Alle ‘corona-vouchers’ op een rij

Ze zijn tijdens de coronacrisis aan de orde van de dag: vouchers. Voor alles wat u heeft geboekt, krijgt u opeens geen geld terug, maar een voucher. Dit wordt gedaan om de reisbranche voor de ondergang te behoeden. Welke vouchers zijn er en hoe werkt het?

De corona-voucher

De eerste die met een voucher kwam was de reisbranche, met steun van de ANVR. Alle consumenten die een pakketreis hadden geboekt die niet uitgevoerd kan worden, krijgen daarvoor in de plaats nu een voucher. Die voucher is 1 jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. De voucher blijft nog een jaar daarna geldig. Kijk daarvoor naar de voorwaarden van de betreffende reisorganisatie. Na een halfjaar mag u uw geld terugvragen. Na een jaar heeft u zelfs recht op teruggave van uw geld. Als u de voucher vóór 1 juni 2020 in huis heeft, valt hij volledig onder de dekking van de SGR. Dat houdt in dat u bij een faillissement uw geld terugkrijgt.

De vliegticket-voucher

Minister Van Nieuwenhuizen heeft de luchtvaart akkoord gegeven vouchers uit te geven. Mensen die een geannuleerd vliegticket hebben, krijgen daarvoor een voucher in de plaats die een geldigheid heeft van minstens een jaar. Na dat jaar moet je wel je geld kunnen terugkrijgen. Omdat deze regeling eigenlijk in strijd is met Europese wetgeving, heeft de minister erop aangedrongen bij de Europese Commissie om (tijdelijk) de verordening aan te passen. Verschillende consumentenorganisaties, ook wij, hebben melding gemaakt van het gevaar van het niet bestaan van een garantiefonds. Als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, bent u uw geld kwijt. Op dit moment buigt de Europese Commissie zich hierover. Houdt u maxvandaag.nl in de gaten voor nieuws hierover. Zodra er nieuws is, zullen wij dat ook in Tijd voor MAX melden. Daarin houden we u regelmatig op de hoogte over alle reis-coronavragen.

De vakantiepark-voucher

De Hiswa-Recron heeft ook een voucher ontwikkeld voor alle aangesloten vakantieparken en campings. Mensen die een huisje of kampeerplaats geboekt hebben mogen omboeken, een jaar lang vanaf de datum van de oorspronkelijke boeking. Er mag geboekt worden tot 30 september 2021. Heeft u binnen dat jaar geen keuze kunnen maken, dan krijgt u uw geld terug. Annuleringen gedaan voor 1 juni vallen onder de voucher. Ook hier zit het gevaar in van een faillissement. De brancheverenging heeft steun gevraagd van Economische Zaken samen met de provincies. Het is nog niet duidelijk wat daaruit gaat komen. Wilt u het risico niet nemen, dan kunt u naar de geschillencommissie om uw geld terug te vragen. De geschillencommissie zal een afweging maken tussen uw belang en dat van de branche.
Vaste standplaatsen vallen buiten deze voucher. Vaak kan hiervan nog gebruik worden gemaakt. Kan de verhuurder niet meer leveren dan heeft u recht op geld terug. Kan hij deels leveren, dan zou u compensatie moeten krijgen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (6)

  1. Vledderholt says:

    Goedemiddag, wij willen heel graag onze aanbetaling van €700 terug van de NKC, de camperclub. Deze organisatie biedt ons geen voucher ( ze zijn nergens bij aangesloten) maar zeggen onze aanbetaling – na veel zeuren – in september te restitueren. Wie geeft ons de garantie dat ze tussentijds niet failliet gaan. Ik heb er al diverse mailtjes aan gespendeerd met het verzoek NU terug te betalen maar steeds nul op het request. Wij hebben wel een voucher van Bolderman geaccepteerd omdat zij bij ANVR/SGR aangesloten zijn, maar zo n mailtje van deze club die hoofdzakelijk uit vrijwilligers bestaat, geen hotel/vluchtkosten etc.heeft want iedereen rijdt in eigen camper, willen wij NIET accepteren. Wat moeten we doen om ons zuurverdiende geld terug te krijgen.

  2. kippewitter says:

    Wij hebben kaartjes gekocht voor Tina turner, mar dat gaat niet door vanwege corona, nu is mijn vraag kan ik mijn geld terug krijgen ? Ik krijg een voucher aangeboden voor een later moment maar dat wil ik niet.

  3. Luukb10 says:

    Mijn pakketreis is begin maart geannuleerd heb alleen nog geen voucher ontvangen, heb hiervoor 2x gebeld maar konden mij geen datum geven wanneer ik deze zou kunnen verwachten.
    Hoelang heeft een bedrijf de tijd om deze voucher te overhandigen?
    En wat zijn mijn rechten hier in?

  4. Hazel1978 says:

    Mijn reis van Roompot is geannuleerd, ik heb onder protest een voucher toegestuurd gekregen maar wil mijn geld terug. Ik ben géén bank. Maar ze hadden kans ontslagen te worden dus een voucher.
    Verder was de tekst niet erg vriendelijk van hun mail. Wat nu…. Ik heb ook nog een vakantie betaald in augustus.. Niet bij ROOMPOT, het wordt een beetje te gek.

  5. omarita says:

    Beste Jeanine, Wij hebben begin februari een stacaravan geboekt op Texel loodsmanduin te Hoorn. Voor het pinksterweekend met 4 personen. Toen in maart alles ivm de corona alles op slot ging hebben wij contact gezocht met het park. Daar was het antwoordt dat we het nog even aan moesten kijken. Maar nu zijn ze eigenlijk nergens toe bereid geen voucher of een jaar later met pinksteren. Telefonisch niet te bereiken. Wij zouden met vrienden gaan.
    Nu met de maatregelen willen wij geen risico nemen om met 4 personen in een kleine ruimte te verblijven.
    Bij de boeking wordt gezegd als u binnen 24 uur betaald zullen we geen extra kosten in rekening brengen. Dus betaal je in februari binnen 24 uur 568,30 euro. Daarin zit voor 4 pers. Toeristenbelasting en extra voor 4 pers bedlinnen..
    Wat kan ik nu nog doen? Zelf ben ik werkzaam in een ziekenhuis en weet als geen ander hoe afschuwelijk dit virus kan toeslaan.

    Met vriendelijke groet. RITA

    1. omarita says:

      Ik wil aangeven dat ik vandaag telefonisch contact heb gehad met Max ombudsvrouw. Ondanks dat zij aangaf dat ik weinig kans zou maken, kan ik mededelen dat de Camping op Texel heeft besloten al het geld terug te storten. Ik heb nog wat tips van haar gebruikt in het contact met loodsmanduin. Wij zijn blij dat het is opgelost. ⛺