‘Mijn dochter’ licht mij op

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles wordt bijna opgelicht door haar ‘dochter’. 

Vreemde appjes

Er popt een appje op op mijn telefoonscherm: “Hi mam, ik ben van provider veranderd. Overgestapt van KPN naar T-Mobile. Dan heb je nu gelijk mijn nieuwe nummer en kun je dat opslaan in jouw contacten.” Gek, denk ik. Ik wist niet dat mijn dochter zou overstappen naar een nieuwe provider. Maar mijn man regelt dat soort zaken, dus zo vreemd is het ook weer niet. “Trouwens mam, ik moet wat betalingen doen, ben buiten de deur en ben mijn identifier vergeten. Kun jij anders die overboekingen even voor me doen? Maak ik het vanavond als ik weer thuis ben naar je over.”

Bijna opgelicht

Dan gaat bij mij een lichtje op. Ik denk aan journaliste Violet Falkenburg die vorig jaar in onze uitzending vertelde dat ze was opgelicht via WhatsApp en bijna 7.500 euro kwijt was. Ook haar “dochter” vroeg hulp bij betalingen, en zij maakte het geld over, naar een fraudeur. Ik besluit om met “mijn fraudeur” in gesprek te gaan en te kijken of ik hem kan ontmaskeren. Ik reageer: “Hi, wat rot voor je dat je de betaling niet kan doen. Hoe kan ik je helpen?” Na een paar zinnen verwijdert hij (of zij) plotseling alle berichten. Razendsnel gaat het, nog voordat ik screenshots kan maken. Ik sta bijna te trillen op mijn benen. Wat een brutaliteit, hoe komen ze aan mijn nummer?

Voorkom WhatsApp-fraude

Door onze uitzending van vorig jaar april weet ik dat dit soort oplichters zich verdiepen in jouw persoonlijke leven en zo precies weten wat ze moeten zeggen en welke toon ze moeten aanslaan. Gelukkig ben ik er niet ingetrapt. Doet u dat ook niet. Wilt u weten hoe u WhatsApp-fraude kunt voorkomen, bekijk dan deze tips.

Meldpunt, vanaf 13 september 2019 elke vrijdag om 19.00 uur op NPO 2.

Geef een reactie