ABP keert wederom schade uit

Rogier de Haan: ‘ABP vergoedt weer schades’

Het spreekuur aftrappen met een heerlijke slagroomtaart: er zijn manieren om de werkdag slechter te beginnen. Deze keer is deze zoete start mogelijk gemaakt door de heer Wijers, tevreden MAX-lid. ABP vergoedt namelijk zijn schade vanwege te late pensioenbetaling.

Schadevergoeding voor arbeidsongeschikten van ABP

Eerder dit jaar dwongen we, samen met Meldpunt, bij pensioenfonds ABP een schadevergoeding af voor meer dan 8.000 arbeidsongeschikte pensioendeelnemers. Zij hadden zonder het te weten vaak al jarenlang recht op een aanvulling op hun WIA-uitkering: het zogenoemde arbeidsongeschiktheidspensioen. In 2020 kregen ze dit alsnog in één keer met terugwerkende kracht uitbetaald. Daardoor kwamen ze in de problemen met hun belastingaangifte en met diverse toeslagen, zoals de kinderopvangtoeslag, het kindgebonden budget en huur- en zorgtoeslag. Velen belandden in de schulden. Vaak ging het daarbij om duizenden euro’s, soms zelfs om tienduizenden euro’s.

Door de bocht

De heer Wijers is één van hen. Hij daagde ABP zelf voor de rechter. Hij wilde dat ABP zijn schade vanwege de te late pensioenbetaling zou vergoeden. De rechter wees zijn vordering af: de heer Wijers had dit pensioen zelf maar eerder moeten aanvragen. Wij zagen dit anders. ABP had de heer Wijers, en al die anderen, veel eerder moeten informeren over het bestaan van dit voor velen onbekende pensioen. Die informatieplicht staat in de wet, en was door ABP niet nagekomen. Onder druk van een nieuwe rechtszaak ging ABP door de bocht; het pensioenfonds gaf toe fout te zitten, en zou alsnog de schade gaan vergoeden.

Tijd voor taart

Dit najaar heeft ABP de daad bij het woord gevoegd. Afgelopen september heeft iedereen de wettelijke rente ontvangen: een vergoeding voor te late betaling van het pensioen. En deze en afgelopen maand heeft ABP aan de ruim 8.000 gedupeerden voorstellen voor de vergoeding van de belasting- en toeslagenschade verstuurd. De heer Wijers krijgt in totaal bijna 12.000 euro netto vergoed. Dat hij hiermee tevreden is, menen we te kunnen proeven aan de slagroomtaart. We houden uiteraard in de gaten hoe de schadevoorstellen bij andere gedupeerden vallen, en blijven in gesprek met ABP.

Voor onze veteranen

Dit is de 3e massale schaderegeling die we hebben getroffen met ABP, in evenzoveel jaren. Steeds gaat het om tientallen miljoenen euro’s. Toch zijn we nog niet klaar. Het volgende project dient zich alweer aan.

Een aanzienlijk aantal oud-militairen ontvangt op dit moment een te laag ABP-pensioen. Vaak al jarenlang. Het gaat om oud-militairen die een tijd in het buitenland hebben gediend en gewoond. Maar ook oud-militairen met een voorheen werkende partner krijgen niet altijd het pensioen waar ze recht op hebben. Zij hebben recht op pensioenaanvullingen, maar wij weten dat deze in vele duizenden gevallen niet worden uitbetaald. Dat moet uiteraard worden rechtgezet. De komende tijd gaan we voor deze veteranen aan de slag. Uiteraard kunt u voor vragen en informatie hierover in ons spreekuur terecht. Graag zelfs. Want uw melding is voor ons de kers op de taart.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: ANP)

Geef een reactie