Steeds meer drukte in webwinkels

Consumenten blijven maar meer kopen in webwinkels. In de eerste helft van 2016 gaven Nederlanders samen 9,5 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is ruim 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Producten en diensten

De online uitgaven van consumenten zijn door de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat brancheorganisatie Thuiswinkel.org laat uitvoeren, opgesplitst in tweeën: er zijn uitgaven aan producten – zoals kleding en elektronica – en aan diensten, waaronder vakanties en verzekeringen. Aan producten geven Nederlanders online iets meer uit: 5,1 miljard euro, tegenover 4,4 miljard euro aan diensten. De brancheorganisatie verwacht dat de online bestedingen de komende maanden alleen maar verder toenemen en dat de totale omzet van webwinkels in 2016 boven 19 miljard euro uitkomt.

Faillissementen in modebranche

Online werd er vooral veel kleding aangeschaft. Volgens Gfk, het onderzoeksbureau dat het onderzoek uitvoerde, komt dat door de recente faillissementen in de modebranche. “Grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat zijn weggevallen. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod”, aldus modespecialist Gino Thuij.

Ouderen en webwinkels

Het online winkelen is ook onder ouderen een stuk in populariteit toegenomen. In de eerste helft van vorig jaar kocht 58 procent van de 65-plussers weleens iets op internet, in de eerste zes maanden van dit jaar was dat al 64 procent. Ouderen zijn nog wel huiverig om online aankopen te doen met hun smartphone.

(Bron: ANP)

Geef een reactie