eierschalen

Helpt het eten van eierschalen voor sterkere botten?

Voor velen is niets zo lekker als een vers gekookt of gebakken eitje. Een gezonde keuze, want een ei bevat immers veel vitamines, mineralen en eiwitten. De eierschalen belanden veelal in de afvalbak en dat is best jammer. Want ook de schaal zit vol voedingsstoffen. 

Een bron van vitamine, mineralen en eiwitten

Een ei bestaat voornamelijk uit eiwit en vet. Vooral de dooier zit vol met cholesterol, wat schadelijk kan zijn voor mensen met hart- en vaatziekten. Toch bevat een ei voornamelijk onverzadigde vetten (OK, de goede vetten) en zit vitamine B12, D, fosfor, mineralen en seleen in. Seleen zorgt voor een goede werking van de schildklier. Daarnaast is een ei een bron van vitamine A, B2, foliumzuur, ijzer en zink. Het Voedingscentrum adviseert 2 tot 3 keer per week een ei, want een ei bevat al 200 mg van de 300 mg dagelijks aanbevolen cholesterol. Wilt u toch elke dag een ei? Neem dan iets minder vleeswaren, kaas, boter en zoete snacks. Daar zit ook cholesterol in.

Belangrijke bouwsteen

Nog zo’n belangrijke bouwsteen is calcium. Zeker jonge en ouder wordende botten kunnen het goed gebruiken. Een volwassenen zou dagelijks zo’n 1000 mg binnen moeten krijgen. Voor een groot deel halen we dit uit onze zuivelproducten. Maar ook daar komt een ei goed van pas, want de eierschalen zitten vol calcium. Volgens internist bij Maastricht UMC Joop van den Bergh, beval een gevarieerd eetpatroon 2 tot 3 porties zuivel per dag wat voldoende is. Dus wie zich daar aan houdt krijgt voldoende binnen. “Er zijn aanwijzingen dat een overschot aan calcium kan leiden tot een verhoogde kans op aderverkalking en nierproblemen”, aldus Van den Bergh tegen de Volkskrant.

Calcium voor sterke botten

Toch is het belangrijk dat we voldoende calcium binnenkrijgen. Zeker voor vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 is het belangrijk om botontkalking tegen te gaan. Naar mate we ouder worden gaan we vaak minder eten waardoor we niet voldoende calcium binnenkrijgen. Dus wie niet komt aan de dagelijkse hoeveelheid calcium uit bijvoorbeeld zuivel (ook kaas), noten en peulvruchten, doet er goed aan om extra calcium in te nemen. Een daar kan de (gemalen) eierschaal bij helpen.

Eierschalen vol calcium

Een eierschaal zit namelijk vol calciumcarbonaat. Een schaal van 1 ei bevat al 2 tot 3 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan calcium. Zorg dat u het ei wel goed kookt, anders bestaat de kans dat de salmonellabacterie toeslaat (dus eet niet de schil van een rauw ei!). Daarnaast is nog een belangrijk element nodig om calcium goed op te nemen en dat is vitamine D. Die halen we uit vette vis en de zon. Dus in de donkere maanden is het zeker voor ouderen aan te raden om extra vitamine D te slikken om de opname van calcium te bevorderen.

Lees ook: Hoe zit het? Helpt vitamine D tegen het coronavirus?Wat is gezonder, yoghurt of kwark?Jaap Seidell: ‘In de winter kan uw lichaam wel wat extra vitamines gebruiken’Hoe zorgt u dat u voldoende vitamine D binnenkrijgt? Wij hebben tips

(Bron: Volkskrant, Voedingscentrum, Margriet)

Geef een reactie

Reacties (14)

  1. TonnyL says:

    Wat kan je doen met eierschalen?
    Toch niet opeten?

    1. Henri Levison says:

      mamanatural.com/how-to-make-eggshell-calcium/

  2. Passchier says:

    Hebben jullie ook een tip hoe dat malen veilig kan gebeuren?
    Moet er toch niet aan denken dat je een groter stukje in de keel krijgt.
    Is knap scherp.
    Wat wel te doen is, is de graatjes en stukjes in b.v. een blikje
    zalm fijnstampen. Is ook veel kalk. Tip van Engelse vriendin.

    1. Henri Levison says:

      mamanatural.com/how-to-make-eggshell-calcium/

  3. Hyacinthe says:

    Ik griezel van eieren dus voor mij echt geen schaal. Ik heb ze ook niet in huis, . Voor de kleinkinderen bak ik ze, de rest nemen ze mee naar huis .

    1. Henri Levison says:

      mamanatural.com/how-to-make-eggshell-calcium/

  4. Henri Levison says:

    Kijk eens, een manier om er calciumpoeder van te maken.
    mamanatural.com/how-to-make-eggshell-calcium/

  5. Bosvrouwtje says:

    Ook kun je eieren koken in ruim water, en dan het kookvocht gebruiken om thee te zetten B.v.

  6. destraatmaker says:

    ik bewaar ze en druk ze fijn daarna in de oven een minuut of 20 en de volgende dag gaan ze de molen in en dan gewoon de tuin in en bij de kippen ook wat want die hebben door dat het in de oven was niet die bekende smaak dat ze ook hun eigen ei eten

  7. Jochie says:

    Waar slaat dit op je gaat me toch niet wijs maken dat we de eierschalen moeten gaan op knabbelen

    1. Michel 88 says:

      Dit is bekend.

      Heb je het artikel goed gelezen?

  8. johanna78 says:

    Het vermalen van de eierschalen gaat heel goed met de blender. Het resultaat is een fijn poeder.

  9. Michel 88 says:

    Dit was bij mij al bekend.

  10. Michel 88 says:

    Dit is bekend.

    Heb je het artikel goed gelezen?