Alle ‘corona-vouchers’ op een rij

Ze zijn tijdens de coronacrisis aan de orde van de dag: vouchers. Voor alles wat u heeft geboekt, krijgt u opeens geen geld terug, maar een voucher. Dit wordt gedaan om de reisbranche voor de ondergang te behoeden. Welke vouchers zijn er en hoe werkt het?

De corona-voucher

De eerste die met een voucher kwam was de reisbranche, met steun van de ANVR. Alle consumenten die een pakketreis hadden geboekt die niet uitgevoerd kan worden, krijgen daarvoor in de plaats nu een voucher. Die voucher is 1 jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. De voucher blijft nog een jaar daarna geldig. Kijk daarvoor naar de voorwaarden van de betreffende reisorganisatie. Na een halfjaar mag u uw geld terugvragen. Na een jaar heeft u zelfs recht op teruggave van uw geld. Als u de voucher vóór 1 juni 2020 in huis heeft, valt hij volledig onder de dekking van de SGR. Dat houdt in dat u bij een faillissement uw geld terugkrijgt.

De vliegticket-voucher

Minister Van Nieuwenhuizen heeft de luchtvaart akkoord gegeven vouchers uit te geven. Mensen die een geannuleerd vliegticket hebben, krijgen daarvoor een voucher in de plaats die een geldigheid heeft van minstens een jaar. Na dat jaar moet je wel je geld kunnen terugkrijgen. Omdat deze regeling eigenlijk in strijd is met Europese wetgeving, heeft de minister erop aangedrongen bij de Europese Commissie om (tijdelijk) de verordening aan te passen. Verschillende consumentenorganisaties, ook wij, hebben melding gemaakt van het gevaar van het niet bestaan van een garantiefonds. Als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, bent u uw geld kwijt. Op dit moment buigt de Europese Commissie zich hierover. Houdt u maxvandaag.nl in de gaten voor nieuws hierover. Zodra er nieuws is, zullen wij dat ook in Tijd voor MAX melden. Daarin houden we u regelmatig op de hoogte over alle reis-coronavragen.

De vakantiepark-voucher

De Hiswa-Recron heeft ook een voucher ontwikkeld voor alle aangesloten vakantieparken en campings. Mensen die een huisje of kampeerplaats geboekt hebben mogen omboeken, een jaar lang vanaf de datum van de oorspronkelijke boeking. Er mag geboekt worden tot 30 september 2021. Heeft u binnen dat jaar geen keuze kunnen maken, dan krijgt u uw geld terug. Annuleringen gedaan voor 1 juni vallen onder de voucher. Ook hier zit het gevaar in van een faillissement. De brancheverenging heeft steun gevraagd van Economische Zaken samen met de provincies. Het is nog niet duidelijk wat daaruit gaat komen. Wilt u het risico niet nemen, dan kunt u naar de geschillencommissie om uw geld terug te vragen. De geschillencommissie zal een afweging maken tussen uw belang en dat van de branche.
Vaste standplaatsen vallen buiten deze voucher. Vaak kan hiervan nog gebruik worden gemaakt. Kan de verhuurder niet meer leveren dan heeft u recht op geld terug. Kan hij deels leveren, dan zou u compensatie moeten krijgen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (9)

  1. Vledderholt says:

    Goedemiddag, wij willen heel graag onze aanbetaling van €700 terug van de NKC, de camperclub. Deze organisatie biedt ons geen voucher ( ze zijn nergens bij aangesloten) maar zeggen onze aanbetaling – na veel zeuren – in september te restitueren. Wie geeft ons de garantie dat ze tussentijds niet failliet gaan. Ik heb er al diverse mailtjes aan gespendeerd met het verzoek NU terug te betalen maar steeds nul op het request. Wij hebben wel een voucher van Bolderman geaccepteerd omdat zij bij ANVR/SGR aangesloten zijn, maar zo n mailtje van deze club die hoofdzakelijk uit vrijwilligers bestaat, geen hotel/vluchtkosten etc.heeft want iedereen rijdt in eigen camper, willen wij NIET accepteren. Wat moeten we doen om ons zuurverdiende geld terug te krijgen.

  2. kippewitter says:

    Wij hebben kaartjes gekocht voor Tina turner, mar dat gaat niet door vanwege corona, nu is mijn vraag kan ik mijn geld terug krijgen ? Ik krijg een voucher aangeboden voor een later moment maar dat wil ik niet.

  3. Luukb10 says:

    Mijn pakketreis is begin maart geannuleerd heb alleen nog geen voucher ontvangen, heb hiervoor 2x gebeld maar konden mij geen datum geven wanneer ik deze zou kunnen verwachten.
    Hoelang heeft een bedrijf de tijd om deze voucher te overhandigen?
    En wat zijn mijn rechten hier in?

  4. Hazel1978 says:

    Mijn reis van Roompot is geannuleerd, ik heb onder protest een voucher toegestuurd gekregen maar wil mijn geld terug. Ik ben géén bank. Maar ze hadden kans ontslagen te worden dus een voucher.
    Verder was de tekst niet erg vriendelijk van hun mail. Wat nu…. Ik heb ook nog een vakantie betaald in augustus.. Niet bij ROOMPOT, het wordt een beetje te gek.

  5. omarita says:

    Beste Jeanine, Wij hebben begin februari een stacaravan geboekt op Texel loodsmanduin te Hoorn. Voor het pinksterweekend met 4 personen. Toen in maart alles ivm de corona alles op slot ging hebben wij contact gezocht met het park. Daar was het antwoordt dat we het nog even aan moesten kijken. Maar nu zijn ze eigenlijk nergens toe bereid geen voucher of een jaar later met pinksteren. Telefonisch niet te bereiken. Wij zouden met vrienden gaan.
    Nu met de maatregelen willen wij geen risico nemen om met 4 personen in een kleine ruimte te verblijven.
    Bij de boeking wordt gezegd als u binnen 24 uur betaald zullen we geen extra kosten in rekening brengen. Dus betaal je in februari binnen 24 uur 568,30 euro. Daarin zit voor 4 pers. Toeristenbelasting en extra voor 4 pers bedlinnen..
    Wat kan ik nu nog doen? Zelf ben ik werkzaam in een ziekenhuis en weet als geen ander hoe afschuwelijk dit virus kan toeslaan.

    Met vriendelijke groet. RITA

    1. omarita says:

      Ik wil aangeven dat ik vandaag telefonisch contact heb gehad met Max ombudsvrouw. Ondanks dat zij aangaf dat ik weinig kans zou maken, kan ik mededelen dat de Camping op Texel heeft besloten al het geld terug te storten. Ik heb nog wat tips van haar gebruikt in het contact met loodsmanduin. Wij zijn blij dat het is opgelost. ⛺

  6. Anker says:

    Goedemiddag, wij hebben in januari 2020 een cruise geboekt bij D- reizen naar Noorwegen die zou zijn op 30 mei 2020 inmiddels een flink bedrag aanbetaald ,maar nog steeds geen voucher ontvangen. In de laatste mail van 30 mei j.l. van 30 mei stond:
    “”U heeft al een tijdje niks van ons gehoord, maar wij zijn u uiteraard niet vergeten!
    Wij zijn op dit moment druk om alle vouchers en voorwaarden te verzamelen voor alle vele reizen die helaas zijn geannuleerd.
    De verwachting hiervoor is dat deze zo spoedig mogelijk worden verstuurd. Er is een speciaal team vanuit ons hoofdkantoor opgezet om deze vouchers zo goed mogelijk te versturen. Gisteren is bekend geworden dat de SGR dekking tot en met 1 september loopt. Hiermee is er dus altijd zekerheid van uw geld.
    Wij hopen dat het voucher spoedig naar u wordt doorgestuurd.””
    Nu vinden wij het raar dat het geld retour maar tot september gedekt is, wij zijn zeker niet van plan om voor september op vakantie te gaan en zéker niet met een Cruise. Wij weten dus niet wát er nu precies in de Voucher gaat staan omdat we nog niets ontvangen hebben.Wat kunnen wij hiertegen ondernemen?
    Alvast hartlijk dank.

  7. Zonada says:

    Onze vakantie is voor de tweede keer geannuleerd, aanvankelijk op 16 juni jl en de 2e op 1 september as terwijl je op 4 september as dezelfde reis met dezelfde bestemming kunt boeken!?
    Wij hebben nu goede redenen om aan te nemen dat Sunweb op haar laatste benen loopt en tegen een faillissement aankijkt. Gedupeerden krijgen een voucher voor geannuleerde vluchten en/of vakanties maar krijgen hun geld niet meer terug. In ons geval is een reis voor de tweede keer dit jaar zonder reden geannuleerd. Wij hebben begrepen dat, op het moment van schrijven, juristen bezig zijn de bressen in de ANVR muur te dichten om van eventuele claims af te komen.
    Toen ik twee maanden geleden begon met de reservering van een stoel bij Transavia (iets wat in het verleden door mij als doodnormaal werd beschouwd) werd op de Transavia site tot op de dag van de door Sunweb gedane annulering gezegd dat het boekingsnummer niet in hun bestand voorkwam of zelfs maar bestond. Onze reis is dus nooit gereserveerd geweest bij Transavia.
    Aanvankelijk zouden wij deze vakantie hebben gehad op 16 juni j.l. maar werd door Sunweb voor de eerste keer geannuleerd. Daarbijbehorende werd ons een ‘deal’ gedaan; “Dezelfde reis voor dezelfde prijs” maar toen wij op dat aanbod ingingen bleek dat een misverstand en moest er bij omboeken iets van € 110,00 p.p. extra bij betaald worden! Dezelfde reis voor dezelfde prijs was voor ons zessen ineens € 660,00 duurder geworden!
    Uiteindelijk hebben we dit-met-onze-rug-tegen-de-muur bedrag maar betaald maar zoals nu bekend, werd ook deze geplande reis op 1 september door Sunweb zonder opgaaf van redenen geannuleerd.
    Zonder mededogen worden hardwerkende mensen aan hun lot over gelaten en sturen hen in die plaats een schaamteloze mail waarin doodleuk verteld wordt dan hun zuurverdiende vakantie geen doorgang kan vinden. In plaats daarvan mogen, ja hoor dat staat er ècht, mogen wij onze vakantie omboeken.

    Een vakantie cancellen doe je niet zonder reden maar dat is wat Sunweb nu precies wèl doet! De ronduit misselijk makende annulering van onze vakantie is er een van een ongehoorde brutaliteit!
    Een prachtig staaltje machtsmisbruik! Wij boeken na de tweede keer niks meer bij deze steeds meer aan vertrouwen verliezende-Beun-de-Haas-firma en EISEN daarom per ommegaande ons geld terug!!
    U zult hopelijk begrijpen dat dit nog niet het einde is van deze trieste naar oplichting en machtsmisbruik riekende verhaal.

    Ik kijk elke dag meerdere malen op de app Flightradar24. Sinds de lockdown is opgeheven volg ik de hele Transavia vloot puur uit interesse. Opvallend is daar het aantal directe vluchten naar de honderden bestemmingen van deze prijsvechter, maar nergens zie ik ze een tussenlanding maken! In het begin van elk seizoen schering en inslag. Zelfs drie tussenlandingen waren voor de corona geen uitzondering. Tussenlandingen kosten veel geld en kunnen dus kennelijk zonder opgaaf van redenen worden gecanceld, daarbij alle mensen die voor de kleinere bestemmingen hebben gekozen zonder pardon met een kluitje het riet in te sturen. Deze schandelijke praktijken worden door Nederlanders òp medelanders gepleegd en dienen gestopt te worden.

    Ik hoop dat u hier wat mee kunt bereiken. Wij hebben dat niet voor elkaar kunnen krijgen.🤷🏻

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Zonada, bedankt voor uw reactie. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Daarnaast beantwoordt MAX Ombudsman Jeanine Janssen coronavragen via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/stel-uw-corona-vraag-aan-jeanine-janssen/