Duur 10:54
Gepubliceerd op 30 mei 2016

Wat verzekert de reisverzekering eigenlijk?

Vanavond in Groeten van MAX het bizarre verhaal van meneer Evers: hij dient 3 keer een claim in bij zijn reisverzekering en ontvangt vervolgens een brief waar de honden geen brood van lusten. Maar wat verzekert de reisverzekering eigenlijk?

Waarschuwingsbrief

Wij Nederlanders zijn voor zo’n beetje alles verzekerd. Natuurlijk zorgt u ook wanneer u op reis gaat dat zowel een reis- als annuleringsverzekering afgesloten is. Als er dan iets gebeurt, is het goed geregeld. Henry Evers uit Berkel Enschot merkte dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Hij kiest voor Europeesche Verzekeringen en gaat in 2015 2 maal op vakantie. Ook zijn dochter, die nog onder zijn verzekering valt, gaat op vakantie. Henry claimt uiteindelijk 3 keer bij zijn verzekering. Eenmaal een geannuleerde vlucht i.v.m. het weer, de tweede claim was in verband met ziekte op de vakantie en de laatste claim is een gevallen telefoon á 30 euro. Het totale bedrag voor de 3 claims komt neer op zo’n 350 euro. Henry krijgt uiteindelijk een waarschuwingsbrief waarin consequenties staan en is onaangenaam verrast.

Soort claims

Door de hoeveelheid claims dreigt de Europeesche verzekering de verzekering van de de heer Evers te beëindigen. Op de vraag of dit zomaar mag zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen, ‘Ja, dit mogen zij doen.’ In het geval van de heer Evers wordt er te veel gekeken naar de hoeveelheid claims en niet naar de soort. ‘Het gaat over niet veel geld en over het algemeen zijn het claims die buiten de schuld van meneer om zijn’. Wanneer de heer Evers geroyeerd wordt voor deze verzekering, dan kan dit problemen geven met het afsluiten van een andere verzekering.

Cis

Alle schades, dus van iedereen, worden geregistreerd in het systeem van Stichting Centraal Informatie Systeem CIS. Fraudeurs, notoire wanbetalers of mensen die niet meewerken aan een onderzoek krijgen een sterretje achter hun naam. Verzekeraars gaan niet graag met deze mensen in zee. Heeft u als consument te maken met een dergelijke situatie, dan kunt bij het CIS inzage vragen over uw registraties. U kunt daar een overzicht van opgraven. CIS kan eventueel bemiddelen bij een melding waar u het niet mee eens bent.

Tip van Jeanine: krijgt u een brief van uw verzekering met de mededeling dat u te veel hebt geclaimd? Bespaar u de moeite en stap over naar een andere verzekeraar!

Dit onderwerp wordt behandeld in Groeten van MAX op maandag 30 mei 2016.

Chat met Jeanine

Heeft u vragen over (reis)verzekeringen? Van maandag 30 mei 2016 tot en met dinsdag 31 mei 2016, 10.00 uur kunt u hieronder uw vraag stellen aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Na dinsdagochtend 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar we kunnen niet garanderen dat deze vraag door haar wordt beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (6)

    Silvia says:

    Ik kreeg van mijn tussenpersoon het bericht dat dat er voor het offreren en aanvragen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering een eenmalige
    vergoeding van € 750,00 van toepassing zal zijn. Dit is opgenomen in een dienstverleningsdocument. Dit is nieuw voor mij. Kan dit zomaar en zo ja kan ik er dan voor kiezen om een maatschappij zelf te benaderen?

      MAX Ombudsman says:

      Beste Silvia,

      Een adviseur mag kosten in rekening brengen voor een advies over verzekeringen die je bijvoorbeeld naast een lening kunt afsluiten. Hiervoor moet hij wel eerst je toestemming hebben. Hij moet ook vertellen hoeveel dit advies kost.

      Dit is allemaal het gevolg van het zogenaamde provisieverbod. Een consument moet zien wat hij moet betalen en het mag niet verwerkt zitten in de premie. Zo werkt het ook tegenwoordig bij hypotheken.

      Het is raadzaam om te ‘shoppen’. Er zijn verschillende prijzen voor adviezen.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    marina says:

    Beste Jeanine,
    Ben reeds vanaf 1994 bij de Europeesche met een doorlopende reis en annuleringsverzekering en heb in april 2015 ook een brief over het aantal schademeldingen ontvangen.
    Dit alles had te maken met het overlijden van mijn moeder in 2012 ( annulering )en een val van mijn man in 2013 en ziekenhuis opname van mijzelf tijdens onze vakantie in 2015.
    Dit alles had met ziektes te maken die we niet gewild hadden en niet hadden kunnen voorkomen.
    We hebben er slapeloze nachten van gehad.
    Gaarne uw reactie.
    Met dank en vriendelijke groet, Marina

      MAX Ombudsman says:

      Beste Marina,

      U omschrijft een erg vervelende situatie. Zoals ik al zei in de uitzending mogen verzekeraars dit doen. Maar zeker in een situatie van overlijden en ziekte zou een beetje klantvriendelijkheid wel op zijn plek zijn.
      Ik neem aan dat u daarna bent overgestapt naar een andere verzekeraar. Met deze houding raakt een verzekeraar haar vast klanten kwijt.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Gerard Konijn says:

    Wij zijn in Suriname geweest met de SLM. Ze hebben 2 dagen vertraging gehad maar ze vergoeden niets.
    Kunt u ons helpen?
    Met veriendelijke groet
    Gerard Konijn en Diana Tijtel

      MAX Vandaag says:

      Beste Gerard Konijn, hartelijk dank voor uw bericht. Deze chat is inmiddels gesloten, maar u kunt uw vraag insturen via:
      https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/

Bekijk ook

Meer