend of meer supermarkten in ons land een test met gebrandmerkte, biologische producten gaan starten.

(Bron: Eosta, NOS, Voedingscentrum. Foto’s door Nature and More)

Geef een reactie