rijpe bananen

Is een jonge banaan gezonder dan een overrijpe banaan?

Bananen zijn fruit en daarom helemaal niet ongezond om te eten, maar volgens sommigen is een jonge banaan gezonder dan een rijpere banaan. Is dat echt het geval? En hoe komt dat dan?

Meer suikers

Als het gaat om suiker is een rijpe banaan zeker een stukje ongezonder dan een jonge, net gele banaan. Dit komt doordat rijpere bananen van zichzelf behoorlijk wat meer suikers bevatten dan jonge bananen. Maar aan de andere kant, hoe langer u een banaan laat liggen, hoe bruiner en zoeter deze wordt. Dat komt doordat enzymen het zetmeel in de banaan omzetten in fruitsuiker en dat is niet alleen maar slecht. Het voordeel hiervan is dat de banaan nu eenvoudiger is op te nemen voor uw darmen. Daarnaast bevat een rijpere banaan ook meer antioxidanten dan een jonge banaan.

Resistent zetmeel

Toch zijn er meer redenen waarom een jonge banaan als gezonder kan worden beschouwd. Zo bevat een net rijpe banaan bijvoorbeeld meer resistent zetmeel. Dit is anders dan normaal zetmeel, want waar normaal zetmeel kan zorgen voor een suikerpiek, doet resistent zetmeel juist het tegenovergestelde. Resistent zetmeel gedraagt zich namelijk niet als suiker, maar als voedingsvezel die nauwelijks kan worden opgenomen door het lichaam en zorgt voor een goede darmwerking. Daarnaast vermindert resistent zetmeel ook nog eens de risico’s op diabetes en hart- en vaatziektes.

Glycemidische Index

Doordat jonge bananen relatief veel resistent zetmeel bevatten en relatief weinig suikers, hebben net-rijpe bananen minder invloed op de bloedsuikerspiegel dan rijpere bananen. Hoe dit precies zit kunt u meten aan de hand van de Glycemidische Index (GI). Deze GI geeft aan hoe snel een voedingsstof na het eten ervan de bloedsuikerspiegel laat stijgen. Zo is de GI-waarde van een rijpe banaan bijvoorbeeld 60, terwijl de GI-waarde van een onrijpe banaan 30 is, de helft dus. Dat maakt een jonge banaan op dit gebied dus een stukje gezonder dan een rijpere banaan.

(Bron: 24Kitchen, gezondheidenvoeding.nl)

Geef een reactie