vakanties

De vakanties gaan weer beginnen

Heeft u ook naar de eerste afleveringen van het nieuwe seizoen van Groeten van MAX gekeken? Dan is het u zeker niet ontgaan: het is weer vakantietijd! Door het WK-voetbal zijn Sybrand en zijn team er tot 9 juli 2018 even tussenuit. Maar geen zorgen: met deze tips van uw MAX Ombudsman verkleint u de kans op vervelende situaties.

Vast een aantal tips waar u aan kunt denken als u een reis gaat boeken:

• Boek altijd bij een ANVR en SGR aangesloten reisorganisatie. U kunt dan naar de geschillencommissie en krijgt uw geld terug als een reisorganisatie failliet zou gaan.

• Als u een reis boekt, was het altijd handig om een pakketreis te boeken. Als u namelijk losse onderdelen boekte, was de kans groot dat u met diverse partijen een overeenkomst sloot waardoor u  later niet naar de geschillencommissie kon. Vanaf 1 juli  2018 van dit jaar komt er nieuwe wetgeving waardoor dit probleem in de meeste gevallen voorkomen kan worden. Boekt u namelijk verschillende vakantieonderdelen bij 1 bureau, dan zal dat gelden als een pakketreis.

• Door deze nieuwe wetgeving heeft de Stichting Garantiefonds Reisgelden een nieuw concept ontwikkeld voor zakelijke klanten (in dit geval de reisagenten): het SGRZ. Eerder hebben wij u hier geïnformeerd over de risico’s van het boeken van reizen voor groepen. U kon zomaar als reisorganisatie gezien worden en daarmee de dekking tegen faillissement mislopen. Ging een reisorganisatie failliet, dan was er géén dekking waardoor u als organisator het gelag moest betalen. Boekt u nú bijvoorbeeld schoolreizen, personeelsreizen of familie-uitjes, boek deze dan bij een reisbureau dat is aangesloten bij SGRZ!

• Lees voordat u boekt alle recensies over het hotel of de accommodatie waar u heen gaat. Op internet kunt u vaak de ervaringen lezen van andere mensen op de locatie. En ook niet onbelangrijk; of de locatie überhaupt bestaat!

• Heeft u een klacht over uw reis, klaag ter plekke! Als u ter plekke niet klaagt, krijgt u bij thuiskomt nul op het rekest. Een reisorganisatie moet immers de kans krijgen om het probleem voor u op te lossen. Dat kan alleen als u er nog bent! Maak foto’s als bewijs.

• Let bij het boeken van een ticket héél goed op de juiste vermelding van uw naam. Staat daar een fout in, dan is dat meestal uw eigen verantwoordelijkheid en kan het zomaar zijn dat u niet met het vliegtuig mee mag en uw geld kwijt bent!

• Heeft u vertraging of wordt u het instappen geweigerd, dan heeft u wellicht recht op compensatie. Vraag daarvoor een formulier bij uw luchtvaartmaatschappij op de luchthaven.

Heeft u overal op gelet, maar gaat er toch iets mis? Vindt u het daarna lastig om te weten wat uw rechten zijn? Hebt u hulp nodig? Bel ons! Dagelijks tussen 10.00 en 12.00 naar 035-6775511.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    Peet Kleeven says:

    Ben sinds kort weduwnaar, ik wil graag eens vaker met korte vakanties.
    Wanneer ik via bv, social deal of voordeeluitjes of andere voordeel sites een hotel wil boeken en op geef
    dat ik alleen kom, dus boek voor een persoon, dan wordt er gelijk een toeslag berekend van soms wel 100%.
    Daarmee valt het voordeel volledig weg. Waarom worden wij (weduwnaren) dubbel gestraft alleen omdat
    we even uit alle zorgen willen stappen?????