Elektrisch rijden?

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles overweegt een elektrische auto te kopen, maar is dat wel echt zo voordelig?

Mijn auto is ‘overleden’, dus ben ik op zoek naar een nieuwe. Eigenlijk vind ik dat ik in deze tijden, waarin het kwik in februari de 20 graden aantikt, elektrisch moet gaan rijden. Een bescheiden bijdrage aan het milieu.

Problemen met opladen

Maar waar begin je als je een elektrische auto wilt kopen? Kijk vooral naar de actieradius van de auto. Sommige voertuigen halen op een volle accu net 250 kilometer, andere bijna de 500 kilometer. Onlangs publiceerde Trouw een verhaal over twee studenten die bij wijze van proef een elektrische auto huurden en ermee naar Berlijn reden. Kosten naast de huur van de auto (90 euro per dag): 10 euro aan ‘brandstof’. Dat klinkt goed. Kanttekening is wel dat ze er ruim 10 uur over deden door problemen bij het opladen en gebrek aan oplaadpunten langs de snelweg.

Laadpaalklever

Bij mij in de buurt verschijnen wel steeds meer oplaadpunten, maar ‘laadpaalklever’ is niet voor niets hét woord van 2018. Er zijn mensen die de innovatie misbruiken en er een voordeeltje uithalen: een gegarandeerde parkeerplek. Straks heb ik een elektrische auto en kan ik hem nergens opladen. Is de overheid eigenlijk wel voorbereid op de hausse van elektrische auto’s? Een groot voordeel van een elektrische auto is dat de bijtelling slechts 4 procent bedraagt. Tel daarbij op de lage brandstof- en onderhoudskosten, dan is het voordelig om elektrisch te gaan rijden. De voertuigen rijden anders, maar wat mij betreft prima. Bij het stoplicht rijd je iedereen eruit. Groot nadeel is dat er nog niet veel aanbieders zijn van elektrische auto’s. Gevolg: de wachttijd voor levering is bij de meeste merken bijna een jaar. Wat doe je dan om die wachttijd op te vangen? Toch nog maar een benzine-auto aanschaffen? Weg milieuwinst!

Meldpunt, elke vrijdag om 19.0 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. adrianus-3 says:

    Mijn partner en mijzelf rij al jaren elektrisch stadsbromfiets en het is een verademing
    Geen stinkgassen meer en geen benzine (heerlijk).

  2. oosterwijck says:

    De overheid wacht met het installeren van laadpalen, omdat dit een grote investering is en het elektr. net niet berekend is op massaal gebruik van laadpalen, bij een groot aantal gebruikers. Bovendien zijn de elektr. centrales niet geschikt voor een nieuwe groep stroom afnemers. De consument wacht met de aanschaf van een elektrische auto, totdat er fatsoenlijk geladen kan worden, in een acceptabele laadtijd. Bovendien zijn er niet genoeg grondstoffen beschikbaar voor de productie van accu’s (batterijen) bij een massale aanschaf van elektr. auto’s. En zo houdt het ene probleem een ander probleem in stand. Optimisten, begaan met het milieu, zijn voorlopig nog 10 jaar de pineut met hun elektr. auto, door een gebrek aan laadpalen, laadpaalklevers en een belachelijk lange laadtijd van hun droomkoetsje. En geloof maar dat er nog zeker 50 jaar op benzine gereden wordt. De commercie zal tot de laatste druppel aardolie blijven verkopen, ook als er geen ijskap meer te vinden is op de polen, de ijsberen uitgestorven zijn en gebieden rond de evenaar onbewoonbare woestijnen geworden zijn, met temperaturen rond de 50 graden Celsius.

  3. Scheffers says:

    Wie betaalt de subsidie voor de lagere bijtelling.
    Juist, diegene die de aanschafprijs van de elektrische auto niet kunen betalen. Overwegend mensen met een laag inkomen o.a. doormiddel van verhoging energiebelasting.
    Waarom ook geen subsidie op elektrische scooters en motoren.?

  4. Skepticus says:

    De stekkerauto is natuurlijk heel erg elitair en de subsidie wordt verstrekt aan personen die ‘m niet nodig hebben. Bovendien zijn ze even vervuilend zolang de stroom door kolencentrales en niet door kern (lees thorium)centrales wordt geproduceerd. Ook produceren ze meer fijnstof (banden/remmen) want ze zijn erg zwaar en ze nemen schaarse (invaliden)parkeerplaatsen in beslag. Hoezo milieuvriendelijk.