pure-chocolade

Is pure chocolade gezonder dan melkchocolade?

Bij de koffie of thee een blokje melk, wit of pure chocolade. Heerlijk. Even een verwenmoment voor uzelf. Vaak gehoord is dat pure chocola het ‘gezondst’ is om te nemen. Maar is dat eigenlijk wel zo? Op Wereld Chocolade Dag zoeken we uit of pure chocolade gezonder is dan melkchocolade.

‘Pure chocola is goed om regelmatig te eten’

Veel mensen denken dat het goed is om regelmatig een stukje pure chocolade te eten. Het zou wonderen doen voor het hart en de bloedvaten, diabetes voorkomen, het stressniveau verlagen en de stemming verbeteren. Prof. dr. ir. Ingeborg Brouwer, hoogleraar Voeding voor Gezond Leven aan de Vrije Universiteit breekt dit bij Radar meteen af. “Af en toe chocolade eten kan prima in een verder gezond eetpatroon, maar verwacht niet te veel van die zogenaamde gezondheidseffecten.”

Flavanolen hebben een gunstig effect

In cacao zitten antioxidanten, flavanolen. Uit onderzoek blijkt dat dit een gunstig effect heeft op hart en bloedvaten en diabetes zou kunnen voorkomen. Maar het is niet duidelijk in welke hoeveelheid en welke chocola zorgt voor een gunstig effect. In vrijwel alle onderzoeken is chocola gebruikt met bijzonder veel flavanolen. Van zulke chocola kan 10 gram per dag genoeg zijn voor een goed effect.

Het weegt helaas niet op tegen de andere kant

Volgens Brouwer werken de andere ingrediënten in chocolade juist weer de andere kant op, zoals een mix van verzadigde vetten en suikers. Dat verhoogt juist het risico op hart- en vaatziekten en suikers verhoogt het risico op diabetes. Chocolade met de hoge hoeveelheid flavanolen werkt dan volgens de professor ook niet op tegen de gezondheidseffecten. “Je moet het dus niet voor je gezondheid gaan eten.”

chocolade
Lees ook: Zo (on)gezond is chocolade

Inhoudelijke verschillen pure en melkchocolade

Maar is pure chocolade nou gezonder dan melkchocolade? Als we kijken naar het suikerpercentage, dan bevat pure chocolade minder suiker dan melkchocolade. In puur zit ongeveer 40 procent suiker, in melk ongeveer 50 procent. Maar over het algemeen geldt: hoe minder suiker, hoe meer cacao en vet. Volgens de Consumentenbond is pure chocolade dus vaak wel vetter dan melkchocolade.

Kijken we dan naar de vetpercentages, dan heeft zeer pure chocola gemiddeld 40 tot 50 procent vet. Bij melkchocolade is dat ongeveer een derde. En dan zijn er ook nog het aantal calorieën wat in puur en melk zit. Dit is nagenoeg gelijk. Voor beide wordt voor 2 blokjes 75 kcal aangehouden.

Conclusie

Pure chocolade is dus niet per se gezonder dan melkchocolade. Het is maar net wat u zelf het belangrijkste vindt: het suikerpercentage of het vetpercentage. Als u een stukje chocola neemt, kies dan vooral degene die u het lekkerste vindt. Geniet ervan! En mocht u geïnspireerd zijn geraakt, bekijk dan ook even onze recepten met chocola.

(Bron: Radar, Consumentenbond. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

  1. polletje says:

    Onbegrijpelijk dat “Hoogleraar, Prof. dr. ir.” Ingeborg Brouwer nog altijd durft te beweren dat verzadigde vetten en suiker een verhoogd risico op hart -en vaatziekten en diabetes zouden vormen. Het wereldcongres van cardiologen heeft in 2018 de ban op verzadigde vetten en cholesterol opgeheven omdat gebleken is dat deze berustte op het grootste bedrog uit de geschiedenis van de voedingswetenschap. Ook lijkt zij niet te weten dat diabetes helemaal niets te maken heeft met de consumptie van suiker ! Diabetes is in de volksmond “suikerziekte” gaan heten omdat de urine van mensen die diabetes symptomen hebben zoet gaat ruiken. Bij diabetes type I is de ‘glucose-metabolisering’ verstoord door een onomkeerbaar defekt, vaak vanaf de geboorte. Bij diabetes type II is de glucose-metabolisering tijdelijk verstoord, vaak door aanhoudende stress ! Deze professor geeft er blijk van niet op de hoogte te zijn van de laatste stand van de wetenschap, niet eens van onze biologie.