Na 4 jaar eindelijk gerechtigheid

Misschien heeft u het zelf weleens meegemaakt: u drukt op de knop ‘verzenden’ en het moment daarna realiseert u zich dat u het berichtje heeft gestuurd naar de verkeerde persoon. Dat kan een ongemakkelijke situatie opleveren, maar veel erger dan dat wordt het doorgaans niet. Marjo Ladage had 4 jaar geleden zo’n moment. Voor haar zijn de gevolgen van dat ene ogenblik echter tot op de dag van vandaag voelbaar.

Op een dag in september 2015 boekte Marjo 17.000 euro over naar haar spaarrekening. Dat was in een zucht geregeld, want het nummer van haar spaarrekening stond gewoon onder haar naam in het adressenboek van internetbankieren. Toch sloeg meteen na de overboeking de twijfel toe: had ze die spaarrekening een paar jaar daarvoor niet beëindigd? Inderdaad, die spaarrekening had ze opgezegd. Maar wat veel erger was: de bank had het rekeningnummer inmiddels aan iemand anders in gebruik gegeven. Deze nieuwe rekeninghouder, naar later bleek een Bulgaarse man, aarzelde geen moment: toen de bank eindelijk zijn gegevens aan Marjo gaf, was de 17.000 euro allang verdwenen en de man zelf ook.

Controle

Marjo deed aangifte van verduistering en meldde zich bij ons. Wij probeerden de bank zover te krijgen om haar tegemoet te komen. Want waarom had de bank bijvoorbeeld geen naam-nummercontrole geboden? Omdat dat niet verplicht was, luidde het antwoord. De bank wees alle verantwoordelijkheid van de hand en werd vervolgens ook door het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) in het gelijk gesteld. Toch gebeurde er wel iets: mede door het verhaal van Marjo voerden alle grote banken opnieuw de naam­-nummercontrole in. Daar profiteren we nu allemaal van. Maar Marjo zelf bleef met lege handen staan.

OM als incassobureau

Dat leek het einde van deze zaak te worden. Totdat Marjo een berichtje kreeg van het OM: de Bulgaar die er met haar geld vandoor was gegaan, was gepakt. Dit bood weer hoop. Want sinds een paar jaar heeft het slachtoffer in dit soort strafzaken extra rechten. De rechter kan het OM opdracht geven het geld bij de dader te incasseren. Het OM wordt dan in feite het incassobureau voor het slachtoffer. En als dit niets oplevert, betaalt het OM het slachtoffer het toegewezen bedrag uit. Daarbij geldt wel een maximum van 5.000 euro.

Gerechtigheid

We adviseerden Marjo om zich als slachtoffer aan te melden voor de strafzitting. Vorige maand kwam de zaak voor de rechter. De Bulgaar werd veroordeeld tot een taakstraf van 100 uur en hij moet al het spaargeld mét rente aan Marjo terugbetalen. Het CJIB gaat nu voor Marjo achter het geld aan. We hebben goede hoop dat Marjo dat ene onbedachtzame moment van 4 jaar geleden straks definitief achter zich kan laten.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie