ABP

Rogier de Haan: ‘Het is gelukt: ABP vergoedt belastingschade!’

Vorige maand vertelden we dat we een miljoenenclaim hebben ingediend tegen ABP. Het gaat om de schade van duizenden voormalige politieagenten, leraren en andere ABP-deelnemers die al jaren van ABP een arbeidsongeschiktheidspensioen hadden moeten ontvangen.

Nabetaling zorgt voor problemen

In plaats van dit op tijd te ontvangen, kregen ze het achterstallige pensioen in 2020 in één keer nabetaald. Dit had rampzalige gevolgen voor hun inkomstenbelasting en toeslagen. Van de nabetaling bleef vaak weinig over, en wat wel resteerde waren terugbetalingsregelingen met de Belastingdienst, financiële onzekerheid en veel stress.

We stelden ABP aansprakelijk voor deze ellende. ABP had deze groep tijdig moeten informeren over hun recht op arbeidsongeschiktheidspensioen. Door dit pas jaren later te doen, heeft ABP zijn wettelijke informatieplicht geschonden, met de nabetalingen en de financiële chaos als gevolg. We kondigden aan naar de rechter te zullen stappen als ABP voet bij stuk zou houden.

Slechte berichten

Sindsdien ontvingen we het ene slechte bericht na het andere. Zo bleek dat het niet om 7.700 gedupeerden gaat, maar om ruim 8.000. De nabetalingen bleken in totaal 100 miljoen euro te bedragen. Daarmee was voor ons zeker dat de schade daadwerkelijk in de tientallen miljoenen euro zal lopen.

Ook werd duidelijk hoe diep ABP zich had ingegraven. 2 gedupeerden lieten ons zien dat ze al een schadeclaim hadden ingediend bij de Ombudsman Pensioenen. ABP had zich verzet, de Ombudsman Pensioenen had de schadeclaims afgewezen. In 2021 al had de rechtbank Limburg de schadeclaim van weer een andere gedupeerde afgewezen. En ook in een nog lopende zaak verzette ABP zich tegen schadevergoeding.

We stonden 3-0 achter…

Het werd duidelijk dat we aan de wedstrijd waren begonnen met een 3-0 achterstand. Toch bleven we rotsvast geloven in de goede afloop. Want bizar genoeg was in al die zaken de informatieplicht van ABP niet aan de orde gesteld. Volgens ons was dit juist de kern van het probleem: het handelen van ABP in strijd met de wettelijke plicht om deze ruim 8.000 mensen te informeren over hun recht op arbeidsongeschiktheidspensioen, had al deze ellende veroorzaakt.

Alsnog door de bocht

De wedstrijd was dus nog niet gespeeld. En inderdaad keerden de kansen. Onze schadeclaim leidde tot gesprekken met ABP. Daarin ging ABP onlangs volledig door de bocht. Niet alleen gaat ABP de belastingschade vergoeden, ook krijgen de ruim 8.000 gedupeerden een vergoeding van wettelijke rente vanwege het te laat ontvangen van het pensioen. Alle vergoedingen zullen netto zijn. Gelukkig is er nu geen slepende rechtszaak meer nodig. Naast financiële gerechtigheid is deze uitkomst ook een belangrijke erkenning van ABP dat al deze mensen zelf niets fout hebben gedaan.

Uitwerking regeling

De komende maanden wordt de regeling uitgewerkt, wij blijven daar uiteraard bij betrokken. Kijkend naar het succes van de schaderegelingen die we eerder al troffen met ABP, hebben we hierin alle vertrouwen.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

Geef een reactie

Reactie

    Ina bruins says:

    Hallo, heel fijn voor deze mensen
    Wij krijgen pensioen van de PWRI en die had ons 6 jaar lang de helft maar betaald in 2020 kregen we het achterstallige uitbetaald bruto 28.000 euro met als gevolg een belastingaanslag en zorg en huurtoeslag terugbetalen we hebben contact gehad voor vergoeding maar ze gaven niet thuis we zij zwaar teleurgesteld mvgr. I.Bruins de Jong