55-plusser kiest voor online betaalgemak

Ruim de helft van de 55-plussers verwacht dat hun online koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal groeien, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GFK in opdracht van Webloyalty.

Dagelijkse boodschappen doen we zelf

De afgelopen twee jaar zijn er op het gebied van elektronica en reizen al meer online aankopen gedaan dan de jaren ervoor. Het overgrote deel van de 55-plussers doet de dagelijkse boodschappen wel gewoon nog zelf in de winkel. Het onderzoek laat verder zien dat ruim 9 op de 10 respondenten eerst reviews van andere consumenten lezen, voordat ze een aankoop doen. De mening van anderen wordt door de 55-plusser als zeer waardevol ervaren. Ook eerdere (online) winkelervaringen spelen een grote rol in de uiteindelijke winkelkeuze. Hoe ging het bij de laatste bestelling bijvoorbeeld met de betaling en is het product wel op tijd thuisbezorgd?

Persoonlijk contact

Bijna twee derde van de 55-plussers geeft als belangrijkste reden voor het niet online shoppen het niet kunnen voelen of zien van het product. Behalve dit worden ook de verzendkosten (51 procent) onzekerheid over de betrouwbaarheid van een webshop (39 procent), het verplicht vooraf moeten betalen (37 procent) en het gebrek aan persoonlijk contact (34 procent) genoemd als belangrijke barrières voor online winkelen.

Betaalgemak

Het overgrote deel van de 55-plussers winkelt vooral online via de laptop. Slechts een kwart geeft aan weleens via de mobiele telefoon te winkelen. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie erg belangrijk; bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden. iDEAL is veruit het meestgebruikte betaalmiddel, opgevolgd door de creditcard (33 procent). De acceptgiro wordt nog maar door 1 op de 10 respondenten gebruikt.

Winkelt u wel eens online?

Geef een antwoord