Rogier de Haan: ‘Pensioenfonds in de fout, het vervolg’

De afgelopen maanden kregen we verschillende meldingen van MAX-leden die van hun pensioenfonds een alarmerende brief hadden ontvangen. Een alinea uit één van die brieven: “Wij stellen ons op het standpunt, dat de aanpassing van uw ouderdomspensioen naar aanleiding van verevening van uw ouderdomspensioen gegrond is geweest. Wij begrijpen dat het vervelend is dat u hierdoor met terugwerkende kracht te veel ouderdomspensioen hebt ontvangen en dat dit terugbetaald moet worden.”

In ‘gewone mensentaal’ staat hier: “Wij hebben vergeten uw echtscheidingsafspraken te verwerken. Daardoor hebben we u jarenlang een te hoog pensioen voorgespiegeld. Dat is onze fout. Vanaf nu krijgt u daarom een (fors) lager pensioen. Wat u al te veel hebt ontvangen, moet u aan ons terugbetalen.”

Plannen afgestemd

De mensen die ons hierover belden, ontvingen al een tijd pensioen. Ze hadden de plannen voor hun oude dag grotendeels afgestemd op de informatie van hun pensioenfonds. Bijvoorbeeld op de pensioenbedragen die genoemd staan in het Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Pensioenfondsen zijn verplicht om zulke UPO’s periodiek te verstrekken. Dat deze informatie volgens het fonds niet zou kloppen, gooide de hele financiële planning voor de oude dag overhoop.

Beleid aangepast

Tot enkele jaren terug kregen we veel van dit soort meldingen. In 2019 zijn we als MAX Ombudsman zelfs naar de rechter gestapt, voor een groep van 600 ABP-gepensioneerden. Buiten hun schuld en medeweten hadden ze een te hoog pensioen ontvangen. Toen ABP daarachter kwam, gingen die pensioenen omlaag. Daarnaast was ABP alvast gestart met het terughalen van zo’n € 3 miljoen aan al te veel betaald pensioen.

Tot een uitspraak van de rechter kwam het niet. Want ABP maakte alsnog alle terugbetalingen ongedaan. Niet alleen dat: het fonds paste zijn eigen beleid rigoureus aan. Voortaan zou ABP niets meer terugvorderen als het de eigen fout pas na 9 maanden had ontdekt. Daarmee was ABP ineens een goed voorbeeld voor alle andere fondsen.

Fout bij het pensioenfonds

En inderdaad: daarna kregen we veel minder van dit soort meldingen. Tot ongeveer een halfjaar geleden. Waardoor de vraag weer actueel is: mag het pensioenfonds een te hoog vastgesteld pensioen naar beneden bijstellen en zelfs terugvorderen? Het korte antwoord hierop is: ja, het pensioenfonds mag een buiten de schuld van de gepensioneerde te hoog vastgesteld pensioen naar de toekomst toe verlagen. Gepensioneerden kunnen namelijk geen rechten ontlenen aan de bedragen zoals vermeld in de UPO’s. Maar als de fout bij het fonds ligt, en de gepensioneerde kon dat niet weten, dan moet het pensioenfonds afblijven van het pensioen dat al is uitbetaald.

Succes

De ontvanger van de brief waaruit we citeerden, moest ruim € 3.000 aan te veel ontvangen pensioen terugbetalen. We adviseerden hem in bezwaar te gaan. En met succes! In uitzonderlijke gevallen mag het pensioenfonds het pensioenbedrag ook naar de toekomst toe niet zomaar verlagen. Daarover de volgende keer meer.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Foto ter illustratie: Shutterstock)

Geef een reactie