Beïnvloedt de coronacrisis webwinkels?

Steeds meer fysieke winkels sluiten hun deuren door het coronavirus, maar webwinkels blijven open. Wat merken zij van de coronacrisis? Wij gaan op onderzoek uit.

Webwinkels van supermarkten

Heel veel winkels hebben anno 2020 ook een online equivalent. Zo ook de grote supermarkten van Nederland. Momenteel is het zowel in de fysieke als online supermarkten bijzonder druk, waardoor niet alle bestellingen even snel geleverd kunnen worden. Bij supermarktketen Jumbo is het zelfs niet meer mogelijk om een nieuwe, online bestelling te plaatsen. “Om de geplaatste bestellingen zo volledig mogelijk aan onze klanten te leveren, kunnen tijdelijk geen nieuwe bestellingen geplaatst worden”, valt er te lezen op de site van de supermarkt.

Ook supermarktketen DEEN ziet zich genoodzaakt om geen nieuwe bestellingen meer aan te nemen. Het is hier zelfs zo druk dat er tot aan 1 mei 2020 geen online boodschappenlijstjes meer aangeleverd kunnen worden. Albert Heijn, Plus en een aantal andere nemen nog wel nieuwe bestellingen aan, maar ook hier moet men rekening houden met een langere wachttijd.

Online warenhuizen

Nederland kent een aantal grote, online warenhuizen. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com of het meer op elektronica gerichte Coolblue. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is het credo van veel van deze webwinkels, maar hoe haalbaar is dat nu het coronavirus buiten rondwaart? Het lijkt alsof veel van deze grote online winkeliers hier weinig van merken. CoolBlue garandeert de klant nog steeds dat iets wat zij vandaag bestellen, morgen bezorgd wordt, maar zij hebben wel wat aanpassingen gedaan. Zo is het tijdelijk niet mogelijk om spullen uit ‘minder relevante categorieën’ te kopen. Dat wil zeggen dat producten als koffers en barbecues nu niet te krijgen zijn. Producten waar nu extreem veel vraag naar is – denk aan laptops voor thuiswerkende mensen- worden juist extra onder de aandacht gebracht.

Bol.com levert volgens de eigen website ook nog steeds zoals mensen van het bedrijf gewend zijn, maar er zijn wel aanpassingen. Zo is het voor verkopers die spullen aanbieden uit minder relevante categorieën nu tijdelijk niet mogelijk om nieuwe producten online te zetten. Ook verkoopt de site geen mondkapjes of stofmaskers meer.

Of de bezorgduur van deze websites in de komende periode zal veranderen, is nu nog onduidelijk. Wij hebben dit nagevraagd bij beide bedrijven. Zodra wij antwoord hebben, zullen wij dit artikel bijwerken. Ook de in Nederland nieuwe webwinkel Amazon hebben wij deze vraag gesteld, maar antwoord s er nog niet.

PostNL en andere bezorgdiensten

Sommige webwinkels bezorgen hun spullen zelf, maar er zijn ook veel online winkels die gebruik maken van bedrijven als PostNL en DHL. Bol.com heeft bijvoorbeeld een samenwerking met PostNL, om maar een voorbeeld te noemen. Om de korte bezorgduur te garanderen zijn webwinkels dus afhankelijk van deze bezorgdiensten.

Momenteel kan het grootste postbedrijf van Nederland, PostNL, de brief- en pakketpost nog normaal afleveren. “We zien nog geen dalende lijn”, aldus een woordvoerder die wij vragen of er nog genoeg bezorgers zijn om alle post op tijd te bezorgen.

Wij hebben DHL ook om een reactie gevraagd, maar hebben tot nu toe nog niemand te pakken weten te krijgen.

(Bron: Bol.com, Coolblue, PostNL, DHL, websites Plus, DEEN, Jumbo, Albert Heijn, nu.nl, ANP)

Geef een reactie