Rogier de Haan: ‘Pensioenfonds in de fout’

Afgelopen april kregen we een telefoontje op ons spreekuur. De beller vertelde over een brief die ze eind vorig jaar had ontvangen van haar pensioenfonds ABP. In die brief las ze het volgende  bericht: “Uit een controle van onze administratie blijkt dat we uw pensioen verkeerd hebben berekend. Daardoor krijgt u te weinig pensioen.” (…) “U krijgt een nabetaling van € 24.936,42 bruto.”

Nu was mevrouw de belastingaangifte aan het doen en het bleek dat ze duizenden euro’s belasting moest terugbetalen. Ook vreesde ze dat ze haar huur- en zorgtoeslag van 2024 volledig zou moeten terugbetalen. Een extra strop van een paar duizend euro. Van die nabetaling bleef zo wel heel weinig over. Maar dat was toch háár pensioen? Moest ABP hier niet iets aan doen? Die had tenslotte de fout gemaakt.

Ineens een nabetaling van pensioenfonds

De afgelopen maanden hebben we veel vergelijkbare telefoontjes gekregen. Allemaal mensen die eind vorig jaar ineens een nabetaling kregen van hun pensioenfonds, niet alleen van ABP. Ze  kwamen er bij de belastingaangifte achter dat zo’n nabetaling grotendeels in de schatkist verdwijnt. Deze piek in pensioencorrecties heeft alles te maken met het nieuwe pensioenstelsel. De pensioenfondsen zijn zich aan het klaarmaken voor het ‘invaren’ naar dat nieuwe pensioen. Om dat te kunnen doen, zijn ze verplicht om aan De Nederlandsche Bank te laten zien dat ze hun  administratie op orde hebben. Met dit soort correcties tot gevolg.

Succes MAX Ombudsman

ABP is koploper nabetalingen: de afgelopen jaren keerde het fonds € 500 miljoen uit aan 115.000 gepensioneerden. Als MAX Ombudsman zijn we verantwoordelijk voor het leeuwendeel hiervan. We lieten enkele jaren geleden zien dat veel gepensioneerden ten onrechte geen pensioenaanvulling vanwege ‘samenvallende diensttijd’ krijgen. Volgens recente cijfers van ABP hebben onze acties ervoor gezorgd dat zo’n 100.000 gepensioneerden deze nu alsnog krijgen, ter waarde van € 400 miljoen.

Schaderegeling

Door deze nabetalingen kregen we scherp zicht op de belasting- en toeslagenschade. Met ABP kwamen we een schaderegeling overeen. Die geldt inmiddels voor alle ABP-gepensioneerden die door een fout van ABP een pensioennabetaling krijgen. De schaderegeling houdt in dat ABP wettelijke rente over de nabetaling uitbetaalt. Daarnaast doet ABP uit zichzelf een voorstel voor de vergoeding van eventuele belasting- en toeslagenschade. Daarvoor hoeft de gepensioneerde zelf niets te bewijzen; ABP heeft hier een slim rekenprogramma voor ontwikkeld.

Wij helpen u

We zorgden ervoor dat onze beller haar schadevergoedingsvoorstel versneld kreeg. Dat zag er goed uit, en ze heeft het geaccepteerd. Andere pensioenfondsen hebben niet zo’n slim rekenprogramma. Maar ook zij zijn verplicht uw schade te vergoeden als het fonds zelf de fout heeft gemaakt. U moet dat wel zelf aankaarten. Hebt u daarmee te maken, bel ons; wij helpen u verder. Helaas krijgen we ook veel meldingen van het omgekeerde: gepensioneerden die juist te véél pensioen ontvingen en dit moeten terugbetalen. Daar is vaak wat aan te doen. Daarover de volgende keer meer.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Foto ter illustratie: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    koopsenhgmail says:

    Goedendag.
    Ik heb ook pensioen v abp. Omdat mijn baan als schilderijen restaurator bij defensie na 37 jaar werd op geheven. Moest ik genoegen nemen met de helft van mijn pensioen.omdat de frachise in 2013 was opgegeven binnen abp.
    Ik heb wel geprobeerd om hulp te krijgen tegen dit onrecht maar ik moest maar stil zijn om mn pensioen niet in gevaar te bengen.
    Zou u iets kunnen betekenen voor mij.
    Mvg verblijf ik

      MAX Vandaag says:

      Beste koopsenhgmail, bedankt voor uw reactie. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Vriendelijke groet, webredactie MAX Vandaag

      Lorenzo Ilmagnifico 3921 says:

      De franchise opgegeven?? Kan niet. Je bent gewoon belazerd.
      37 jaar is meer dan (in 2013) 90% Pensioen deelname. Blijkbaar is iets anders aan de hand!

    Lorenzo Ilmagnifico 3921 says:

    De pensioenfondsen worden doir hun beheerders bestuurders niet doir gepensioneerders.
    De enige oplossing voir verdere goede uitvoering is de nationalisatie van alle pensioenfondsen in een Nationasl Pensioen Fonds na de juiste vastelling van alle persoonlijke pensioenen en betaalde bedragen van de gepensioneerders.
    De fondsen hebben geen Beheer functie meer maar alleen een administrative, zodat een eventueel.onrecht alleen via een procedure via de Nationale Bestuurrect.
    Bovendien kan hier met de 1800 miljarden Euri de Nedetlandse Staat volledig schuldloos verder. Blijven 3/4 van deze gelden merr dan genoeg voor de betaling van onze pensioenen tezamen met een bescheide pensioen
    premie percentage net zoals de AOW. De indexering wordt wettelijk vastgesteld
    Uiteindelijk kan men de AOW hierbij intégreren zoals ook in andere beschaafde landen men doet.
    Ja de Nederlandse Pensioen systeem is een graaisysteem net zoals andere financiële vormen van grote roof. Geen ideaal systeem en oneerlijk ook omdat men premie weggeef zonder iets zelf nee te kunnen doen voor een periode van nu 42 tot misschien 60 of meer jaren van zijn leven. De zogenaamde tot nu toe bestaande indexering garantie is 2007 verdwenen waarbij DNB en de politici zeker een twijfelachtige rol hebben gehad.
    De gepensioneerden hebben zich laten wijmaken zonder in opstand te komen.