coronavoucher

Wat te doen als uw coronavoucher nog niet uitbetaald kan worden?

Maart 2020 krijgen consumenten de eerste coronareisvouchers. Die moeten nu, 12 maanden later, worden uitbetaald. Maar gebeurt dat wel? En hoe vraagt u uw geld terug als de reisorganisatie hier niet mee komt? Wie al een jaar wacht op het geld van zijn voucher kan dit nu claimen bij de SGR.

Geld terug claimen

Het is 1 jaar geleden dat reisorganisaties de eerste coronareisvouchers uitgaven omdat vakanties niet door konden gaan. Consumenten die een pakketreis hadden geboekt bij een ANVR-aangesloten bedrijf, kregen een door de SGR, of ander kleiner garantiefonds, gedekte voucher aangeboden. Ongebruikte vouchers moeten binnen 12 maanden worden uitbetaald aan de consument. Deze 12 maanden zijn nu verstreken en consumenten die hun geld (nog) niet hebben teruggekregen kunnen dit nu claimen.

Wachten op het Voucherfonds

In totaal staat voor zo’n 600 miljoen euro aan vouchers uit. Een aantal reisorganisaties heeft aangegeven dat zij consumenten op dit moment nog niet de waarde van hun reisvoucher kunnen uitbetalen omdat zij dit geld niet in kas hebben. De reisorganisaties wachten op de komst van het Voucherfonds. Een speciale pot, waaruit zij geld kunnen lenen om vervolgens de vouchers van de consument mee terug te betalen. De Tweede Kamer heeft toegezegd dat dit fonds er komt, maar de Europese Commissie moet hier goedkeuring voor geven. Op dit moment is die toestemming er nog niet waardoor zowel reisorganisaties als consumenten de dupe zijn. Zodra de Europese Commissie akkoord is kunnen de eerste uitbetalingen worden gedaan.

Garantie op reisvoucher verlengd

De coronareisvouchers hebben een SGR-garantie. Dat betekent dat als een reisorganisatie failliet gaat en de reisvoucher nog niet is uitbetaald, consumenten van SGR hun geld terugkrijgen. De dekkingstermijn van 12 maanden is nu verlopen maar SGR heeft deze verlengd naar 14 maanden zodat consumenten beter zijn beschermd. De garantie op de reisvoucher verloopt dus niet zolang de reiswereld nog in afwachting is van het Voucherfonds.

2 opties: nieuwe reis boeken of geld terug

Heeft u een coronavoucher gekregen van uw reisorganisaties omdat uw vakantie niet door kon gaan? Dan zijn er 2 opties. De eerste is een nieuwe reis boeken. Binnen 2 maanden na de vervaldatum van de voucher kunt u een nieuwe vakantie voor later in het jaar boeken. Hier zit weer SGR dekking op. Als tweede mogelijkheid kunt u uw geld terugvragen. De reisorganisatie betaalt u dan binnen de betalingstermijn de waarde van de voucher in geld terug.

Claim het geld van uw reisvoucher

Wie een coronavoucher heeft die één jaar geleden is uitgegeven heeft (binnenkort) recht op geld terug. De reisorganisatie moet hierover contact met u opnemen. Heeft u contact gehad met de reisorganisatie maar betalen ze u de waarde van de reisvoucher niet uit? Dan kunt u deze claimen bij SGR. Hier zijn een aantal spelregels voor. SGR zal de reisorganisatie alsnog vragen om te betalen. Is de reisorganisatie uiteindelijk financieel niet in staat om dit te doen dan zult u via SGR uw geld terugkrijgen. Omdat de garantie op de verlopen voucher door SGR is verlengd, heeft u na de vervaldatum van de voucher vier maanden de tijd om deze te claimen. U moet een aantal vragen beantwoorden en kunt dan een formulier invullen.

Wat betekent dit voor mij in de praktijk?

Vanaf het begin af aan hebben consumenten wiens vakantie werd geannuleerd vanwege corona recht op geld terug. Veel mensen hebben als geste naar de reisorganisatie een voucher geaccepteerd. Consumenten zijn boos dat zij al heel lang wachten op hun geld en nu nog steeds moeten wachten op terugbetaling. Of de reisorganisatie keert uit, of de SGR maar het zal in het slechtste geval dus nog even duren voordat het geld op de rekening van de consument staat.

3 vragen aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen

Hoe de afhandeling van de coronareisvouchers moet verlopen is door bovenstaande hopelijk duidelijk. Maar hoe zit dat in specifiekere gevallen, zoals bij een voucher voor een hotel in het buitenland, voor een los vliegticket of bij het boeken van een nieuwe reis? We vragen het aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen.

Heb ik garantie als ik een nieuwe reis boek?

“Op dit moment worden er geen nieuwe reisvouchers meer uitgegeven. Boekt u nu een vakantie voor later in het jaar en kan deze door corona niet door gaan? Dan moet u binnen 14 dagen uw geld terug krijgen. Het is dan alleen verstandiger om een nieuwe boeking te maken. Want SGR dekt alleen bestaande boekingen en in de 14 dagen dat u wacht op geld terug van uw geannuleerde boeking bent u dus niet gedekt.”

Hoe krijg ik het geld voor een los vliegticket terug?

“Heeft u een los ticket geboekt rechtsreeks bij een luchtvaartmaatschappij? En heeft u daar een voucher voor gekregen? Daarover heeft de Europese Commissie gezegd dat consumenten recht hebben op geld terug. Veel van die vouchers zijn dan ook al omgezet in ofwel een nieuwe reis, ofwel in geld terug. Als het niet lukt om met de luchtvaartmaatschappij in contact te komen dan adviseer ik u om een aangetekende brief te sturen met daarin uw vraag.”

Hoe krijg ik geld terug voor een voucher van een hotel in het buitenland?

“Heeft u rechtsreeks een hotel geboekt in een ander Europees land en daar een voucher voor gekregen? Het is onduidelijk hoe het daar mee staat omdat daar vaak geen branche achter zit met een garantiefonds. We zien regelmatig klachten van mensen voorbij komen dat het hotel zegt dat u gewoon kunt komen en er dus geen recht is op restitutie. In veel gevallen hebt u dat ook niet en bent u afhankelijk van de voorwaarden van het hotel waar u geboekt hebt. Komt u er zelf niet uit met de hoteleigenaar? Dan kunt u contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum. Zij gaan over grensoverschrijdende geschillen.”

MAX-leden kunnen met verdere vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Bronnen: SGR, Jeanine Janssen

Geef een reactie

Reactie

  1. Cruiseliefhebber says:

    Ik had u eerder gemaild dat ik mijn vlucht bij KLM niet mocht annuleren maar wel verzetten, nieuwe vlucht was goedkoper dus kreeg ook nog eens voucher voor resterende bedrag.
    Probeerde nogmaals met KLM te bellen om geld terug te krijgen. Dame aan de lijn was erg aardig en zei dat ik al mijn geld terug kon krijgen en de vlucht dus geannuleerd wordt. Dit heb ik gedaan.

    BINNEN TWEE WEKEN HAD IK AL MIJN GELD OP MIJN REKENING STAAN !

    Ik ben erg blij